Gunung Beremban

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Gunung Beremban
Pemandangan Gunung Beremban.
Pemandangan Gunung Beremban.
Titik tertinggi
Ketinggian1,841 m (6,040 ka)
Geografi
LokasiPahang, Semenanjung Malaysia

Gunung Beremban merepukan sebuah gunung yang terletak di Cameron Highlands, Pahang. Ia terletak di sebelah timur laut bandar Tanah Rata serta di sebelah tenggara pekan Berinchang, negeri Pahang Darul Makmur. Ketinggiannya 1,841 meter, [1] dan merupakan puncak ketiga tertinggi di Tanah Tinggi Cameron, selain Gunung Irau dan Gunung Brinchang. [2]

Gunung Beremban terletak di Taman Negara Endau Rompin. Di bawah pengawasan Taman Negara Endau Rompin (Kg Peta). Kg Peta merupakan salah Pintu yang paling hampir dengan Gunung Beremban. Untuk memasuki Taman Negara Endau Rompin pendaki perlu memohon pada Pengurus Taman Negara Kampung Peta. Sebagai sebuah hutan simpan, pendakian di gunung ini memberikan pemandangan hujan hujan tidak terganggu dengan nyaringan serangga, kicauan burung dan air terjun yang indah.

Mulakan pendakian di pusat penyelidikan MARDI di sebelah kanan Tanah Rata. Perjalanan mengambil masa 3 jam. Jalan tar dari Tanah Rata ke Stesen MARDI. Kemudian ikut trak denai ke puncak Gunung Beremban.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]