Gurun Sechura

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Gurun Sechura

Gurun Sechura terletak di selatan Wilayah Piura Peru di sepanjang pantai Lautan Pasifik dan pedalaman ke bukit-bukit Pergunungan Andes. Arus ekstrimnya disebabkan oleh peningkatan perairan pantai yang sejuk dan penenggelaman atmosfera subtropika, tetapi juga mengalami banjir sewaktu-waktu dalam tahun El Niño. Pada tahun 1728, bandar Sechura telah dimusnahkan oleh tsunami dan kemudian dibina semula di lokasi sekarang. Pada tahun 1998, larian dari banjir sungai menyebabkan pembentukan tasik sementara kira-kira 90 batu (145 km) yang panjang mengisi Kemurungan Bayóvar. Sungai-sungai pendek yang mengalir di padang pasir dari Andes menyokong pertanian berasaskan pengairan intensif.[1][2]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Suplee, Curt. "El Niño/La Niña: Nature's Vicious Cycle". National Geographic. Diarkibkan daripada yang asal pada 10 August 2015. Dicapai pada 5 August 2015. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  2. ^ Cooke, Ron; Warren, Andrew; Goudie, Andrew (1996). Desert Geomorphology (ed. 2nd). London: UCL Press. m/s. 442. ISBN 1-85728-017-2.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]