Hak dan kebajikan haiwan di Malaysia

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Hak dan kebajikan haiwan di Malaysia ialah mengenai undang-undang mengenai dan rawatan haiwan bukan manusia di Malaysia. Malaysia mempunyai undang-undang kebajikan haiwan kebangsaan sejak tahun 1953, walaupun ia dikritik kerana lemah dan kurang dikuatkuasakan.[1] Pada tahun 2015, Malaysia meluluskan undang-undang kebajikan haiwan dikemaskini untuk melindungi haiwan dan penalti kekejaman haiwan.[2] Usaha perlindungan haiwan di Malaysia nampaknya didorong oleh kebajikan secara eksklusif dan bukannya didorong oleh hak.[1][3]

Perundangan[sunting | sunting sumber]

Larangan[sunting | sunting sumber]

Akta Haiwan Malaysia 1953 ialah undang-undang kebajikan haiwan utama negara. Di bawah akta ini, seseorang melakukan kesalahan kekejaman haiwan jika dia "bertindak kejam, menendang, melayan, mengatasi, terlalu berlebihan, melampaui, menyeksa, meremehkan atau menakutkan binatang apa pun." Kesalahan khusus termasuk gagal membekalkan makanan atau air yang mencukupi binatang dalam kurungan atau pengangkutan, mengurung haiwan dengan cara yang menyebabkan penderitaan yang tidak perlu, memerangi atau membuang haiwan, menggunakan haiwan yang tidak sesuai untuk kerja atau buruh, dan membunuh, menangkis, membuli, atau memberikan binatang yang sia-sia. Ada pengecualian untuk pembunuhan ternakan untuk makanan, serta memburu, di mana penggunaan perangkap yang menyakitkan tidak dilarang secara nyata.

Kanun Acara Jenayah Malaysia membezakan antara haiwan bernilai sekurang-kurangnya RM5, dan mereka bernilai sekurang-kurangnya RM25; Penalti bagi kekejaman terhadap kumpulan kedua adalah lebih berat, menunjukkan perlindungan haiwan sebagai harta sebagai salah satu matlamat undang-undang anti-kekejaman Malaysia.

Penguatkuasaan[sunting | sunting sumber]

Penalti terhadap kezaliman terhadap haiwan secara sejarah telah sangat ringan. Menurut SEE (2013), "Kes ini lebih kurang merangkum sejarah penangkapan kekejaman haiwan di Malaysia." Terdapat juga empat penderaan kekejaman haiwan tambahan antara 2006 dan 2010.

Haiwan yang digunakan untuk makanan[sunting | sunting sumber]

Penggunaan daging di Malaysia semakin meningkat. Antara 1981 dan 2015, penggunaan lembu meningkat daripada 23,000 tan metrik kepada 250,000.[4] Antara 1996 dan 2015, penggunaan ayam meningkat daripada 666,000 tan metrik kepada 1.59 juta.[5]

Ruminan, daging ayam, dan pengeluaran telur telah meningkat pesat dalam beberapa tahun kebelakangan (walaupun pengeluaran daging babi telah jatuh). Walau bagaimanapun, pengeluaran produk haiwan tidak berkembang dengan pesat untuk memenuhi permintaan yang semakin meningkat, dan kerajaan telah melaksanakan strategi untuk mengembangkan industri ternakan.[6]

Organisasi[sunting | sunting sumber]

Pertubuhan kebajikan haiwan Malaysia termasuk Masyarakat bagi Pencegahan Kekejaman terhadap Haiwan Sarawak (dibentuk 1959), [7] Persatuan Pencegahan Kekejaman Haiwan kepada Haiwan (dibentuk 1958),[8] dan Yayasan Kebajikan Haiwan Kebangsaan Malaysia (dibentuk 1998).[3] Organisasi-organisasi ini tidak muncul untuk menentang penggunaan manusia haiwan, tetapi bekerja untuk memastikan rawatan yang berperikemanusiaan mereka, yang memberi tumpuan besar kepada kebajikan binatang peliharaan dan terbiar.[3][7][8] Tidak terdapat sebarang kumpulan yang menganggap diri sebagai organisasi hak asasi haiwan di Malaysia.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b Alvin W.L. SEE (2013). "Animal Protection Laws of Singapore and Malaysia". Singapore Journal of Legal Studies (1).
  2. ^ Amanda Froelich (July 15, 2015). "Malaysia Just Passed a New, Stricter Welfare Act for Animals". Dicapai pada May 5, 2016.
  3. ^ a b c "About Us". Dicapai pada May 6, 2016.
  4. ^ "Malaysia Beef and Veal Meat Domestic Consumption by Year". Dicapai pada May 6, 2016.
  5. ^ "Malaysia Broiler Meat (Poultry) Domestic Consumption by Year". Dicapai pada May 6, 2016.
  6. ^ Fadhilah Annaim Huda Hashim (July 9, 2015). "Strategies to Strengthen Livestock Industry in Malaysia". Dicapai pada May 6, 2016.
  7. ^ a b "History". April 28, 2016. Diarkibkan daripada yang asal pada 2016-08-20. Dicapai pada May 6, 2016.
  8. ^ a b "Who We Are". Diarkibkan daripada yang asal pada 2019-06-06. Dicapai pada May 6, 2016.