Hakkı Keskin

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Dr. Hakki Keskin

Professor Dr. Hakkı Keskin (lahir di 12 Februari 1943, Maçka, Trabzon, Turki) adalah seorang ahli politik Turki-Jerman dengan Parti Kiri (die Linkspartei), bekas Parti Demokratik Sosial Jerman (PDS) dan seorang mahaguru Sains Politik. Dia adalah orang pertama yang berketurunan Turki untuk menjadi seorang ahli parliament Jerman (Bürgerschaft di Hamburg) dan dilihat sebagai salah satu keuta-ketua terkenal pada masyakarat Turki di negara Jerman.

Biografi[sunting | sunting sumber]

Lahir di Turkey, Keskin pergi ke sekolah menengah di Erzincan dan berpindah ke Jerman untuk meneruskan pelajaran peringkat ketiga di Universiti Bebas Berlin di mana di mendapatkan PhD dalam Sains Politik. Dengan kepulangannya ke Turki, dia berkhidmat sbegai seorang penasihat perancangan ke perdana menteri Turki Bülent Ecevit. Pada 1980, dia memasuki academia Sekolah Professional untuk Pentadbiran dan Keadilan di Berlin. Pada 1982, dia menjadi seorang professor untuk politik dan polisi migrasi di Universiti Hamburg Applied Sciences (HAW). Keskin menjadi orang pertama berketurunan Turki untuk menjadi seorang ahli became the parlimen Jerman pada 1993, sebagai wakil di Bürgerschaft Bebas dan Hanseatic bandar Hamburg untuk PDS. Pada 1995, dia menubuhkan Türkische Gemeinde Deutschlands, sebuah pertubuhan masyarakat Turki, yang mana dia menjadi pengerusi.

Pada Jun 2005, dia menarik diri dari Parti Demokratik Sosial dalam bantahan pada polisi-polisinya dan memasuki Parti Kiri yang mana dia subsequently menjadi seorang pembangkang MDB pada pilihanraya September 2005. Pergerakannya menyebabkan pembelotan Federal Constitutional Court justice Jerman Wolfgang Neskovic, dan bekas ketua PDS di Baden-Württemberg, Ulrich Maurer dari Social Democrats ke Parti Kiri. Hakkı Keskin telah berkahwin, dengan dua orang anak.

Buku[sunting | sunting sumber]

  • Deutschland als neue Heimat. Eine Bilanz der Integrationspolitik, Verl. für Sozialwissenschaft, Wiesbaden 2005, ISBN 3-531-14673-4

Pautan luar[sunting | sunting sumber]


Templat:Germany-politician-stub