Mohd Halim Khalid

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Halim Khalid)
Mej Jen Dato’ Hj Mohd Halim Khalid
Kelahiran
Mohd Halim Khalid
Warganegara Malaysia
PekerjaanTentera - Mejar Jeneral
Tahun aktif1982-2022
MajikanBendera Tentera Darat Malaysia Tentera Darat Malaysia
Terkenal keranaPenerima pingat Panglima Gagah Berani
PangkatMejar Jeneral

Mej Jen Dato’ Hj Mohd Halim Khalid adalah seorang anggota tentera Malaysia yang berasal dari Kampung Simpang Pulai, Ipoh, Perak. Beliau telah dikurniakan pingat Panglima Gagah Berani pada 2 Oktober 1994 di atas keberaniannya semasa pertempuran dengan puak militia ketika memberi kawalan keselamatan di Mahkamah Awan di Old Port, Mogadishu, Somalia.

Pada 27 Sep 1993, Platun 4 Kompeni B 19 RAMD(Mek) yang diketuai oleh Kapt Halim Khalid iaitu Penolong Ketua Kompeni B ditugaskan untuk memberi kawalan keselamatan di Mahkamah Awan di Old Port, Mogadishu, Somalia.

Semasa melaksanakan tugas ini, Platun 4 diserang oleh militia yang bersenjatakan RPG, senjata automatik, repal dan grenad. Kapt Halim memperlihatkan semangat keberaniaan yang luar biasa dengan mengarahkan anggota-anggotanya membalas tembakan dan bertempur dengan puak militia.

Semangat juang yang ditunjukkan menyebabkan puak militia mengurangkan serangan dan Platun 4 berjaya menyelamatkan tiga orang hakim Somalia dari menjadi korban puak militia. Beliau dikurniakan pingat PGB pada 2 Okt 1994

Rujukan[sunting | sunting sumber]