Hallaca

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Hallaca
Hallaca dan Pan de jamón
Nama alternatifAyaca, Hayaca, Guanimo, Tamal, Pasteles en Hojas
JenisLadu
Tempat asalVenezuela Sunting ini di Wikidata
Kawasan/rantauAmerika Latin
Suhu penghidanganPanas Sunting ini di Wikidata
Bahan utamaAdunan tepung jagung atau doh ubi kayu, daging (lembu, babi, ayam), kismis, kaper, minyak zaitun
Bahan yang biasa digunakanCornmeal Sunting ini di Wikidata
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Hallaca (Sebutan Sepanyol: [aˈʎaka] ,Sebutan Sepanyol: [aˈʝaka] ; alt. ejaan, hayaca dan ayaca; Jawi: حياكا) merupakan hidangan dari Venezuela. Ia terdiri daripada adunan jagung yang diisi dengan rebusan daging lembu, daging babi, atau ayam dan bahan-bahan lain seperti kismis, kaper, dan zaitun.[1] Hallaca dilipat dengan daun pisang, diikat dengan tali, dan direbus; hidangan ini disajikan secara tradisional semasa musim Krismas dan mempunyai beberapa variasi mengikut wilayah di Venezuela. Ia telah digambarkan sebagai hidangan nasional Venezuela tetapi ia juga boleh didapati dalam pelbagai varian. Ada yang berspekulasi bahawa ia berasal dari Orinoquia.[2] Satu ciri hallaca adalah adunan jagung halus dibuat dengan kaldu atau sup dan lemak babi berwarna dengan annatto.

Asal-usul[sunting | sunting sumber]

Hallaca adalah hidangan krismas Mesoamerika yang terkenal dengan pelbagai nama dan tersebar di seluruh kerajaan Sepanyol di Amerika sejauh selatan seperti Argentina dalam beberapa dekad selepas penaklukan.  Ia dikatakan telah dicipta oleh hamba-hamba pada zaman penjajahan.[3] Para hamba akan menyiapkan makanan Malam Krismas untuk pemilik tanah dan dengan sisa daging mereka membuat hallaca untuk makan Krismas mereka sendiri. Satu versi kisah asal hidangan mengatakan bahawa anak perempuan keluarga pemilik tanah meminta untuk merasa hallaca. Dia dan keluarganya menyukai hidangan tersebut sehingga mereka memintanya dibuat untuk pesta makan malam mereka dan sejak itu menjadi sebahagian daripada makanan perayaan tradisional untuk semua kelas ekonomi.[4]

Nama[sunting | sunting sumber]

Menurut Adolfo Ernst, hallaca berkembang dari bahasa asli Guarani, yang berasal dari kata kerja ayua atau a, yang bermaksud "mencampurkan atau mengadun". Dari situ, pembinaan ayuaca (benda bercampur) beralih ke ayaca dan akhirnya ke hayaca atau hallaca (menggunakan bahasa Sepanyol "h" ketika ditulis). Penggunaan kata yang paling awal dalam pengertian moden adalah dalam dokumen 1781 ahli bahasa mubaligh Itali Filippo Salvatore Gilii.[perlu rujukan]

Penyediaan[sunting | sunting sumber]

Mengisi hallaca sebelum dibungkus dengan daun pisang.

Pengisian Hallaca lebih terperinci daripada inti tamale biasa.[5] Bahan-bahan berbeza dari satu kawasan ke kawasan dan dari keluarga ke keluarga tetapi mungkin termasuk gabungan daging lembu, daging babi, daging salai, lemak babi, bawang merah, lada manis, lada merah, daun bawang, bawang putih, garam, lada, oregano, jintan dan beberapa jenis wain memasak atau cuka. Dalam versi dari Venezuela Andac, hallaca dibuat dengan guiso crudo yang berbeza dari versi lain kerana pengisian daging tidak dimasak terlebih dahulu.[6]

Di Aruba dan Curaçao, dua pulau di lepas pantai negara bagian Falcón, Venezuela, ia disebut 'ayaca' atau 'ayaka'. Bahan-bahannya adalah daging babi dan rebusan ayam, atau rebusan daging babi atau ayam, kaper, kismis, kacang mete, lad benggala, acar anak bawang, prun, dan zaitun. Daging yang dimasak dan bahan-bahan lain kemudian dibungkus dengan daun ayaca, diikat dengan tali dan kemudian direbus selama kira-kira 2 jam.

Dalam masakan Puerto Rico, hidangan itu disebut hayaca dan dulunya merupakan bahagian popular daripada masakan pulau ini. Tidak seperti varietas Venezuela, hayaca dari Puerto Rico tidak dibuat dengan jagung tetapi dengan ubi kayu, susu, annatto, dan daun pisang, dan dipanggang dengan api kayu tradisional. Memandangkan prosesnya yang panjang dan rumit dan kemahiran tinggi yang diperlukan untuk mempersiapkannya sendiri, hayaca kini jarang tersedia tetapi masih dijumpai, kebanyakannya terdapat di restoran pantai, keluarga dan tempat-tempat kecil lain yang dikenali sebagai "kioskos" di mana masih ada hubungan kuat dengan warisan asli.

Doh tepung jagung serupa dengan doh arepas standard. Lemak babi dicairkan dengan annatto untuk menambah warna. Tepung jagung diuli bersama kaldu dan sedikit mentega lembut dan campuran lemak babi yang disejukkan dimasukkan untuk membuat adunan lembut dengan warna keemasan. Daun pisang besar disisir dengan minyak sayuran dan doh diratakan pada daun sehingga setebal seperempat inci. Pengisian guiso dilengkapi dengan gabungan bawang, lada, pasli, kentang, kismis, badam, kacang buncis, caper, zaitun hijau, telur rebus dan daging asap.[6][7][3]

Hallaca boleh dibuat terlebih dahulu.[5]

Tradisi[sunting | sunting sumber]

Hidangan Krismas tradisional di Venezuela dengan pan de jamón dan hallacas.

Hallaca adalah makanan wajib perayaan Krismas Venezuela[8] Makanan Krismas di Venezuela akan merangkumi hallaca, pastri, pan de jamón dan rebusan ayam, tetapi tidak semua keluarga mampu membelinya semasa kekurangan makanan di Venezuela.[9] Pada tahun 2014, walaupun kekurangan makanan mempengaruhi negara itu, pemerintah Venezuela membuat hallaca dengan panjang sekitar 400 kaki, sebuah Guinness World Record.[10] Berbeza dengan tradisi Venezuela, hallaca popular sepanjang tahun di Ecuador, dan beberapa varian terdapat di berbagai wilayah di negara itu.

Daun pisang yang dibawa dari ladang akan mempunyai bahan cemar dan perlu dibersihkan sebelum digunakan.[11]

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Albala, K. (2011). Food Cultures of the World Encyclopedia. Food Cultures of the World Encyclopedia. Greenwood. m/s. 1–PA102. ISBN 978-0-313-37626-9. Dicapai pada November 5, 2016.
  2. ^ Kijac, M.B. (2003). The South American Table: The Flavor and Soul of Authentic Home Cooking from Patagonia to Rio de Janeiro, with 450 Recipes. NYM Series. Harvard Common Press. m/s. 84. ISBN 978-1-55832-249-3. Dicapai pada November 5, 2016.
  3. ^ a b "RECIPE: Traditional Venezuelan hallacas". 9news.
  4. ^ "Three generations gather to carry on Venezuelan Christmas hallacas tradition in Naperville". Chicago Tribune. December 23, 2017.
  5. ^ a b Kijac, Maria Baez (2003). The South American Table: The Flavor and Soul of Authentic Home Cooking from Patagonia to Rio de Janeiro, With 450 Recipes. Harvard Common Press. m/s. 84. ISBN 9781558322493.
  6. ^ a b "Venezuelan Andean Hallacas". Que Rica Vida. General Mills.
  7. ^ Tighe, Eileen (1966). Woman's Day Encyclopedia of Cookery ; Prepared and Edited by the Editors of Woman's Day, Volume 11. Fawcett Publications.
  8. ^ Schuetz, K. (2009). Venezuela. Exploring Countries. Bellwether Media. m/s. 23. ISBN 978-1-61211-587-0. Dicapai pada November 5, 2016.
  9. ^ "A homemade Christmas dish is the latest casualty of Venezuela's economic crisis". Miami Herald. December 16, 2017.
  10. ^ "Venezuelan cooks produce world's largest hallaca, traditional savory Christmas treat". Fox News.
  11. ^ "For this Venezuelan, Christmas isn't Christmas without hallaca".
  1.   Rosenblat, Ángel. (Venezuela Analysis, ???). hallaca.asp "hallaca". Retrieved 9 January 2005.
  2.   Castillo, Efrain. Revista Estampas (???) "Decanos de la Navidad" Retrieved 8 April 2012