Hanane el-Fadili

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Hanane el-Fadili
حنان الفاضلي
حنان الفاضلي
Kelahiran (1974-05-02) 2 Mei 1974 (umur 49)
PekerjaanPelakon dan pelawak

Hanane el-Fadili (Arab: حنان الفاضلي; lahir di Casablanca, Maghribi, 2 Mei 1974; umur 49 tahun) merupakan seorang pelakon wanita dan pelawak Maghribi. Beliau dilahirkan pada 2 Mei 1974 di Casablanca, Maghribi.[1] Beliau pakar dalam parodi, memfokuskan pada personaliti terkenal dan tokoh kontroversi. Beliau menangani isu sosial dan politik yang berkaitan dengan pendapat umum Maghribi.[2]

Kehidupan peribadi[sunting | sunting sumber]

Beliau daripada keluarga pelakon; bapanya ialah pelakon Aziz el-Fadili dan abangnya ialah penerbit Adil el-Fadili.[3]

Kerjaya[sunting | sunting sumber]

Beliau telah membuat beberapa produksi termasuk program seperti Hanane Show and Super Hada, yang diterima baik oleh penonton Maghribi. Beliau juga mencipta Hanane Net, yang merupakan siri video komedi pendek yang dihasilkan oleh abangnya Adil pada 2017.

Beliau telah dilantik sebagai duta muhibah UNICEF ke Maghribi pada 2010.[4]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "HANANE FADILI - HANANE SHOW - Le Palace | THEATREonline.com". www.theatreonline.com. Dicapai pada 1 Februari 2020.
  2. ^ "حنان الفاضلي تسخر من أسماء المنور وحاتم عامور وإيهاب أمير". Elfann News (dalam bahasa Arab). Dicapai pada 1 Februari 2020.
  3. ^ "حنان الفاضلي: الإضحاك فن صعب يتطلب موهبة حقيقية - البيان". www.albayan.ae (dalam bahasa Arab). Dicapai pada 1 Februari 2020.
  4. ^ "حنان الفاضلي". UNICEF (dalam bahasa Arab). Dicapai pada 1 Februari 2020.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]