Hari Baju Jingga

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Hari Baju Jingga
Guru-guru di sebuah sekolah Kanada memakai baju jingga untuk Hari Baju Jingga
Nama rasmiOrange Shirt Day
JenisSejarah, peringatan
KepentinganHari peringatan kebangsaan untuk mangsa sistem sekolah kediaman Indian Kanada
Tarikh30 September
Kekerapantahunan


Hari Baju Jingga (bahasa Inggeris: Orange Shirt Day, Perancis: Jour du chandail orange)[1] ialah suatu acara, dicipta pada tahun 2013, direka untuk mendidik orang ramai dan menaikkan kesedaran di Kanada tentang sistem sekolah asrama peribumi (Indian residential school system[2]) dan impaknya terhadap masyarakat peribumi atau Bangsa-bangsa Pertama selama lebih seabad—suatu impak yang diiktiraf sebagai genosid budaya yang masih mendampak berterusan sehingga sekarang. Ia diadakah setiap tahun pada 30 September dalam masyarakat Kanada, terutamanya di sekolah dengan pelajar dan kakitangan, di mana orang ramai digalakkan memakai baju jingga.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Témoignages". Permanent Committee on Canadian Heritage, House of Commons of Canada. 2018-11-08. Le Jour du chandail orange, en septembre, est une journée très importante qui gagne en popularité partout au pays.
  2. ^ Indian telah digunakan kerana sifat sejarah rencana dan ketepatan nama tersebut. Ia dahulu, dan terus menjadi, digunakan oleh pegawai kerajaan, orang Asli dan sejarawan apabila merujuk sistem sekolah tersebut. Penggunaan nama tersebutn juga memberi konteks yang berkaitan tentant zaman sistem tersebut ditubuhkan, khususnya Orang asli di Kanada were dirujuk sejenis sebagai Indian berbanding oleh bahasa yang membezakan orang Banga-bangsa Pertama, Inuit dan Métis. Penggunaan perkataan Indian adalah terhad sepanjang rencana kepada kata nama khas dan rujukan kepada perundangan kerajaan.

Bacaan lanjut[sunting | sunting sumber]

Senarai bacaan[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Video[sunting | sunting sumber]

Templat:Canada Holidays