Hari Ninoy Aquino

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Hari Ninoy Aquino
Nama rasmiMemperingati Pembunuhan Senator Benigno "Ninoy" Aquino, Jr.
Diraikan oleh/di
Filipina
JenisKebangsaan
Tarikh21 Ogos
Kekerapantahunan

Hari Ninoy Aquino merupakan hari cuti yang tidak bekerja kebangsaan di Filipina diperhatikan setiap tahun pada 21 Ogos, memperingati pembunuhan bekas Senator Benigno "Ninoy" Aquino, Jr.. Beliau ialah suami kepada Corazon Aquino, yang kemudiannya menjadi Presiden Filipina; mereka dianggap dua daripada wira demokrasi di negara ini. Pembunuhan beliau menyebabkan kejatuhan Ferdinand Marcos pada 25 Februari 1986, melalui Revolusi Kuasa Rakyat. Pada tahun 2004, upacara peringatan untuk cuti itu diadakan dan acara dihadiri oleh Presiden Gloria Macapagal-Arroyo dan Fidel V. Ramos.

Tidak seperti tarikh lain yang dikhaskan untuk pahlawan kebangsaan Filipina (seperti Hari Bonifacio, Hari Rizal, Araw ng Kagitingan dan Hari Pahlawan Nasional), tarikh itu bukanlah "hari cuti biasa" (gaji berganda untuk warga kerja) tetapi hanya " -membuat percutian "(premium tiga puluh peratus untuk warga kerja).

Latar belakang[sunting | sunting sumber]

Aquino ialah tokoh pembangkang yang terkenal dan pengkritik Presiden Ferdinand Marcos ketika itu. Ekoran kepercayaannya, beliau kemudian dipenjarakan selama kira-kira lapan tahun selepas undang-undang tentera diisytiharkan di negara ini. Walaupun dalam penjara, dia memohon kerusi Parlimen untuk Metro Manila di Interim Batasang Pambansa, di bawah panji Lakas ng Bayan (LABAN). Beliau akhirnya memimpin pemilihan pendapat dan pada awalnya mengetuai penghitungan pilihan raya tetapi akhirnya kalah kepada jejak Kilusang Bagong Lipunan (KBL) yang diketuai oleh Wanita Pertama Imelda Marcos. Aquino kekal di penjara tetapi terus berjuang untuk demokrasi di negara ini dan menentang penindasan rakyat Filipina. Selepas mengalami serangan jantung pada Mac 1980, beliau dan keluarganya berpindah ke Amerika Syarikat untuk mendapatkan rawatan perubatan, yang akhirnya membawa kepada pengasingan diri selama tiga tahun. Di sana, beliau meneruskan advokasi dengan memberi ucapan kepada rakyat Filipina-Amerika.[1] Kemudian, beliau merancang untuk kembali ke pulau-pulau untuk mencabar Marcos untuk pilihan raya parlimen pada tahun 1984. Walaupun ada yang tidak merasakan ini adalah idea yang baik, dia masih melakukannya pada tahun 1983. Setelah kembali ke Filipina di Lapangan Terbang Antarabangsa Manila (kini dinamakan semula Lapangan Terbang Antarabangsa Ninoy Aquino bagi memperingati jasanya), beliau ditembak dan dibunuh pada 21 Ogos 1983 ketika dikawal dari pesawat oleh anggota keselamatan. Ini membawa kepada beberapa protes di pengebumiannya yang mencetuskan pilihan raya presiden pada tahun 1986, yang membawa kepada Revolusi EDSA 1986, membawa isterinya, Cory Aquino, kepada jawatan presiden.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Cuti ini diwujudkan oleh Akta Republik 9256, yang ditandatangani oleh Presiden Gloria Macapagal-Arroyo pada 25 Februari 2004, dua puluh satu tahun selepas kematiannya dan lapan belas tahun selepas Revolusi Kuasa Rakyat. Dan ditaja oleh Presiden Senat Franklin Drilon dan Speaker House Jose de Venecia. Ia memerlukan Suruhanjaya Tenaga Rakyat EDSA (EPPC) untuk mengadakan aktiviti-aktiviti yang dipelihara hari ini dan dibiayai dari Bajet Pejabat Presiden dan dari sumbangan swasta.[2]

Upacara peringatan diadakan di Monumen Kuasa Rakyat yang dihadiri oleh Presiden Arroyo dan Aquino, keluarga Aquino, dan pegawai kerajaan seperti anggota kabinet, polis teratas, dan tembaga tentera.

Percutian itu termasuk dalam program "ekonomi bercuti" Presiden Arroyo, menyesuaikan pemeliharaan cuti ke Isnin yang terdekat untuk meningkatkan industri pelancongan dengan hujung minggu yang panjang.[3] Pada tahun 2010, ia dipindahkan ke tarikh asalnya oleh anak lelaki tunggal Aquino, Presiden Benigno Aquino III.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Pimentel, Aquilino (2009-08-20). "Ninoy Aquino: Man of Destiny, Hero of the People". Business Mirror. Diarkibkan daripada yang asal pada February 25, 2012. Dicapai pada 2009-08-20. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  2. ^ http://www.newsflash.org/2004/02/pe/pe002867.htm
  3. ^ http://www.gmanews.tv/story/54986/Aug-20-holiday-proclamation-signed

Pautan luar[sunting | sunting sumber]