Hasyim bin Abd Manaf

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Hāsyim bin ‘Abd Manāf
هاشم بن عبد مناف
Pembesar utama Quraysh ke-3
Didahului olehAbd Manaf bin Qusai
Diikuti olehAbd al-Muttalib bin Hashim
Keputeraan‘Amr al-‘Ulā
s. 464
Makkah, Arabia
Kemangkatans. 497 (berumur 32–33)
Gaza
PemakamanMasjid al-Syed Hasyim, Gaza
PasanganSalma binti Amr
AnakandaAsad bin Hashim
Abd al-Muttalib
AyahandaAbd Manaf bin Qusai
BondaAtikah binti Murrah
PekerjaanPerniagaan

Hāshim bin ʿAbd Manāf (Arab: هاشم بن عبد مناف; s. 464–497), lahir ʿAmr al-ʿUlā (عمرو العلا), ialah moyang kepada nabi Islam Muhammad dan nenek moyang Bani Hasyim yang memerintah suku Quraisy di Mekah. Pada satu ketika dalam hidupnya sebelum kematian ayahnya, 'Amr memilih untuk menamakan dirinya Hāshim kerana ia adalah nama yang digunakan Tuhan kepada Nabi Ibrahim ('Amr adalah seorang penganut Hanif, pengikut "agama Ibrahim"). Riwayat ahli hagiografi Islam untuk menjelaskan perubahan nama ini adalah berbeza-beza: Sebuah riwayat menunjukkan bahawa `Amr dipanggil Hasyim kerana Hasyim diterjemahkan sebagai penghancur dalam bahasa Arab; sebagai seorang yang pemurah, beliau memulakan amalan menyediakan roti hancur dalam sup yang kemudiannya disesuaikan untuk jemaah haji ke Kaabah di Mekah. Riwayat lain mendakwa nama itu berasal dari akar bahasa Arab Hashm, "menyelamatkan orang yang kelaparan" kerana mengatur untuk memberi makan penduduk Mekah semasa kebuluran bermusim, dan dia kemudian dikenali sebagai "orang yang memberi makan orang yang kelaparan" (هشم الجياع).

Lagenda kelahiran[sunting | sunting sumber]

Ahli hagiograf Islam memberikan riwayat eksotik mengenai kelahiran Hasyim. Ada yang menganggapnya sebagai sesuatu yang sangat berdarah dan kejam. Riwayat ini menyatakan bahawa Hasyim dan 'Abd Syams merupakan kembar siam yang dilahirkan dengan kaki Hasyim melekat pada kepala saudara kembarnya. Ia mengatakan bahawa mereka telah bergelut dalam rahim ibu mereka untuk menjadi anak sulung. Kelahiran mereka dikenang kerana Hashim dilahirkan dengan sebelah jari kaki ditekan ke dahi adik kembar itu.[1] Legenda mengatakan bahawa bapa mereka, Abd Manaf bin Qusai, memisahkan anak lelaki siamnya dengan pedang, dan beberapa orang alim percaya bahawa darah yang mengalir di antara mereka menandakan peperangan antara keturunan mereka (konfrontasi memang berlaku antara Bani Abbas dan Bani Umayyah bin 'Abd Shams pada tahun 750 M).[2] Ahli nujum Arab meramalkan bahawa Abd Manaf telah melakukan kesalahan besar apabila memisahkan kedua-duanya dengan menggunakan pedang. Apa yang telah dilakukannya tidak dianggap oleh mereka sebagai petanda yang baik.[3]

kehidupan[sunting | sunting sumber]

Hasyim ialah anak kepada Abd Manaf yang berdebat dengan saudaranya 'Abd ad-Dar mengenai harta pusaka. 'Abd ad-Dar disokong oleh sepupu mereka Makhzum, Sahm, Jumah, bapa saudara mereka Adi dan keluarga mereka. Abd Manaf menentang warisannya dan disokong oleh anak saudara mereka Asad, bapa saudara mereka Zuhrah bin Kilab, bapa saudara bapa mereka Taym bin Murrah, dan al-Harith bin Fihr.[4] Kesan konflik ini berterusan di kalangan keturunan mereka, terutamanya dan menjejaskan sejarah dalaman Mekah sehingga zaman Muhammad.[4]

Legasi[sunting | sunting sumber]

Hashim disandang dengan penuh penghormatan, baik di dalam mahupun di luar negara. Amr merupakan orang yang mula-mula menyedari potensi keluarganya mengambil bahagian dalam perdagangan yang menguntungkan antara Syria dan Mesir yang melalui tanah Arab. Perdagangan merupakan mata pencarian terpenting bagi penduduk Mekah, sebuah 'lembah tandus tanpa penanaman'.

Kematian[sunting | sunting sumber]

Menurut tradisi Islam, Hashim meninggal dunia selepas jatuh sakit dalam perjalanan pulang dari Syria, di Gaza, Palestin pada 497. Mengikut tradisi, makam Hashim terletak di bawah kubah Masjid Sayed al-Hashim di kawasan kejiranan al-Daraj di Gaza yang dinamakan sempena penghormatannya. Masjid itu sendiri dibina sekitar abad ke-12.[5]

Keluarga[sunting | sunting sumber]

Beliau mempunyai sekurang-kurangnya lima isteri, empat anak lelaki, dan enam anak perempuan. Tiga isteri pertamanya ialah anak saudara neneknya Hubba binti Hulail, Qaylah (atau Hind) binti Amr bin Malik dari Bani Khuza'ah, Halah (Hind) binti Amr bin Thalabah al-Khazrajiyah, dan seorang wanita dari Banu Quda'a, orang-orang bapa tiri Qusai yang telah begitu menyokong perjuangannya. Bagi isteri keempatnya, beliau berkahwin dengan balu bapanya, Waqida binti Amr (Abu Adiy) al-Maziniyyah yang merupakan ibu kepada saudara tirinya Nawfal. Isteri kelimanya ialah Salma binti Amr, seorang wanita dari Yathrib, salah seorang wanita paling berpengaruh dari suku Bani Khazraj dan anak perempuan 'Amr dari suku Bani Najjar.

Daripada Qaylah, beliau mempunyai seorang anak lelaki Asad (datuk sebelah ibu Ali bin Abi Talib). Daripada Halah, beliau mempunyai anak lelaki, Abu Saifi, dan anak perempuan Hayyah (atau Hannah). Daripada Waqida, beliau mempunyai anak perempuan Khalidah dan Da'ifa. Daripada wanita Bani Quda'a, beliau mempunyai anak lelaki Nadla (atau Nadh) dan anak perempuan Ash-Shifa. Daripada Salma binti Amr beliau merupakan bapa 'Abd al-Muṭṭalib (Syaibah), datuk sebelah bapa Muhammad, dan seorang anak perempuan, Ruqayyah. Terdapat seorang lagi anak lelaki, Sayfayyah, dan seorang lagi anak perempuan, Jannah.[6]

Keturunan terkenal[sunting | sunting sumber]

Dinasti[sunting | sunting sumber]

Dinasti empayar dan kerabat berikut dikatakan memiliki asal keturunan daripada Hasyim:

Arab

Asia Timur

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Subhani, Jafar (27 December 2012). "Chapter 4: Ancestors of The Prophet". The Message (dalam bahasa Inggeris). P O Box 5425 Karachi, Pakistan: Islamic Seminary Publications. Dicapai pada 10 September 2017.CS1 maint: location (link)
  2. ^ Ibn Kathir; Le Gassick, Trevor; Fareed, Muneer. The Life of the Prophet Muhammad: Al-Sira Al-Nabawiyya. m/s. 132.
  3. ^ Razvi, Haafiz Mohammed Idrees (2009). Manifestations of the Moon Of Prophethood (PDF). Imam Mustafa Raza Research Centre Overport. m/s. 18. Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 2015-09-24. Dicapai pada 2014-12-01.
  4. ^ a b Armstrong, Karen (2001). Muhammad: A Biography of the Prophet. Phoenix. m/s. 66. ISBN 0946621330.
  5. ^ Hooda, Samreen (September 2006). "Mosque of Sayyed Hashim - Gaza". This Week In Palestine. Palestine. Dicapai pada 17 January 2012.
  6. ^ Maqsood, Ruqaiyyah Waris. "The Prophet's Family Line No. 4 – Amr (Hashim), the Founder of the Hashimites". Ruqaiyyah Waris Maqsood Dawah. Diarkibkan daripada yang asal pada 30 May 2008. Dicapai pada 3 August 2011.
  7. ^ Vachon, Auguste; Boudreau, Claire; Cogné, Daniel (1998). Genealogica & Heraldica: Ottawa 1996 (dalam bahasa Inggeris). University of Ottawa Press. m/s. 236. ISBN 978-0-7766-1600-1.
  8. ^ Vachon, Auguste; Boudreau, Claire; Cogné, Daniel (1998). Genealogica & Heraldica: Ottawa 1996 (dalam bahasa Inggeris). University of Ottawa Press. m/s. 238. ISBN 978-0-7766-1600-1.
  9. ^ Vachon, Auguste; Boudreau, Claire; Cogné, Daniel (1998). Genealogica & Heraldica: Ottawa 1996 (dalam bahasa Inggeris). University of Ottawa Press. m/s. 235. ISBN 978-0-7766-1600-1.
  10. ^ Vachon, Auguste; Boudreau, Claire; Cogné, Daniel (1998). Genealogica & Heraldica: Ottawa 1996 (dalam bahasa Inggeris). University of Ottawa Press. m/s. 235. ISBN 978-0-7766-1600-1.
  11. ^ Vachon, Auguste; Boudreau, Claire; Cogné, Daniel (1998). Genealogica & Heraldica: Ottawa 1996 (dalam bahasa Inggeris). University of Ottawa Press. m/s. 233. ISBN 978-0-7766-1600-1.
  12. ^ Vachon, Auguste; Boudreau, Claire; Cogné, Daniel (1998). Genealogica & Heraldica: Ottawa 1996 (dalam bahasa Inggeris). University of Ottawa Press. m/s. 233. ISBN 978-0-7766-1600-1.