Hawkeye (siri TV 2021)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Hawkeye
Genre
Berdasarkan daripada
Marvel Comics oleh
{{{2}}}
PenciptaJonathan Igla
Dibintangi oleh
Penggubah
  • Christophe Beck
  • Michael Paraskevas
Negara asalAmerika syarikat
Bahasainggeris
Bilangan episod6
Penerbitan
Penerbit eksekutif
Penyunting
  • Terel Gibson
  • Rosanne Tan
  • Tim Roche
Lokasi
  • New York City
  • Atlanta, Georgia
Sinematografi
  • Eric Steelberg
  • James Whitaker
Tempoh siaran40–62 minit
Syarikat penerbitan
Marvel Studios
Syarikat pengedaran
Disney Platform Distribution
Penyiaran
Saluran asalDisney+
Siaran asal– 22 Disember 2021 (2021-12-22)
Kronologi
Rancangan berkaitan
siri televisyen Marvel Cinematic Universe
Pautan luar
Laman web rasmi

Hawkeye ialah sebuah serial televisyen Amerika yang dicipta oleh Jonathan Igla untuk perkhidmatan penstriman Disney+, berdasarkan Marvel Comics yang menampilkan watak-watak Clint Barton / Hawkeye dan Kate Bishop / Hawkeye. Ia adalah siri televisyen kelima dalam Marvel Cinematic Universe (MCU) yang dihasilkan oleh Marvel Studios, berkongsi kesinambungan dengan filem francais dan mengambil tempat selepas peristiwa filem Avengers: Endgame (2019). Igla berkhidmat sebagai ketua penulis dengan Rhys Thomas mengetuai pasukan pengarah.

Jeremy Renner memainkan semula peranannya sebagai Clint Barton daripada siri filem, dengan Hailee Steinfeld menyertainya sebagai Kate Bishop. Tony Dalton, Yuran Fra, Brian d'Arcy James, Aleks Paunovic, Piotr Adamczyk, Linda Cardellini, Simon Callow, Vera Farmiga, Alaqua Cox, Zahn McClarnon, Florence Pugh dan Vincent D'Onofrio turut membintangi. Marvel Studios sedang membangunkan siri terhad untuk Disney+ yang berpusat pada Hawkeye menjelang April 2019, dengan Renner kembali. Siri ini secara rasmi diumumkan bahawa Julai dan Igla menyertai pada bulan September, dengan Steinfeld secara tidak rasmi dilampirkan pada ketika itu. Thomas dan Bert & Bertie menyertai sebagai pengarah pada Julai 2020 dan penggambaran bermula di New York City pada Disember itu. Steinfeld dan pelakon tambahan telah disahkan, dan penggambaran ditamatkan pada akhir April 2021.

Hawkeye ditayangkan perdana dengan dua episod pertamanya pada 24 November 2021, dan ditayangkan selama enam episod, berakhir pada 22 Disember. Ia adalah sebahagian daripada Fasa Empat MCU. Siri ini menerima ulasan positif, dengan pengkritik menonjolkan urutan aksinya dan Chemistry antara pelakon utama. Siri spin-off, Echo, memfokuskan pada watak Cox Maya Lopez / Echo, sedang dalam pembangunan.

Premis[sunting | sunting sumber]

Setahun selepas peristiwa Avengers: Endgame (2019),[1] Clint Barton mesti bekerjasama dengan Kate Bishop untuk menghadapi musuh dari masa lalunya sebagai Ronin untuk kembali kepada keluarganya pada masa Krismas.[2]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan TimelineEndgame tidak disediakan
  2. ^ Ralat petik: Tag <ref> tidak sah; teks bagi rujukan / Penggoda Filem tidak disediakan

External links[sunting | sunting sumber]