Helah atau habuan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Kanak-kanak yang melakukan amalan "helah atau habuan"

Helah atau habuan (Jawi: هيله اتاو هبوان, Inggeris: Trick or treat) adalah amalan lazim yang dilakukan ketika hari Halloween di kebanyakkan negara. Kanak-kanak pada hari tersebut akan berpakaian kostum yang menarik dan pergi satu rumah ke satu rumah untuk meminta habuan seperti gula-gula (atau wang bagi sesetengah budaya) sambil memberi ucapan "helah atau habuan" di hadapan tuan rumah.

Di Amerika Utara, helah atau habuan ini telah menjadi adat tradisi Halloween sejak lewat 1950-an. Pemilik rumah kebiasaannya akan menghiasi rumah mereka dengan pelbagai dekorasi seperti sarang labah-labah plastik, tengkorak kertas dan labu hiasan, Jack-o-Lantern. Sesetengah pemilik hanya akan meninggalkan gula-gula di dalam pasu anjung mereka dan ada yang lain akan memberi habuan tersebut kepada kanak-kanak selepas ucapan helah atau habuan. Pada tahun-tahun belakangan ini, amalan ini telah merebak di mana-mana rumah dalam kejiranan yang disinggahi oleh kanak-kanak sama ada di kediaman warga tua mahupun di kondominium.

Tradisi pergi pintu ke pintu rumah untuk menerima makanan telah wujud di Britain dan Ireland lagi dimana kanak-kanak dan orang miskin akan menyanyi dan mengucapkan doa-doa kepada si mati. Makanan tersebut diberi dalam bentuk kek yang dipanggil "Kek Roh" (Soul Cake).[1] Amalan penyamaran dan memberi wang syiling telah dicatat di Scotland pada tahun 1895 dimana kanak-kanak akan menyamar sambil membawa tanglung yang diperbuat daripada lobak putih. Mereka akan pergi rumah ke rumah serta dihadiahkan kek, buah-buahan dan wang.[2]

Bacaan lanjut[sunting | sunting sumber]

  • Ben Truwe, The Halloween Catalog Collection. Portland, Oregon: Talky Tina Press, 2003. ISBN 0-9703448-5-6. Mengandungi sejarah tentang "helah atau habuan" di Amerika.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Roger, Nichola (2002). Halloween: From Pagan Ritual to Party Night. Oxford University Press. m/s. 28–30. ISBN 0-19-514691-3.
  2. ^ Frank Leslie's popular monthly, Volume 40, November 1895, p. 540-543.