Heliconia imbricata

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Helinocia imbricata)

Heliconia
Heliconia imbricata
Pengelasan saintifik
Alam:
Divisi:
Kelas:
Order:
Keluarga:
Heliconiaceae
Genus:
Heliconia

Heliconia imbricata adalah spesies dari keluarga Heliconiaceae. Ia berasal dari selatan Amerika Tengah.

Heliconia imbricata adalah tumbuhan malar menyerupai pokok pisang dan boleh tumbuh sehingga 3.5 ke 6 meter tinggi. Pada setiap pucuk akan didapati tiga atau empat daun hijau atau keperangan. Batangnya berbulu, dan bahagian perdunya berurat cantik coraknya. Daun terpanjang setiap pucuk boleh mencapai 230cm dan 50cm panjang.

Heliconia imbricata adalah spesies daripada keluarga Helikoniengewächse (Heliconiaceae). Ia berasal dari selatan Amerika Tengah.

Gambaran[sunting | sunting sumber]

Heliconia imbricata adalah tumbuhan herba saka, malar hijau, menyerupai dengan pokok pisang dengan kadar pertumbuhan sebanyak 3.5 sehingga 6 meter. Pucuknya boleh didapati bewarna hijau, kadang-kadang daun bayangan warna chestnut daun dengan batang berbulu, yang bawah adalah corak halus reticulate. Daun terpanjang bagi setiap jambak ialah sekitar 230 sentimeter dan 50 sentimeter lebar.

Setiap jambak bunga adalah tegak, yang berkembang tersusun dalam dua baris pemegang. Setiap jambak mengandungi 20 hingga 30 bunga, pada pangkalan akhir luar bewarna hijau, putih atau kuning ke arah tengah. Sepalnya bersalut debu halus ("glabrous") dan berasa sedikit kasar di pinggir.

Taburan[sunting | sunting sumber]

Heliconia imbricata tersebar daripada Nicaragua hingga Panama.

Sistematik dan sejarah botani[sunting | sunting sumber]

Spesis ini dinamakan pada tahun 1891 oleh Carl Ernst Otto Kuntze yang mula menerangkannya sebagai Bihai imbricata, kemudian beralih kepada heliconia pada tahun 1893 oleh John Gilbert Baker.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  • Anton Weber, Werner Huber, Anton Weissenhofer, Nelson Zamora, Georg Zimmermann: An Introductory Field Guide To The Flowering Plants Of The Golfo Dulce Rain Forests Costa Rica, Stapfia 78, 2001, S.140, ISSN 0252-192X / ISBN 3854740727