Henri Nestlé

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Henri Nestlé
Kelahiran
Heinrich Nestle

10 Ogos 1814
Meninggal dunia7 Julai 1890 (umur 75)
PekerjaanPengilang
Pengasas Nestlé

Henri Nestlé (lahir Heinrich Nestle; 10 Ogos 1814 – 7 Julai 1890) ialah seorang pengilang Switzerland yang berasal dari Jerman dan pengasas Nestlé, syarikat makanan dan minuman terbesar di dunia,[1] serta salah satu pencipta utama susu pekat.

Kehidupan awal[sunting | sunting sumber]

Heinrich Nestle dilahirkan pada 10 Ogos 1814, di Frankfurt am Main, Jerman.[2] Beliau merupakan anak kesebelas dari 14 anak Johann Ulrich Matthias Nestle dan Anna-Maria Catharina Ehemant. Bapa Nestle, mengikut tradisi, mewarisi bapanya, Johann Ulrich Nestle, dan menjadi glazer di Töngesgasse. Yang seterusnya, Datuk Bandar di Frankfurt am Main, Gustav Edmund Nestle, merupakan abangnya.[3]

Keluarga Nestle mempunyai akar keturunan di Swabia barat, yang kebanyakannya terletak di bandar Black Forestsuch seperti Dornstetten, Freudenstadt, Mindersbach, Nagold, dan Sulz am Neckar. Dalam loghat Swabia, "Nestle" bermaksud sarang burung kecil. Nama Nestle juga mempunyai variasi yang berbeza, termasuk Nästlin, Nästlen, Nestlin, Nestlen, dan Niestle.

Pohon keluarga Nestle bermula dengan tiga orang saudara lelaki (dengan demikian tiga burung muda di dalam sarang yang diberi makan oleh ibunya pada pelukis keluarga) dari Mindersbach, yang dipanggil Hans, Heinrich, dan Samuel Nestlin. Bapa ketiga anak lelaki itu dilahirkan sekitar tahun 1495. Hans, anak sulungnya, dilahirkan pada tahun 1520 dan mempunyai anak lelaki dengan nama yang sama, yang kemudian menjadi datuk bandar Nagold. Anak lelakinya Ulrich merupakan tukang gunting dan anak kelimanya ialah glazier pertama dalam keluarga. Selama lebih dari lima generasi, profesion ini diturunkan dari bapa kepada anak lelaki. Di samping itu, keluarga Nestle menyediakan beberapa datuk bandar bagi daerah Dornstetten, Freudenstadt, Nagold, dan Sulz am Neckar.

Kerjaya[sunting | sunting sumber]

Sebelum Nestlé menginjak usia 22 tahun pada tahun 1836, beliau menamatkan khidmat perantisan selama empat tahun bersama J. E. Stein, seorang pemilik farmasi. Di beberapa peringkat antara tahun 1834 dan 1839 beliau berhijrah, sebab alasan yang tidak diketahui, ke Switzerland.[4] Pada penghujung 1839, beliau telah diluluskan secara rasmi di Lausanne, Switzerland, untuk melakukan eksperimen kimia, membuat preskripsi, dan menjual ubat-ubatan. Pada ketika oni, beliau menukar namanya kepada Henri Nestlé untuk menyesuaikan diri dengan keadaan sosial baru dalam bandar berbahasa Perancis, Vevey, di mana beliau akhirnya menetap.

Pada tahun 1843, Nestlé dibeli menjadi salah satu industri paling progresif dan serba guna di rantau itu pada masa itu, pengeluaran biji sesawi. Beliau juga terlibat dalam pengeluaran minyak kacang (digunakan untuk menahan lampu minyak), minuman keras, rum, absinthe, dan cuka. Beliau juga mula mengeluarkan dan menjual air mineral dan air limau berkarbonat, walaupun semasa krisis makanan Eropah pada tahun 1840-an, Nestlé menyerahkan pengeluaran air mineral. Pada tahun 1857, beliau mula menumpukan pada pencahayaan gas dan baja.

Walaupun tidak diketahui ketika Nestlé mula bekerja pada projek rumusan bayi, pada tahun 1867, Nestlé telah menghasilkan produk susu tepung yang sihat.[5] Kepentingannya diketahui telah didorong oleh beberapa faktor. Walaupun Nestlé dan isterinya tidak mempunyai anak, mereka sedar akan kadar kematian yang tinggi di kalangan bayi. Nestlé akan menyedari hasil kerja Justus von Liebig dalam membangunkan formula bayi.[2] Selain itu, susu segar tidak selalu terdapat di bandar-bandar besar, dan wanita dalam masyarakat yang lebih tinggi mula melihat penyusuan susu sebagai pilihan yang "tidak dapat dipakai".[2]

Nestlé menggabungkan susu lembu dengan bijirin dan gula untuk menghasilkan pengganti susu ibu.[5] Selain itu, beliau dan rakannya, Jean Balthasar Schnetzler, ahli sains dalam pemakanan manusia, mengeluarkan asid dan kanji dalam tepung gandum kerana mereka sukar untuk dihadam.[6] Pada mulanya dipanggil "kindermehl," atau "tepung anak" produk mempunyai kelebihan terhadap "sup untuk bayi" Liebig kerana lebih mudah untuk menyediakan, hanya perlu direbus sebelum memberi makan, dan ia kemudiannya terbukti menjadi pilihan untuk bayi yang tidak dapat menyusui.[2][5] Orang ramai dengan cepat mengenali nilai produk baru, dan tidak lama lagi Farine Lactée Henri Nestlé atau "Tepung Susu Henri Nestlé" dalam bahasa Perancis, dijual di kebanyakan negara Eropah. Pada tahun 1870-an, Makanan Bayi Nestlé, yang dibuat dengan susu malt, susu lembu, gula dan tepung gandum, telah dijual di Amerika Syarikat dengan harga $ 0.50 sebotol.

Proses pemeluwapan susu Nestlé membolehkan pembuat coklat Daniel Peter, dari Vevey, untuk menyempurnakan rumusan susu coklatnya pada tahun 1875, selepas usaha selama tujuh tahun, dan kedua-dua mereka kemudiannya membentuk satu perkongsian yang menghasilkan, empat tahun kemudian, pada tahun 1879, dalam organisasi daripada Syarikat Nestlé, yang akhirnya menjadi salah satu industri konfeksioneri terbesar yang berpangkalan di Eropah.

Kehidupan peribadi[sunting | sunting sumber]

Nestlé dan Anna Clémentine Thérèse Ehemant berkahwin di Frankfurt, Jerman pada 23 Mei 1860.[7]

Nestlé menjual syarikatnya pada 1875 kepada rakan perniagaannya dan kemudian tinggal bersama keluarganya secara bergantian di Montreux dan Glion, di mana mereka membantu orang ramai dengan pinjaman kecil dan menyumbang kepada peningkatan infrastruktur tempatan. Di Glion, beliau berpindah ke sebuah rumah yang kemudian dikenali sebagai Villa Nestlé.

Nestlé meninggal dunia akibat serangan jantung di Glion pada 7 Julai 1890. Beliau dikebumikan di Tanah Perkuburan Territet di Montreux.[8]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Nestlé tops list of largest food companies in the world". Forbes. Dicapai pada May 28, 2018.
  2. ^ a b c d Koese, Yavuz. (2008). "Nestle in the Ottoman Empire: Global Marketing with Local Flavor 1870–1927". Enterprise and Society", 9:4. pp 724–761 doi:10.1093/es/khn045
  3. ^ Pfiffner, A. (1995). Henri Nestlé: from pharmacist's assistant to founder of the world's largest food company, 1814–1890. Nestlé. m/s. 14. ISBN 978-3-905311-27-3. Dicapai pada May 29, 2018. If Heinrich, like his brother Gustav Edmund, actually went to the Gymnasium in the former Barftisserkloster, he certainly did not stay to the end. Because even before his twentieth birthday in l834 he had completed a four-year apprenticeship ...
  4. ^ "Henri Nestlé 1814 –1890", Bicentenary. Page 25, From Pharmacist’s Assistant to Founder of the World’s Leading Nutrition, Health and Wellness Company, Nestlé – Abridged Translation after Albert Pfiffner's 1993 German Edition, 2014
  5. ^ a b c Cadbury, Deborah. (2010). Chocolate Wars: From Cadbury to Kraft: 200 years of Sweet Success and Bitter Rivalry, HarperCollins UK, ISBN 9780007325566.
  6. ^ "Protein Powders (All You Ever Wanted to Know)". PT on the Net. Dicapai pada 30 May 2018.
  7. ^ Pfiffner, A. (1995). Henri Nestlé: from pharmacist's assistant to founder of the world's largest food company, 1814-1890. Nestlé. m/s. 49. ISBN 978-3-905311-27-3. Dicapai pada May 30, 2018.
  8. ^ Henri Nestlé-Ehmant (1814–1890) at Find A Grave Memorial

Sumber petikan[sunting | sunting sumber]

  • Nestlé, H. W.: Die Familie Nestlé, einschl. Stammbaum der Familie. Stuttgart 1976
  • Pfiffner, A.: Henri Nestlé: Vom Frankfurter Apothekergehilfen zum Schweizer Pionierunternehmer. Zürich, 1993
  • Alex Capus: Patriarchen, Albrecht Knaus Verlag, München 2006. ISBN 3-8135-0273-2.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]