High-Rise Invasion

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
High-Rise Invasion
天空侵犯
(Tenkū Shinpan)
GenreAksi,[1] seram, mandiri[2]
Manga
PengarangTsuina Miura
IlustrasiTakahiro Oba
PenerbitKodansha
Penerbit Lain
DemografikShōjo
Majalah AsalManga Box
Tarikh Pengeluaran5 Disember 20134 April 2019
Jilid21 (Senarai jilid)
Manga
High-Rise Invasion Arrive
PengarangTsuina Miura
IlustrasiTakahiro Oba
PenerbitKodansha
DemografikShōnen
Majalah AsalMagazine Pocket
Tarikh Pengeluaran28 Julai 201924 April 2021
Jilid7 (Senarai jilid)
Animasi internet original
PengarahMasahiro Takata
Skrip/PenulisTōko Machida
Lagu/Muzik
  • tatsuo
  • Youichi Sakai
StudioZero-G
Dilesenkan olehNetflix
Dikeluarkan pada25 Februari 2021
Jangka masa tayangan25–27 minit
Episod12 (Senarai episod)
Portal Anime dan Manga

High-Rise Invasion (Jepun: 天空侵犯, Hepburn: Tenkū Shinpan) adalah sebuah siri manga Jepun yang ditulis oleh Tsuina Miura dan dilukis oleh Takahiro Oba. Siri ini diterbitkan secara dalam talian di aplikasi Manga Box oleh DeNA dari Disember 2013 hingga April 2019, sambil Kodansha mengumpulkan menjadi 21 jilid tankōbon. Manga dilesenkan di Amerika Utara oleh Seven Seas Entertainment. Sebuah manga sekuel bertajuk High-Rise Invasion Arrive (Jepun: 天空侵犯arrive, Hepburn: Tenkū Shipan Arrive) telah dirsirikan di laman web dan aplikasi Magazine Pocket oleh Kodansha dari Julai 2019 hingga April 2021, dengan tujuh jilid tankōbon diterbitkan. Sebuah siri anime animasi internet original (ONA) yang diadaptasikan oleh Zero-G disiarkan di seluruh dunia di Netflix pada Februari 2021.

Plot[sunting | sunting sumber]

Pelajar sekolah menengah Yuri Honjō mendapati dirinya tersesat dalam "ruang tidak normal" di mana pencakar langit yang tidak terhitung jumlahnya dihubungkan oleh jambatan gantung dan "orang bertopeng" tanpa belas kasihan menyembelih mangsa mereka yang keliru dan melarikan diri. Untuk bertahan di dunia neraka ini, dia mempunyai dua pilihan: membunuh orang bertopeng atau lari. Yuri bertekad untuk bertahan hidup untuk menghancurkan dunia yang tidak rasional ini, tetapi apakah nasibnya yang terakhir?

Watak[sunting | sunting sumber]

Yuri Honjō (Jepun: 本城遊理, Hepburn: Honjō Yuri, Pangkat : Tenma)
Disuarakan oleh: Haruka Shiraishi[2] (Bahasa Jepun), Suzie Yeung[3] (Bahasa Inggeris)
Yuri adalah seorang pelajar sekolah yang tiba-tiba dibawa ke dunia aneh yang dipenuhi dengan bangunan tinggi di mana dia dan orang lain seperti dia dikejar oleh pembunuh yang memakai topeng putih misteri. Setelah menyedari bahawa abangnya Rika juga telah dibawa ke dunia pelik ini, kedua beradik itu memutuskan untuk saling mencari dan mencari jalan untuk melarikan diri.
Mayuko Nise (Jepun: 二瀬真由子, Hepburn: Nise Mayuko)
Disuarakan oleh: Shiki Aoki[2] (Bahasa Jepun), Jennie Kwan (Bahasa Inggeris)
Mayuko adalah salah satu orang yang dibawa ke dunia pencakar langit yang penuh misteri. Dibuli dan diabaikan oleh semua orang, termasuk ibu bapanya, Mayuko menjadi pembunuh tanpa belas kasihan di dunia baru ini, tidak mahu mempercayai sesiapa pun. Namun, setelah diselamatkan oleh Yuri, Mayuko mengabdikan diri untuk menolong Yuri.
Kuon Shinzaki (Jepun: 新崎九遠, Hepburn: Shinzaki Kuon)
Disuarakan oleh: Akira Sekine[2] (Bahasa Jepun), Stephanie Sheh (Bahasa Inggeris)
Kuon adalah Calon Dewa. Dia kadang-kadang disebut sebagai Pengguna Railgun. Kuon lembut dan tidak bersalah dalam semua perkara. Setelah menyesuaikan diri dengan etika sosial yang tinggi, dia tidak memiliki kemampuan untuk memahami dunia berbahaya pada pandangan pertama. Sepanjang perjalanan dengan temannya, Sniper Mask, dia dapat menunjukkan kemampuannya, namun dia tetap naif dan rendah hati. Dia mendapati Sniper Mask menarik dan misteri yang mendorongnya berasa jatuh cinta kerana menjaga dirinya.
Rika Honjō (Jepun: 本城理火, Hepburn: Honjō Rika, Pangkat: The Apostle)
Disuarakan oleh: Junya Enoki[2] (Bahasa Jepun), Zeno Robinson[4] (Bahasa Inggeris)
Rika adalah abang Yuri dan salah satu orang yang dibawa ke dunia pencakar langit yang penuh misteri. Perwatakannya yang boleh dipercayai menyebabkannya cepat menjadi pemimpin kumpulan manusia kecil yang bekerja keras untuk mencari jalan keluar dari dunia ini sambil terus menghubungi saudaranya melalui telefonnya untuk memberi nasihat dan bertukar maklumat.
Sniper Mask (Jepun: スナイパー仮面, Hepburn: Sunaipā Kamen, Pangkat: The Judge)
Juga dikenali sebagai "Mr. Sniper", Sniper Mask adalah Malaikat yang menggunakan senapang sniper. Dia mempunyai hubungan yang tidak diketahui dengan Rika.
Mamoru Aikawa (Jepun: 相川守, Hepburn: Aikawa Mamoru)
Disuarakan oleh: Jun Fukuyama[5] (Bahasa Jepun), Johnny Yong Bosch (Bahasa Inggeris)
Aikawa adalah Calon Dewa yang mengendalikan tiga puluh Malaikat.
Yayoi Kusakabe (Jepun: 日下部弥生, Hepburn: Kusakabe Yayoi)
Disuarakan oleh: Yōko Hikasa[5] (Bahasa Jepun), Cristina Vee (Bahasa Inggeris)
Kusakabe adalah Malaikat yang berkhidmat untuk Aikawa.
Kazuma Aohara (Jepun: 青原和真, Hepburn: Aohara Kazuma)
Disuarakan oleh: Kōji Yusa[5] (Bahasa Jepun), Todd Haberkorn (Bahasa Inggeris)
Aohara adalah Calon Dewa yang mengawal Malaikat Ein dan Zwei. Dia pada awalnya taksub untuk menjadi Dewa yang Sempurna, tetapi setelah dikalahkan oleh Yuri, dia menjadi sekutunya.

Media[sunting | sunting sumber]

Manga[sunting | sunting sumber]

Manga ini disiarkan dalam talian dalam aplikasi Manga Box oleh DeNA dari 5 Disember 2013 hingga 4 April 2019. [6] [7] Kodansha memegang lesen untuk menerbitkan siri ini dan dikumpul menjadi dua puluh satu jilid tankōbon, sementara Seven Seas Entertainment telah menerbitkan siri ini dalam jilid dua-dalam-satu omnibus di Amerika Utara sejak Jun 2018.[8] Sebuah manga sekuel, berjudul High-Rise Invasion Arrive, telah disiarkan di laman web dan aplikasi Magazine Pocket oleh Kodansha dari 28 Julai 2019 hingga 24 April 2021 dan dikumpulkan menjadi tujuh jilid.[9][10]

Anime[sunting | sunting sumber]

Pada Festival Anime Netflix pada 26 Oktober 2020, adaptasi siri anime animasi internet original (ONA) diumumkan akan disiarkan pada Februari 2021.[11] Pada pertengahan Januari 2021, Netflix mendedahkan bahawa siri ini dijadualkan untuk dilancarkan pada 25 Februari di perkhidmatan penstriman.[5] Siri ini dianimasikan oleh Zero-G dan diarahkan oleh Masahiro Takata, dengan komposisi siri oleh Tōko Machida, Yōichi Ueda merancang watak-watak, dan tatsuo dan Youichi Sakai menyusun muzik siri ini.[2] EMPiRE mempersembahkan tema pembukaan "HON-NO," dan Have a Nice Day! pula mempersembahkan lagu tema akhir "My Name is Blue" (Jepun: わたしの名はブルー, Hepburn: "Watashi no Na wa Burū").

Penerimaan[sunting | sunting sumber]

Jean-Karlo Lemus dan Steve Jones mengulas siri ini dalam segmen "This Week in Anime" mereka untuk Anime News Network . Lemus mengatakan bahawa walaupun siri ini tidak memberikan "kesan pertama yang terbaik," dan bahawa dia membencinya ketika mula menontonnya, dia menjadi "tidak peduli," membandingkannya dengan Gantz, sambil menambah bahawa siri ini "sibuk dengan sorotan seluar dalam dan pelbagai keadaan pakaian dalam." Namun, Jones memuji gambaran penjahat dan berharap musim kedua siri ini akan dihasilkan, sambil mengakui bahawa anime ini "bukan untuk semua orang."[12]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Is High-Rise Invasion Any Good?". Anime News Network. Dicapai pada 12 March 2021.
  2. ^ a b c d e f Morrissy, Kim (Oktober 27, 2020). "High-Rise Invasion Survival Horror Manga Gets Anime Series in February 2021". Anime News Network. Dicapai pada Oktober 27, 2020.
  3. ^ Yeung, Suzie [@SuzieYeung] (Februari 25, 2021). "I'm thrilled to share that I play Yuri Honjo in the English dub for #HighRiseInvasion on @netflix, out now!! 🎭🔪 I had a blast voicing this crazy girl in a murderous world! 🤪 Thanks @SDIMediaGroup for the fun times!" (Twit). Dicapai pada Mac 1, 2021 – melalui Twitter.
  4. ^ Robinson, Zeno [@childishgamzeno] (Februari 25, 2021). "ALL PRAISES BE TO GOD!!! It's a blessing to announce that I play Rika Honjo in #HighRiseInvasion that just dropped on @netflix today! Thank you SO much to my boy Sam @CESDTalent and Bob and Megan over @SDIMediaGroup for having me on this crazy fun project!! 🙌🏿🙏🏿" (Twit). Dicapai pada Mac 1, 2021 – melalui Twitter.
  5. ^ a b c d Pineda, Rafael (Januari 13, 2021). "High-Rise Invasion Anime Unveils Trailer, More Cast, Staff, Song Artists, February 25 Debut". Anime News Network. Dicapai pada Januari 13, 2021.
  6. ^ "DeNAが電子雑誌を創刊、進撃の巨人スピンオフなど28作品". Natalie (dalam bahasa Jepun). Disember 5, 2013. Dicapai pada Mei 10, 2021.
  7. ^ Pineda, Rafael Antonio (Mac 14, 2019). "High-rise Invasion Manga Ends in Next Chapter (Updated)". Anime News Network. Dicapai pada November 1, 2020.
  8. ^ Ressler, Karen (Mei 12, 2017). "Seven Seas Entertainment Licenses Okayado's MaMaMa, Coolkyoushinja's Mononoke Sharing, More Manga". Anime News Network. Dicapai pada November 1, 2020.
  9. ^ Pineda, Rafael (Julai 10, 2019). "High-rise Invasion Sequel Manga Launches on July 28". Anime News Network. Dicapai pada November 1, 2020.
  10. ^ Hodgkins, Crystalyn (April 25, 2021). "High-Rise Invasion Arrive Manga Ends". Anime News Network. Dicapai pada April 26, 2021.
  11. ^ Morrissy, Kim (Oktober 27, 2020). "High-Rise Invasion Survival Horror Manga Gets Anime Series in February 2021". Anime News Network. Dicapai pada Oktober 27, 2020.
  12. ^ Lemus, Jean-Karlo; Jones, Steve (Mac 11, 2021). "This Week in Anime: Is High-Rise Invasion Any Good?". Anime News Network. Diarkibkan daripada yang asal pada Mac 11, 2021. Dicapai pada Mac 13, 2021.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Templat:Magazine Pocket Templat:Zero-G (studio)