Hikayat Raja Bikrama Sakti

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Hikayat Raja Bikrama Sakti merupakan salah satu dari kesusteraan tradisional berbahasa Melayu.

Hikayat Raja Bikrama Sakti telah diterbitkan semula oleh Wahyunah Abd. Gani (ed.), Hikayat Nakhoda Muda, Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka, 2004, sebagai Siri Warisan Sastera Klasik.

Manuscript Hikayat Raja Bikrama Sakti terdapat dengan rujukan ADD 3800, sebagai "Hikayat Nakhoda Muda", Pusat Dokumentasi Melayu, Dewan Bahasa dan Pustaka, Kuala Lumpur. Teks Hikayat Raja Bikrama Sakti dipercayai dikarang ? ±1800; sementara manuskrip itu ditulis pada 1830. Manuskrip tersebut didapati di Singapura.

Manuscript Hikayat Raja Bikrama Sakti memiliki 43,909 perkataan dalam 254 rangkap (menurut edisi bercetak).

Editorial notes and bibliography The pages of the underlying manuscript are indicated in Wahyunah's edition. Raja Bikrama Sakti merupakan bapa pada Puteri Rakna Kemala, yang merupakan protagonist dalam kisah popular ini. Puteri Rakna Kemala amat cerdik dan dengan menggunakan akal dan helah berjaya memulihkan harta keluarganya. Kisah ini menggambarkan tema yang popular masa itu sama seperti syair tempoh yang sama seperti Syair Puteri Akil, Syair Siti Zubaidah, Syair Siti Zawiah, yan yang lainnya.


Rujukan[sunting | sunting sumber]

  • Liaw Yock Fang, Sejarah Kesusasteraan Klasik, rev. ed., Singapura: Pustaka Nasional, 1982, pp.119-120.
  • Vladimir Braginsky, The Heritage of Traditional Malay Literature, Leiden: KITLV, 2004, pp.540-41.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

  • Hikayat Raja Bikrama Sakti
  • [www.google.com.my/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=1&cad=rja&ved=0CDMQFjAA&url=http%3A%2F%2Fmymanuskrip.fsktm.um.edu.my%2FGreenstone%2Fcollect%2Fpublishe%2Findex%2Fassoc%2FDHikayat.dir%2Fdoc.doc&ei=26DQUPDLOsjorQe9goGoDw&usg=AFQjCNEppOo7vRrzD5TuzqZGi-zoj-Fb2g&bvm=bv.1355534169,d.bmk Teks penuh dari UM.]


Senarai Kesusasteraan Melayu
A - B - C - D - E - F - G - H - I - J - K - L - M - N - O - P - Q - R - S - T - U - V - W - X - Y - Z