Horizon Air

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Horizon Air
IATA ICAO Pengenal
QX QXE HORIZON
Ditubuhkan1981; 43 tahun yang lalu (1981)
Bermula operasi1 September 1981
AOC #QXEA002A[1]
Hab
Program kesetiaanMileage Plan
Pesawat61
Destinasi45
Syarikat indukAlaska Air Group
Ibu pejabatSeaTac, Washington, U.S.
Orang penting
  • Brad Tilden (Alaska Air Group CEO)
  • Gary Beck (President & CEO)[3]
  • Constance von Muehlen (COO)[3]
Laman webalaskaair.com

Horizon Air Industries, Inc., beroperasi sebagai Horizon Air, ialah syarikat penerbangan serantau yang berpangkalan di SeaTac , Washington, Amerika Syarikat. Horizon Air dan pembawa kembarnya Alaska Airlines ialah anak syarikat Alaska Air Group dan semua penerbangan berjadual Horizon yang dikendalikan dijual dan dijual oleh Alaska Airlines. Pelantar yang dikendalikan oleh Horizon dikategorikan bersama sebagai "AlaskaHorizon" sebagai pengiktirafan jenama Horizon dan untuk membezakan pesawat daripada yang dikendalikan oleh rakan penerbangan syarikat penerbangan lain Alaska, SkyWest Airlines.

Horizon Air merupakan syarikat penerbangan serantau terbesar kelapan di Amerika Syarikat, yang berkhidmat kepada 42 bandar di Amerika Syarikat dan Kanada. Ia telah dibeli oleh Alaska Air Group pada bulan November 1986 dan terus terbang sebagai syarikat penerbangan berjenama berasingan sehingga 2011, apabila ia beralih kepada model perniagaan perjanjian pembelian kapasiti semasa.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Federal Aviation Administration – Airline Certificate Information – Detail View". Av-info.faa.gov. Dicapai pada May 17, 2017.
  2. ^ a b "Horizon Air Company Facts".
  3. ^ a b Gates, Dominic (January 10, 2018). "Longtime Alaska Air exec returns to lead Horizon unit". The Seattle Times. Dicapai pada January 11, 2018.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Kategori berkenaan Horizon Air di Wikimedia Commons