Howard Florey

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Howard Florey, Baron Florey)

Howard Walter Florey, Baron Florey, OM, FRS, FRCP (24 September 1898  – 21 Februari 1968) ialah seorang ahli farmakologi dan ahli patologi Australia yang berkongsi Hadiah Nobel dalam Fisiologi atau Perubatan pada tahun 1945 dengan Sir Ernst Chain dan Sir Alexander Fleming atas peranannya dalam pembangunan penisilin.

Walaupun Fleming menerima kebanyakan kredit untuk penemuan penisilin, ia adalah Florey yang melakukan percubaan klinikal pertama pada 1941 penisilin di Radcliffe Infirmary di Oxford pada pesakit pertama, seorang konstabel dari Oxford. Pesakit mula pulih tetapi kemudian meninggal kerana Florey tidak mampu, pada masa itu, untuk membuat penisilin yang mencukupi. Ia adalah Florey dan Rantaian yang sebenarnya membuat ubat penisilin yang berguna dan berkesan, setelah tugasnya ditinggalkan terlalu sukar.

Penemuan Florey, bersama dengan penemuan Alexander Fleming dan Ernst Chain, dianggarkan telah menyelamatkan lebih daripada 200 juta nyawa,[1] dan akibatnya dianggap oleh masyarakat saintifik dan perubatan Australia sebagai salah satu tokoh terbesarnya. Sir Robert Menzies, Perdana Menteri Australia yang paling lama berkhidmat, berkata, "Dari segi kesejahteraan dunia, Florey adalah lelaki paling penting yang pernah dilahirkan di Australia".[2]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Woodward, Billy. "Howard Florey-Over 6 million Lives Saved." Scientists Greater Than Einstein Fresno: Quill Driver Books, 2009 ISBN 1-884956-87-4.
  2. ^ Fenner, Frank (1996). "Florey, Howard Walter (Baron Florey) (1898–1968)". Australian Dictionary of Biography. vol. 14. Melbourne University Press. m/s. 188–190. Dicapai pada 10 October 2008. |volume= has extra text (bantuan)

Bacaan lanjut[sunting | sunting sumber]