Hromadske

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Pergi ke pandu arah Pergi ke carian
Hromadske
Громадське
HROMADSKE-UA-orange-dots.png
NegaraUkraine
Kawasan siaranInternet
Ibu pejabatKyiv, Ukraine
Pengaturcaraan
Format gambar16:9 (HD Penuh, 1080p)
Pemilikan
Orang pentingRoman Skrypin
Sejarah
Dilancarkan22 November 2013 sebagai Hromadske.TV
Pautan
Laman webhromadske.ua
Ketersediaan

Hromadske (Bahasa Ukraine: Громадське; harfiah: Awam) ialah stesen penyiaran digital di Ukraine yang mula beroperasi pada 22 November 2013.[1] Projek itu diumumkan pada Jun 2013 oleh 15 wartawan. Ia berdaftar sebagai PBK.[2]

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Idea ini berasal daripada wartawan Roman Skrypin pada September 2012.[2] Selepas pertikaian pemilikan April 2013 di TVi 31 wartawan meletak jawatan daripada TVi pada 29 April 2013, mereka percaya sebagai pekerja TVi mereka tidak dapat lagi "menjamin penonton kami untuk memberikan maklumat yang objektif dan tidak berat sebelah". Mereka kemudiannya mengumumkan pada 30 April 2013 untuk menyediakan "projek web di mana kami akan melakukan kerja yang sama".[3] Bekas wartawan TVi 31 akhirnya bekerja di Hromadske.TV, termasuk Mustafa Nayem yang terkenal (di Ukraine).[2][3] Projek itu juga termasuk Nataliya Gumenyuk, dan turut disertai oleh wartawan Yulia Bankova, kerana beliau "pada 2010, bekerja di Pershyi Natsionalnyi buat kali pertama [mendapat] berhadapan dengan penapisan". Projek ini diumumkan secara rasmi pada Jun 2013 oleh 15 wartawan.[2] Rakan sejawatannya dari Rusia Public TV Russia hanya bertahan selama tiga bulan kerana kekangan sumber kewangan.[4]

Saluran ini telah dirancang untuk mula beroperasi pada September 2013.[2] Tetapi siaran pertamanya adalah pada 22 November 2013, jam 14:00.[1] Ia pada asalnya dijadualkan bermula pada 18:00; tetapi kemudian dialihkan ke hadapan beberapa jam sebagai tindak balas kepada dekri pemerintah Ukraine pada 21 November 2013 yang menggantung persediaan untuk menandatangani Perjanjian Persatuan KE-Ukraine.[5][6] Semasa bantahan Euromaidan (berikutan) saluran itu menyaksikan bilangan penontonnya meningkat dengan ketara.[7] Bantahan Euromaidan ini disebabkan oleh sebab yang sama (dekri 21 November 2013 kerajaan Ukraine) tentang sebab saluran itu mula disiarkan lebih awal (pada 22 November 2013).[8] Pada 29 November 2013, semasa Euromaidan, seorang wartawan 5 Kanal dan Hromadske.TV menyatakan bahawa mereka telah diserang oleh "lelaki berbadan atletik berpakaian perompak yang dipercayai sebagai samseng upahan" di taman Mariinskyi Kyiv, manakala "polis tidak kelihatan". Serangan berlaku semasa penggambaran. Kamera wartawan itu rosak dan kad memori kilatnya telah dicuri.[9][10]

Pada Julai 2014, seorang penasihat untuk Hromadske TV memotong temu bual dengan Tanya Lokshina, seorang penyelidik di pejabat Pemerhati Hak Asasi Manusia Rusia, selepas dia berkeras untuk bercakap tentang korban awam tetapi enggan menyalahkan Rusia secara langsung atas konflik itu (kerana HRW tidak pernah mengulas mengenai hal-hal tanggungjawab politik), walaupun tuntutan berulang daripada pembaca berita, Danylo Yanevskiy.[11]

Pada 2014 Hromadske.TV melancarkan Hromadske International untuk menyerlahkan berita berkenaan Ukraine untuk penonton berbahasa Inggeris. Rencana pada asalnya diterbitkan pada blog Medium, tetapi pada 2015, Hromadske International telah diberikan laman webnya sendiri.[12]

Pada 19 Januari 2016, Lembaga Penyeliaan Hromadske menuduh Skrypin mengagihkan dana dan rancangan daripada NGO itu. Lembaga menerbitkan senarai keperluan untuk Skrypin yang termasuk memindahkan dana ke domain hromadske.tv, mengembalikan dana yang diambilnya dan mendedahkan cara dia menggunakannya.[13] Pada April 2016 prosiding jenayah dikemukakan terhadapnya.[14]

Pada Julai 2016 Pusat Timbang Tara dan Pengantaraan Pertubuhan Harta Intelek Dunia menafikan aduan itu dan menyerahkan domain 'hromadske.tv' kepada Skrypin.[15]

Pembiayaan[sunting | sunting sumber]

Stesen ini dibiayai secara awam dan persendirian serta mempunyai akaun bank (PrivatBank) yang disiarkan di tapak webnya. Sumbangan individu pada 2013 berjumlah lebih 1.1 juta Hryvnia Ukraine, -₴-[16] dan hampir 1.5 juta pada suku pertama 2014.[17]

Menurut laporan kewangan interim Hromadske TV dibiayai pada 2013 oleh Kedutaan Belanda (793,089 hryvnia Ukraine, -₴-), Kedutaan AS (399,650 ) dan oleh International Renaissance Foundation George Soros (247,860).[16] Menjelang Jun 2014 Hromadske TV telah menerima 558,842₴ lagi daripada Pemerintah Kanada, 394,181₴ daripada Yayasan Fritt Ord, 287,898₴ daripada Kedutaan Amerika Syarikat, Kyiv, 207,402₴ daripada lelongan yang dianjurkan oleh 'Dukat' (Auction House) dan 1,875,180₴ daripada penyumbang individu.[18]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b (dalam bahasa Ukrainian) "Громадське телебачення" о 14:00 починає своє мовлення із євромарафону Hromadske.TV at 14:00 begins his broadcast with Euromaidan, Ukrayinska Pravda (22 November 2013)
  2. ^ a b c d e (dalam bahasa Ukrainian) «Громадське ТБ»: «Все гірше, ніж ви думаєте, але надія є» Public TV: "It is worse than you think, but there is hope" Diarkibkan 2013-12-13 di Wayback Machine, Telekrytyka [uk] (14 Jun 2013)
  3. ^ a b (dalam bahasa Ukrainian) Найєм оголосив про старт нового проекту колишніх журналістів ТВі Nayem announced the launch of a new project of former journalists TBi, Ukrayinska Pravda (30 April 2013)
    З ТВі звільняється 31 найкращий журналіст TVi freed 31 best journalists, Ukrayinska Pravda (29 April 2013)
  4. ^ (dalam bahasa Ukrainian) Громадське телебачення: "пацієнт" швидше живий? Hromadske.TV "patient" rather live?, Deutsche Welle (08/09/2013)
  5. ^ "Ukraine drops EU plans and looks to Russia" (dalam bahasa Inggeris). aljazeera.com. Dicapai pada 21 November 2013.
    (dalam bahasa Inggeris) Ukrainian government issues decree to suspend preparations for signing of association agreement with EU, Interfax-Ukraine (21 November 2013)
    Rada votes down all bills on allowing Tymoshenko's medical treatment abroad, Interfax-Ukraine (21 November 2013)
  6. ^ (dalam bahasa Inggeris) Cox-Kwasniewski mission to continue until Eastern Partnership Summit, Interfax-Ukraine (21 November 2013)
  7. ^ (dalam bahasa Ukrainian) Громадське телебачення зараз дивиться понад 100 тис людей одночасно Hromadske.TV is now watched more than 100 thousand people at once, watcher.com.ua (1 Disember 2013)
    "Громадське ТБ" б'є рекорди переглядів Hromadske.TV breaks records views, ТелеПростір [uk] (26 November 2013)
  8. ^ "Ukraine still wants historic pact with EU". Oman Observer (dalam bahasa Inggeris). Diarkibkan daripada yang asal pada 28 November 2013. Dicapai pada 27 November 2013.
    (dalam bahasa Inggeris) Ukraine police dismantle Kyiv protest camps, BBC News (9 Disember 2013)
  9. ^ (dalam bahasa Inggeris) Journalists’ safety in Ukraine must be ensured, says OSCE media freedom representative, Organization for Security and Co-operation in Europe (29 November 2013)
  10. ^ (dalam bahasa Ukrainian) "Тітушки" напали на знімальну групу "5 каналу" з палками та камінням "Titushky" attacked the crew "Channel 5" with sticks and stones Diarkibkan 2013-12-02 di Wayback Machine, 5 Kanal (29 November 2013)
  11. ^ "Few Want To Take Responsibility As Civilian Casualties Add Up In Ukraine War". RadioFreeEurope/RadioLiberty (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 25 April 2021.
  12. ^ "У Hromadske International з'явився сайт | Hromadske.tv". 17 Mac 2015. Diarkibkan daripada yang asal pada 17 Mac 2015. Dicapai pada 31 Mac 2019.
  13. ^ "Скрипін про hromadske.tv: готовий віддати гроші, але не доменне ім'я". BBC News Україна (dalam bahasa Ukraine). Dicapai pada 20 Januari 2019.
  14. ^ "Скрипін і Грішин vs "Громадське ТБ": нові подробиці із суду (ДОПОВНЕНО)". detector.media (dalam bahasa Ukraine). Dicapai pada 20 Januari 2019.
  15. ^ "WIPO Domain Name Decision: DTV2016-0004". www.wipo.int (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 3 Mac 2019.
  16. ^ a b Annual financial report 2013 Diarkibkan 2014-08-25 di Wayback Machine Hromadske.TV
  17. ^ Interim financial report - 1 quarter 2014 Hromadske.TV
  18. ^ Interim financial report - 1 half 2014 Hromadske.TV

Pautan luar[sunting | sunting sumber]