Hubungan Belanda–Malaysia

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Hubungan Netherlands–Malaysia
Peta menunjukkan lokasi Malaysia dengan Netherlands

Malaysia

Belanda

Hubungan Malaysia - Belanda merujukkan pada hubungan antarabangsa Belanda dan Malaysia. Belanda mempunyai kedutaan besar di Kuala Lumpur dan Malaysia mempunyai kedutaan besar di Den Haag.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Kubur para rombongan Belanda di puing St Paul's Church di Melaka

Sementara Belanda moden kelihatan lebih jauh dari Malaysia, kelibatan Belanda di Semenanjung Malaysia pernah lebih luas dari kini. Belanda menunuhkan hubungan dengan Kesultanan Johor pada awal abad ke-17, dan pada 1641 mereka menangkap tanah jajahan Portugis Malacca (di pantai tenggara Semenanjung Malaysia kini). Dengan gangguan lama sewaktu Perang Napoleon, zaman Melaka Belanda berpanjangan hingga 1824.

Masyarakat Eurasian Belanda-Malaysia, berasal dari peneloka Belanda di Malacca, wujud ke hari ini.[1]

Pada abad ke-20, Belanda menubuhkan hubungan diplomatik dengan Malaysia tidak lama kemudian selepas negara Asia ini menjadi merdeka. The erudite Dutch Sinologist and author Robert van Gulik (yang dibesarkan di bekas Hindia Belanda Timur sendiri) berkhidmat sebagai duta besar Belanda di Kuala Lumpur pada awal 1960an. Sewaktu perkhidmatan diplomatiknya di sana dia menjadi sangat berkenalan dengan siamang Malaysia (dia menyimpan tempatan kediaman kedutaan besarnya) dan menjadi cukup minat pada spesis beruk ini untuk mula mempelajari wataknya dalam budaya Cina kuno, akibatnya yang dia kemudian menerbit dalam buku terakhirnya (Gibbon in China).[2]

Pada 25 September 2019, Perdana Menteri Malaysia Mahathir Mohamad mengadakan pertemuan dua hala dengan rakan sejawatannya dari Belanda, Mark Rutte di luar sesi ke-74 Perhimpunan Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (UNGA) di New York.[3][4]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Book Launch : Reconnecting Through Our Roots (Report from the launch of the book History of the Dutch in Malaysia, by Dennis De Witt. ISBN 978-983-43519-0-8, Published by Nutmeg Publishing, Malaysia.)
  2. ^ Robert van Gulik, The gibbon in China. An essay in Chinese animal lore. E.J.Brill, Leiden, Holland. (1967)
  3. ^ BERNAMA (2019-09-25). "Tun M, rakan sejawatan dari Belanda bertemu di New York". Sinar Harian.
  4. ^ BERNAMA (2019-09-25). "Dr Mahathir, Mark Rutte adakan pertemuan dua hala". Harian Metro.

Templat:Foreign relations of the Netherlands