Hubungan Bosnia dan Herzegovina–Malaysia

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Hubungan Bosnia and Herzegovina–Malaysia
Peta menunjukkan lokasi Bosnia and Herzegovina dengan Malaysia

Bosnia dan Herzegovina

Malaysia
Misi diplomatik
Kedutaan Bosnia dan Herzegovina, Kuala LumpurKedutaan Malaysia, Sarajevo
Duta
Duta Besar Senaid MemicDuta Besar Zakri Jaafar

Hubungan Bosnia dan Herzegovina–Malaysia merujuk kepada hubungan luar negeri antara Bosnia dan Herzegovina dan Malaysia. Bosnia dan Herzegovina memiliki kedutaan di Kuala Lumpur,[1][2] dan Malaysia memiliki kedutaan di Sarajevo.[1][3]

Hubungan antara kedua-dua negara adalah mesra. Semasa zaman Mahathir Mohamad, Malaysia adalah penyokong tegas bagi nasib Bosniak dalam Perang Bosnia dengan membantu menghantar pasukan pengaman dan menempatkan keluarga Bosnia buat sementara waktu di Malaysia.[4] Walaupun majoriti telah kembali ke Bosnia selepas perang, atau berhijrah ke tempat lain, sebilangan kecil warga Bosnia masih kekal di Malaysia.[5]

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Kedutaan Malaysia di Sarajevo.

Semasa Perang Bosnia pada 1993, Mahathir Mohamad, Perdana Menteri Malaysia pada masa itu, menyatakan kebimbangan dengan pencabulan hak asasi manusia di Bosnia dan Herzegovina.[6] Oleh itu, beliau menghantar sekumpulan askar Malaysia untuk menyertai Operasi Pengaman PBB dan memanggil Pertubuhan Kerjasama Islam pada 1995 untuk menetapkan langkah dan membantu negara Eropah yang baru merdeka itu.[6] Sejak itu, kedua-dua negara menjalinkan hubungan dan Malaysia telah mengiktiraf kemerdekaan Bosnia dan Herzegovina.[6]

Hubungan ekonomi[sunting | sunting sumber]

Perdagangan dua hala antara kedua-dua negara semakin berkembang, dengan eksport utama Malaysia ke Bosnia dan Herzegovina hampir keseluruhannya terdiri daripada produk elektronik dan elektrik, manakala import dari Bosnia dan Herzegovina kebanyakannya terdiri daripada perabot dan aluminium.[7] Kedua-dua negara juga bekerjasama dalam bidang pertanian dan sektor halal.[8][9] Tiga bank Islam Malaysia telah membuka operasi di Bosnia sejak 2010.[10]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b "Embassy in Bosnia and Herzegovina and Malaysia". Diarkibkan daripada yang asal pada 4 Januari 2014. Dicapai pada 4 Januari 2014.
  2. ^ "Address of the Embassy of Bosnia and Herzegovina". Ministry of Foreign Affairs, Thailand. Dicapai pada 15 Disember 2017.
  3. ^ "Official Website of Embassy of Malaysia, Sarajevo". Ministry of Foreign Affairs, Malaysia. Dicapai pada 15 Disember 2017.
  4. ^ Karcic, Hamza (8 Oktober 2020). "Haven Far From Home: The Bosniaks of Malaysia". Balkan Insight. Dicapai pada 6 Mei 2022.
  5. ^ Danial Azhar (2 Mei 2022). "Peace and community in a Malaysian Ramadan for Bosnian refugee". Free Malaysia Today. Dicapai pada 6 Mei 2022.
  6. ^ a b c Christoph Marcinkowski; Constance Chevallier-Govers; Ruhanas Harun (2011). Malaysia and the European Union: Perspectives for the Twenty-first Century. LIT Verlag Münster. m/s. 41–. ISBN 978-3-643-80085-5.
  7. ^ Abdullah Ahmad Badawi (21 June 2007). "Speech at the Malaysia - Bosnia and Herzegovina Business Forum". Prime Minister Office. Dicapai pada 4 Januari 2014.
  8. ^ hamid (1 July 2008). "Malaysia And Bosnia Need To Cooperate In Agriculture Sector". Halal.net. Dicapai pada 4 Januari 2014.
  9. ^ hamid (5 Mei 2009). "Malaysia to help develop Bosnia's first halal park". Halal.net. Dicapai pada 4 Januari 2014.
  10. ^ Nazry Bahrawi (5 October 2010). "Is Bosnian Islam going the way of Malaysia?". The Guardian. Dicapai pada 4 Januari 2014.