Hubungan Amerika Syarikat–Brunei

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Hubungan Brunei – Amerika Syarikat

Brunei

Amerika Syarikat

Hubungan Brunei–Amerika Syarikat berumla pada abad ke-19. Pada April 6, 1845, USS Constitution melawat Brunei. Dua negara ini membuat kesimpulan Perjanjian Kedamaian, Persabahatan, Perdagangan dan Pelayaran pada tahun 1850, yang tetap berkuat kuasa ke hari ini. Amerika Syarikat mengekal konsulat di Brunei dari 1865 hingga 1867.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

A.S. menerima kemerdekaan penuh Brunei Darussalam dari United Kingdom pada Januari 1, 1984, dan membuah sebuah kedutaan di Bandar Seri Begawan pada tarikh itu. Brunei membuka kedutaannya di Washington, D.C. pada Mac 1984. angkatan bersenjata Brunei terlibat dalam latihan bersama, acara pelatihan, dan kerja sama ketenteraan lain dengan A.S. Satu perjanjian persefahaman mengenai kerjasama pertahanan telah ditandatangani pada 29 November 1994. Sultan Brunei melawat Washington pada bulan Disember 2002.

Pegawai Kedutaan A.S. utama[sunting | sunting sumber]

Misi diplomatik[sunting | sunting sumber]

The U.S. Embassy is located in Bandar Seri Begawan. Brunei has an embassy in Washington, D.C.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

 Rencana ini menggabungkan bahan domain awam daripada Jabatan Negara Amerika Syarikat laman web https://www.state.gov/countries-areas/ (U.S. Bilateral Relations Fact Sheets).[1]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Kategori berkenaan Hubungan Amerika Syarikat–Brunei di Wikimedia Commons

Templat:Foreign relations of Brunei Templat:Foreign relations of the United States