Hubungan China–Jepun

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Hubungan China-Jepun
Peta menunjukkan lokasi China dengan Japan

China

Jepun

Hubungan China - Jepun secara geografi dipisahkan oleh laut yang sempit. Budaya Republik Rakyat China dan Jepun sangat mirip dalam bentuk sistem tulisan, seni bina, budaya, agama, falsafah dan undang-undang. Ketika negara-negara Barat memaksa Jepun untuk membuka perdagangan pada pertengahan abad ke-19, Jepun bergerak menuju pemodenan (Pemulihan Meiji), melihat China masih kuno, tidak mampu mempertahankan diri melawan kekuatan Barat (Perang Candu dan Ekspedisi Inggeris-Perancis 1840-an-1860-an). Jepun menceroboh China antara 1894 dan 1945 dan mempengaruhi hubungan politik terkini.

China dan Jepun merupakan negara ekonomi kedua dan ketiga terbesar di dunia. Tahun 2008, perdagangan China-Jepun meningkat kepada $266.4 bilion, naik sebanyak 12.5 %. China juga merupakan destinasi eksport terbesar bagi Jepun pada tahun 2009.

Jepun dalam catatan sejarah China AD 100-300[sunting | sunting sumber]

Kepulauan Jepun dicatat dalam teks sejarah Han pada 57, di mana Maharaja dari Dinasti Han memberikan emas kepada Wa (Jepun) .

Maharaja China , Qin Shi Huang menghantar ratusan orang ke Jepun untuk mencari ubat-ubatan. Penduduk Jepun mendakwa keturunan Wu Taibo , seorang raja negara Wu (terletak di Jiangsu dan Zhejiang semasa era Perang Amerika .Antara tradisi Wu ialah ritual gigi, tatu dan membawa bayi di belakang. Juga tradiri bertepuk tangan ketika doa, makan dari nampan kayu dan makan ikan mentah .Tradisi Kofun ilah gundukan tanah dibina di kubur purba Jepun.

Tokoh pertama Jepun disebutkan oleh Dinasti Wei adalah Himiko , seorang dukun perempuan .

Pengenalan sistem politik China dan budaya AD 600-900[sunting | sunting sumber]

Selama Dinasti Sui dan Dinasti Tang , Jepun menghantar ramai pelajar ke China .Setelah jatuhnya kerajaan konfederasi Korea Baekje , Jepun berhubung dengan China sendiri. Mereka membawa ajaran Buddha, adat istiadat dan kebudayaan China, birokrasi, arkitektur dan perancangan bandar. Ibukota Kyoto dirancang mengikut Feng Shui iaitu dari ibukota China Chang'an . Selama tempoh Heian , Buddhisme menjadi salah satu agama besar, bersama Shinto .

Pertempuran China-Jepun Pertama[sunting | sunting sumber]

Pada 663 AD ,Pertempuran Baekgang terjadi, konflik China-Jepun pertama dalam sejarah. Pertempuran itu merupakan sebahagian daripada hubungan kuno antara Tiga Kerajaan Korea ( Samguk atau Samhan ).

Pertempuran melibatkan Silla (salah satu kerajaan Korea) berusaha untuk mendominasi Semenanjung Korea dengan memalsukan perikatan dengan Dinasti Tang , yang cuba untuk mengalahkan Koguryo , konflik berterusan hingga ke Dinasti Sui . Pada saat itu, Koguryo bersekutu dengan Baekje , kerajaan ketiga Korea.30.000 tentera dipimpin oleh Jeneral Abe no Hirafu memerangi Ainu di utara dan timur Jepun.

Lebih 300 kapal Yamato dihancurkan oleh armada gabungan Silla-Tang.

Perdagangan laut 600-1600[sunting | sunting sumber]

Perdagangan laut antara China dan Jepun semakin meningkat. Pelabuhan Ningbo dan Hangzhou] merupakan lokasi perdagangan langsung warga Jepun .Komoditi perdagangan termasuklah porselin , cendana , teh dan sutera. Kagoshima dan Okinawa mempunyai hidangan masakan yang disebut kakuni serupa dengan Dong Po rou dari Hangzhou : babi direbus (dengan lemak) dalam gula, cuka beras , halia dan kicap. Ikan goreng atau bakso .Istana Okinawa dan gaya berpakaian menunjukkan warna China, yang menggunakan warna merah, hijau, biru dan emas dihiasi dengan haiwan mitos.

Perdagangan terus dengan China dibatasi oleh era Tokugawa selepas 1633, apabila Jepun memutuskan untuk menutup semua hubungan langsung dengan dunia asing. Beberapa perdagangan dilakukan oleh klan Shimazu dari wilayah Satsuma melalui Kepulauan Ryukyu.


Pemulihan Meiji dan Perang China-Jepun[sunting | sunting sumber]

Setelah kedatangan Commodore Perry dan pembukaan paksa Jepun kepada perdagangan barat. Jepun menyedari perlunya modernisasi untuk mengelakkan penghinaan China selama Perang Candu . Anti-Tokugawa tozama dari Shimazu dan Mori menggulingkan klan bakufu selama Pemulihan Meiji dan mengembalikan Maharaja Jepun sebagai ketua negara. Modernisasi dipercepatkan, militerisasi dan imperialisme berdasarkan negara-negara Barat. Negara-negara pertama yang merasakan Imperialisme Jepun adalah China dan Korea .

Sengketa antara China dan Jepun berhubung Kepulauan Ryukyu 1870, serangan wilayah Taiwan selepas Perang China-Jepun Pertama tahun 1894. China terpaksa berkongsi wilayah Manchuria tetapi diselamatkan oleh campur tangan Rusia. Meskipun demikian, China masih membayar ganti rugi besar dan melepaskan Taiwan. Semasa Perang China-Jepun Pertama dan Perang Rusia-Jepun , tentera Jepun dipenggal dan dilaksanakan banyak warga awam Cina di Liaoning dan Manchuria seperti Port Arthur.Pasukan Jepun ikut serta dalam Pemberontakan Boxer 1900 dan mengalahkan pasukan Boxers dan Empayar Qing.China dipaksa untuk membayar ganti rugi kepada Jepun.

Selama Perang Dunia I , Jepun menyerang dan menduduki tanah jajahan Jerman di Qingdao . Jepun juga menerbitkan Tuntutan 21 pada tahun 1915. Selepas Perang Dunia I, China merasa dikhianati oleh negara-negara bersekutu . China dipaksa memberikan wilayah Shandong kepada Jepun dan menerima Tuntutan 21. Ini memuncak dalam Gerakan 4 Mei . Namun, imperialis Jepun meningkat selama tahun 1920-an, dengan fokus pada Manchuria.

Awal era Showa , Jepun ingin menduduki dan menguasai ekonomi Manchuria. Namun panglima perang Zhang Zuolin tetap mempertahankan. Kereta-Nya dibom oleh agen Jepun pada tahun 1928. Pada tahun 1931, Jepun menduduki seluruh Manchuria dan mencipta sebuah negara baru yang disebut Manchukoku ( Manchukuo ), selepas siri insiden .Puncaknya Insiden Mukden .Jepun mengawal semua wilayah terpencil China.

Jepun menyerang Beijing selepas menuduh Front Persatuan China menembak pasukan Marco Polo Bridge . Ini menandakan awal Perang China-Jepun Kedua .Pesawat nasionalis China mengebom kedudukan Jepun di Shanghai dan Pertempuran Shanghai berlaku . Tentera China membantai tahanan perang dan warga awam selama dua bulan selama Rape of Nanking .Sumber China menyatakan 300,000 tewas.

Setelah bom atom Hiroshima dan Nagasaki dan pencerobohan Soviet di Manchuria yang diduduki Jepun , Jepun akhirnya menyerah .

Rujukan[sunting | sunting sumber]