Hubungan Cuba–Kesatuan Soviet

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Hubungan Cuba-Kesatuan Soviet)
Hubungan Cuba—Kesatuan Soviet
Map indicating locations of Cuba and Kesatuan Soviet

Cuba

Kesatuan Soviet

Hubungan antara Cuba dan Kesatuan Republik Sosialis Soviet atau dikenali sebagai Kesatuan Soviet bermula sejak Revolusi Cuba di mana Fidel Castro berideologi sosialis telah menggulingkan Fulgencio Batista pada tahun 1959. Cuba juga di sebelah pihak Soviet ketika Perang Dingin. Bantuan ekonomi dan ketenteraan dari Soviet ke Cuba adalah permulaan baru bagi ekonomi Cuba. Pada tahun 1972, Cuba menyertai Comecon, sebuah organisasi ekonomi negeri direka untuk mewujudkan kerjasama di kalangan sosialis ekonomi yang dirancang untuk oleh ekonomi pesat Kesatuan Soviet. Moscow juga berhubung dengan Havana sehingga kejatuhan Kesatuan Soviet pada tahun 1991. Semasa kejatuan Kesatuan Soviet, Cuba mengalami kemelesetan ekonomi yang besar yang dikenali sebagai Tempoh Khas(Inggeris:Special Period).

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Sebelum revolusi[sunting | sunting sumber]

Hubungan diplomatik pertama antara Kesatuan Soviet dan Cuba dimulakan sejak Perang Dunia Kedua. Maxim Litvinov, duta besar Soviet ke Amerika Syarikat telah menubuhkan kedutaan Soviet yang pertama di Havana pada tahun 1943 dan diplomat Cuba di bawah pemerintahan Jeneral Fulgencio Batista. Batista juga telah melawat Moscow tahun yang sama.[1] Dalam tempoh ini, pihak Soviet telah membuat beberapa kenalan dengan Komunis Cuba yang bertapak dalam pakatan pemerintahan Batista. Pengganti Litvinov, Andrei Gromyko menjadi duta ke AS dan Cuba seolah-olah beliau tidak pernah ke pulau tersebut. Selepas perang, kerajaan-kerajaan Ramón Grau dan Carlos Prio diminta untuk mengasingkan parti Komunis Cuba dan menjalinkan hubungan diplomatik dengan Kesatuan Soviet yang telah tidak dijalankan lagi. Rampasan kuasa Batista pada tahun 1952 berikut rampasan kuasa untuk menyaksikan penutupan kedutaan di Cuba.[2]

Selepas revolusi[sunting | sunting sumber]

Revolusi Cuba yang diketuai oleh Fidel Castro berkuasa pada 1 Januari 1959 selepas penggulingan Fulgencio Batista dan pada mulanya telah menarik perhatian sedikit dari Moscow. Perancangan Soviet adalah ingin meletakkan sebuah negara sosialis di barat seperti Cuba. Menurut testimoni kemudian dari Nikita Khrushchev, perisik dari Parti Komunis Soviet telah mengatakan bahawa Castro berjuang adalah untuk apa. Perdana Soviet Nikita Khrushchev menasihatkan mereka untuk berunding dengan Komunis Cuba yang melaporkan bahawa Castro adalah seorang wakil "busana borjuasi" dan bekerja untuk Amerika Syarikat iaitu Agensi Perisikan Pusat (CIA).[3]

Pada Februari 1960, Khrushchev menghantar timbalannya Anastas Mikoyan ke Cuba untuk mengetahui apa yang dibuat oleh Castro berikut perjalanan gagal Castro ke Washington di mana beliau enggan mengadakan pertemuan dengan Presiden Dwight D. Eisenhower.[4] Mikoyan kembali dari Cuba dengan berpendapat bahawa pentadbiran baru Castro perlu dibantu dari segi ekonomi dan politik. Walaupun tidak ada bercakap tentang bantuan tentera.

Meningkatkan sekatan ekonomi Washington terhadap Cuba telah menyebabkan kemelesetan ekonomi yang besar. Castro meminta bantuan daripada Soviet dan sebagai tindak balas Khrushchev meluluskan pembelian sementara gula Cuba sebagai pertukaran untuk bahan api Soviet. Perjanjian ini adalah memainkan peranan penting dalam mengekalkan ekonomi Cuba untuk beberapa tahun akan datang. Berikutan Serangan Teluk Babi yang gagal pada tahun 1961, Fidel Castro mengumumkan secara terbuka bahawa Cuba adalah untuk menjadi sebuah republik sosialis. Khrushchev mengucapkan tahniah kepada Castro kerana berjaya pertahankan serangan dari tentera AS dan orang buangan Cuba. Pertahanan Cuba menjadi suatu perkara yang prestij bagi Kesatuan Soviet dan Khruschev percaya bahawa AS akan menyekat semua akses ke pulau ini sama ada melalui jalan laut atau udara. Malah dalam tahun 1980-an bantuan Soviet tidak begitu penting tetapi lebih kepada perdagangan biasa dengan Cuba lebih daripada $8.5 bilion pada tahun 1989 telah dicapai . Tetapi pada tahun 1990 dagangan itu telah dikurangkan kepada $4.5 bilion.[5] Pihak Soviet merancang strategi ketenteraan direka untuk membuat Washington memahami bahawa serangan ke atas Cuba akan mempunyai akibat buruk.

Krisis Peluru Berpandu Cuba[sunting | sunting sumber]

Kapal penembak Amerika Syarikat memintas kapal perang Soviet. Kejadian ini hampir mencetuskan perang nuklear diantara AS dan USSR.

Khrushchev bersetuju dengan rancangan penempatan baharu peluru berpandu pada Mei 1962 terutamanya sebagai tindak balas kepada NATO yang telah meletakkan peluru berpandu nuklear mereka di Turki pada tahun 1958 dan dengan akhir bulan Julai lebih daripada enam puluh kapal Soviet berada di laluan ke Cuba sebahagian daripada mereka telah membawa bahan tentera. Dalam ucapan di televisyen pada 22 Oktober, Presiden Amerika Syarikat John F. Kennedy mengumumkan penemuan cara pemasangan dan mengisytiharkan bahawa mana-mana serangan peluru berpandu nuklear dari Cuba akan dianggap sebagai serangan oleh Kesatuan Soviet dan akan memberi maklum balas kepada sewajarnya. Khrushchev menghantar surat kepada Kennedy pada 23 dan 24 Oktober mendakwa sifat penghalang peluru berpandu di Cuba adalah niat aman Kesatuan Soviet. Pada 26 Oktober, Soviet ditawarkan untuk menarik balik peluru berpandu sebagai balasan untuk jaminan AS tidak menyerang atau menjajah Cuba dan mengeluarkan segala peluru berpandu yang ditetapkan di selatan Itali dan di Turki. Perjanjian ini telah diterima dan krisis ini menjadi tenang dan reda.

Krisis peluru berpandu ini mempunyai impak yang besar ke atas negara-negara yang terlibat. Walaupun ia menyebebakan keburukan hubungan di antara Amerika Syarikat dan Kesatuan Soviet namun ia lebih ketara dan tegang antara hubungan Cuba dan Soviet.[6] Ia juga bermulanya penubuhan Castro dan negaranya sebagai negara sosialis itu.

Lawatan Castro ke Moscow[sunting | sunting sumber]

Selepas hubungan krisis antara kedua-dua negera ini kian reda, pada Jun 1963, Castro melakukan lawatan bersejarah ke Kesatuan Soviet, kembali ke Cuba untuk menarik balik projek-projek pembinaan yang telah melihat dia melihat, khususnya ke stesen kuasa hidro Siberia. Castro juga bercakap mengenai pembangunan pertanian Soviet, berkali-kali menekankan keperluan untuk menggunakan pengalaman Soviet dalam menyelesaikan tugas-tugas dalaman pembinaan sosialis di Cuba. Castro menegaskan bahawa rakyat Soviet "mempunyai hubungan yang baik dengan perpaduan di Cuba". Dalam perjalanan Castro dan Khrushchev dirundingkan tawaran eksport gula baru dan kaedah pertanian untuk menyelesaikan masalah utama dalam meningkatkan pengeluaran gula.[7]

Walaupun percubaan Soviet untuk menyenangkan hati Castro, hubungan Cuba-Soviet masih dicemari oleh beberapa kesukaran. Castro menerangkan tentang hubungan Soviet dengan Republik Rakyat China, mengeksploitasi yang semakin meningkat dalam perpecahan China-Soviet.

Era Gorbachev[sunting | sunting sumber]

Rejim Castro adalah sekutu yamg terpenting untuk Soviet dalam Perang Dingin. Hubungan ini adalah sebahagian besar dari ekonomi Cuba dengan bantuan ketenteraan, ekonomi dan politik Kesatuan Soviet yang memberikan kepada Cuba. Pada tahun 1972, Cuba mendapat menjadi ahli Majlis Bersama Bantuan Ekonomi (CMEA), yang meningkatkan kerjasama kukuh dalam bidang perancangan ekonomi negara dan memberikan kawalan Moscow di dalam ekonomi dalam Cuba.[8] Dari 1976 hingga 1980, Soviet melabur $1.7 billion (USD) ke atas pembinaan dan pembentukan semula kilang-kilang dan industri di Cuba. Selain itu, antara tahun 1981 dan 1984, Cuba menerima kira-kira $750 billion (USD) setahun dalam bantuan ketenteraan Soviet.[9]

Apabila Mihail Gorbachev berkuasa pada Mac 1985, Cuba kekal sebagai alat propaganda Perang Dingin penting untuk Kesatuan Soviet. Pelaburan ekonomi dan perdagangan di Cuba adalah yang paling tinggi. Pada tahun 1985 perdagangan antara kedua-dua negara ini menyumbang lebih 70 peratus daripada keseluruhan perdagangan Cuba.[10] Kedua-dua negara ini terus bekerjasama dalam projek-projek seperti bidang sains, teknologi, sukan dan pendidikan.[11] Walau bagaimanapun, sepanjang era Gorbachev, hubungan diplomatik disejukkan sehingga kejatuhan Kesatuan Soviet pada tahun 1991 dan penamatan perhubungan Soviet-Cuba.

Kejatuhan Kesatuan Soviet[sunting | sunting sumber]

Berikutnya kejatuhan Kesatuan Soviet pada tahun 1991 mempunyai kesan serta-merta dan yang amat buruk kepada Cuba. Cuba hilang keistimewaan bantuan dan perdagangan berharga selepas kejatuhan Kesatuan Soviet, tidak lama lagi selepas memasuki krisis fiskal.[12] Walaupun Cuba amat rapat dengan Soviet, namun, Cuba mengekalkan dan membina hubungan dengan negara-negara jiran lain Amerika Latin dan negara-negara berkecuali, sebagai satu-satunya negara Marxisme dalam Hemisfera Barat, Cuba tidak lagi mampu untuk mengekalkan status politik mereka.[13] Selepas peralihan kepada harga pasaran dunia di bawah perjanjian perdagangan 1991 dan pembubaran CMEA, CMEA pernah menyumbang hampir 85 peratus daripada perdagangan Cuba, perdagangan dengan Kesatuan Soviet menurun sebanyak lebih daripada 90 peratus. Kesatuan Soviet sahaja yang mengeksport 80% daripada gula dan 40% daripada sitrus untuk dieksport ke cuba. Import minyak menurun daripada 13 juta tan pada tahun 1989 kepada kira-kira 3 juta tan pada tahun 1993 daripada Rusia.[14] Pengakhiran sosialisme di Eropah mengakibatkan pengakhiran hubungan Cuba-Soviet dan pengasingan yang besar serta kemelesetan ekonomi yang mendadak di Cuba.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Hugh Thomas : Cuba : The Pursuit of Freedom p.731
  2. ^ Richard Gott: Cuba a new history p.181
  3. ^ name="Nikita">The Cuban Missile Crisis as seen from the Kremlin Diarkibkan 2006-06-18 di Wayback Machine American Heritage
  4. ^ Castro: The great survivor BBC News
  5. ^ name="Cuba´s Special Period"[1]
  6. ^ 1962: World relief as Cuban missile crisis ends BBC
  7. ^ MATERIAL ON SOVIET-CUBAN RELATIONS Diarkibkan 2006-09-02 di Wayback Machine Released document
  8. ^ Bain, Mervyn J. (November 2005). "Cuba-Soviet Relations in the Gorbachev Era". Journal of Latin American Studies (dalam bahasa Inggeris). 37 (4): 772. Dicapai pada 18 April 2013.
  9. ^ Binns, Leroy A. (Mac 1996). "The Demise of the Soviet Empire and its Effects on Cuba". Caribbean Quarterly (dalam bahasa Inggeris). 42 (1): 41–43.
  10. ^ Bain, Mervyn J. (Mac 2005). "Cuba-Soviet Relations in the Gorbachev Era". Journal of Latin American Studies (dalam bahasa Inggeris). 37 (4): 774.
  11. ^ Bain, Mervyn J. (November 2005). "Cuba-Soviet Relations in the Gorbachev Era". Journal of Latin American Studies (dalam bahasa Inggeris). 37 (4): 772. Dicapai pada 18 April 2013.
  12. ^ Binns, Leroy A. (March 1996). "The Demise of the Soviet Empire and its Effects on Cuba". Caribbean Quarterly. 42 (1): 53. Dicapai pada 18 April 2013.
  13. ^ Binns, Leroy A. (March 1996). "The Demise of the Soviet Empire and its Effects on Cuba". Caribbean Quarterly. 42 (1): 49. Dicapai pada 18 April 2013.
  14. ^ "U.S. DEPARTMENT OF STATE BACKGROUND NOTES: CUBA". THE BUREAU OF PUBLIC AFFAIRS. November 1994. Diarkibkan daripada yang asal pada 2010-06-21. Dicapai pada 2010-11-30.