Hubungan Malaysia–Kesatuan Soviet

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Hubungan Malaysia–Kesatuan Soviet
Peta menunjukkan lokasi Malaysia dengan Kesatuan Soviet

Malaysia

Kesatuan Soviet

Hubungan Malaysia–Kesatuan Soviet (Tulisan Jawi: هوبوڠن كساتوان سوۏيايت–مليسيا; Bahasa Rusia: Малайзийско-советские отношения, tr. Malayziysko-sovetskiye otnosheniya) ialah hubungan antara Kesatuan Soviet dan Malaysia sehingga kejatuhan Kesatuan Soviet pada 26 Disember 1991.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Walaupun terdapat dasar luar anti-komunis di Malaysia kerana Darurat Tanah Melayu, kedua-dua negara menjalin hubungan diplomatik pada 3 April 1967. Setelah terjalinnya hubungan, Malaysia juga memperluas dan menjalin hubungan dengan negara-negara lain yang dipengaruhi Soviet seperti Poland, Romania, Hungary, Czechoslovakia, Republik Demokratik Jerman dan Yugoslavia. Selama ini, Soviet juga ingin mengembangkan hubungan dengan mempromosikan budaya Rusia melalui pertukaran program radio dan televisyen, seniman dan dalam bidang pendidikan. Namun, sepanjang Perang Dingin, hubungan sering tegang kerana penentangan Malaysia terhadap pencerobohan Soviet ke Afghanistan, peranan Soviet dalam Perang Vietnam dan campur tangan Soviet di Lautan Hindi yang dirasakan Malaysia dapat menyebabkan pemenuhan teori domino.

Hubungan ekonomi[sunting | sunting sumber]

Kesatuan Soviet adalah salah satu pelanggan terbesar getah Tanah Melayu dalam tempoh 1950 hingga 1960, dan mengganti Amerika Syarikat sebagai pembeli getah asli terbesar dengan 134,000 tan dibeli antara Januari-Julai 1963 berbanding Amerika Syarikat dengan hanya 96,000 tan. Namun, semua pembelian dilakukan melalui pasar London untuk mengelakkan gesekan dengan Indonesia, yang juga merupakan pengeluar getah di wilayah tersebut. Pada tahun 1967, Malaysia juga menandatangani perjanjian perdagangan dengan Kesatuan Soviet yang dianggap sebagai perjanjian pertama negara dengan negara komunis, dan sebagai permulaan kepada hubungan diplomatik penuh.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]