Hugo och Josefin

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Hugo och Josefin
PengarahKjell Grede
PenulisKjell Grede
BerdasarkanHugo och Josefin oleh
Maria Gripe
Dihasilkan olehGöran Lindgren
DibintangiFredrik Becklén
Marie Öhman
Beppe Wolgers
Muzik olehTorbjörn Iwan Lundquist
Syarikat
penerbitan
Tarikh tayangan
  • 16 Disember 1967 (1967-12-16) (Sweden)
Masa tayangan
82 minit
NegaraSweden
BahasaSweden

Hugo och Josefin (bahasa Inggeris: Hugo and Josephine) merupakan filem Sweden yang telah ditayangkan pada 16 Disember 1967,[1] ditulis dan diarahkan oleh Kjell Grede. Filem ini berdasarkan novel dengan judul yang sama oleh Maria Gripe, serta dibintangi oleh Fredrik Becklén dan Marie Öhman sebagai pelakon utama, selain Beppe Wolgers, Helena Brodin dan Inga Landgré sebagai pelakon pembantu. Filem ini telah memenangi Filem Terbaik di Anugerah Guldbagge ke-5.[2]

Kebanyakan adengan dalam filem ini telah dilakon di Kårsta dari bulan Jun sehingga September 1967.[3]

Ia berkenaan seorang gadis bernama, Josefin (Marie Öhman), anak seorang paderi yang tidak mempunyai kawan. Pada suatu hari, beliau bertemu Hugo (Fredrik Becklén), anak saudara kepada tukang kebun bernama Gudmarson (Beppe Wolgers). Josefin, Hugo dan Gudmarson melalui bersama musim panas yang hebat.

Pelakon[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Hugo och Josefin" (dalam bahasa Swedish). Swedish Film Database. 16 December 1967. Dicapai pada 7 October 2016.CS1 maint: unrecognized language (link)
  2. ^ "Hugo och Josefin (1967)". Swedish Film Institute. 1 March 2014.
  3. ^ "Hugo och Josefin" (dalam bahasa Swedish). Swedish Film Database. 1967. Dicapai pada 7 October 2016.CS1 maint: unrecognized language (link)

Pautan luar[sunting | sunting sumber]