Jang Hui-bin

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Hui-bin Jang)
Jang Hui-bin
희빈 장씨
Permaisuri Joseon
Tempoh1688 – 1694
Damping Mulia Peringkat Pertama
TempohDisember 1686 – April 1688
1694 – November 1701
Keputeraan3 November 1659
Eunpyeong, Kerajaan Joseon
Kemangkatan9 November 1701(1701-11-09) (umur 42)
Hanseong, Kerajaan Joseon
PemakamanDaebinmyo, Seooreung, Goyang, Gyeonggi
PasanganYi Sun, King Sukjong
AnakandaYi Yun, Raja Gyeongjong
Putera Seongsu
Nama selepas mangkat
옥산부대빈
玉山府大嬪
KerabatIndong Jang
AyahandaJang Hyung
BondaPuan Besar Yoon dari suku Papyeong Yoon

Jang Ok-jeong (장옥정, 張玉貞) (3 November 1659 - 9 November 1701), dari suku Indong Jang, ialah isteri dan permaisuri ketiga Yi Sun, Raja Sukjong dan ibu kepada Yi Yun, Raja Gyeongjong. Baginda ialah Permaisuri Joseon dari tahun 1688 hingga penggulingannya pada tahun 1694. Baginda diberi penghormatan sebagai Hui-bin (희빈, 禧 during) semasa tempoh sebagai gundik peringkat pertama raja.

Biografi[sunting | sunting sumber]

Kehidupan awal[sunting | sunting sumber]

Jang Ok-jeong ialah anak perempuan Jang Hyeong (張炯) dan isteri keduanya Puan Besar Yoon dari suku Papyeong Yun (坡 平 尹氏). Baginda secara luas dianggap sebagai salah seorang wanita paling cantik di Joseon, dan daya tarikannya disebutkan dalam Babad Sejarah. Baginda tergolong dalam kelas chungin atau kelas menengah dan berasal dari susur galur jurubahasa yang panjang. Ok-jeong menjadi dang perwara kepada Permaisuri Balu Besar Jaui, permaisuri kedua Injo dan nenek tiri Sukjong, atas cadangan Putera Dongpyeong, sepupu pertama Sukjong.

Damping diraja[sunting | sunting sumber]

Mengunjungi Jaui, Sukjong bertemu dengan Jang Ok-jeong dan tergila-gila dengan kecantikannya. Baginda memberinya peringkat Sang-gung yang Disukai, yang menunjukkan bahawa Jang Ok-jeong disukai oleh Raja.

Ibunda Raja, Permaisuri Balu Hyeonryeol, tergolong dalam puak Barat (Seoin), dan beliau takut Jang Ok-jeong akan mempengaruhi Raja untuk memilih puak Southerners (Nam-in) asalnya sehingga beliau mengusirnya dari istana. Pada tahun 1683, Hyeonryeol mangkat dan permaisuri kepada Sukjong memerintah pada waktu itu (nama selepas kematian: Permaisuri Inhyeon) membenarkan Jang Ok-jeong kembali ke istana.

Pada tahun 1686, Jang Ok-jeong menjadi gundik Sukjong dengan pangkat Suk-won (숙원, 淑媛).[1] Pada tahun 1688, baginda dinaikkan ke pangkat So-ui (소의, 昭儀) setelah melahirkan putera pertama Raja, Yi Yun.

Di istana, puak Seoin berpecah menjadi puak Noron (Tua), yang dipimpin oleh Song Siyeol, dan puak Soron (Pengikut), yang dipimpin oleh Yun Jeung. Noron disokong oleh Permaisuri yang ketika itu, Permaisuri Inhyeon.

Puak Nam-in mendorong Raja untuk mengakui Yi Yun sebagai pewarisnya, tetapi puak Seoin menegaskan bahawa Permaisuri masih muda dan dapat melahirkan seorang anak lelaki, yang seharusnya menjadi pewaris. Raja membuat kompromi untuk Permaisuri mengangkat Yi Yun sebagai anaknya. Namun, Permaisuri enggan melakukan sedemikian. Sukjong menjadi murka dan banyak yang terbunuh, termasuk Song Si-yeol. Puak Nam-in mengambil kesempatan merebut kuasa, dan mereka membuang ayahanda Permaisuri dan pemimpin puak Seoin.

Pada bulan Mac 1688, Permaisuri Inhyeon digulingkan dan dibuang dari istana. Kejadian kejatuhan Permaisuri dan Seoin disebut Gisa Hwanguk (기사 환국).[2][3] Pada tahun yang sama, Jang So-ui diangkat menjadi Bin (빈, 嬪), gundik pangkat tertinggi raja, dengan awalan "Hui", yang bererti "cantik". Kemudian, Jang Hui-bin dilantik ke jawatan permaisuri.

Pada tahun 1693, menjadi kegemaran baru Sukjong, wanita istana dari suku Haeju Choi, secara rasmi dinaikkan sebagai gundik kerajaan dengan pangkat Suk-won. Choi Suk-won (kemudian Choi Suk-bin), ialah penyokong terbuka Permaisuri Inhyeon yang telah digulingkan dan mendorong Raja untuk mengembalikannya ke kedudukan asalnya sebagai permaisuri. Sementara itu, Kim Chun-taek yang merupakan anggota puak Noron dan Han Jung-hyuk dari puak Soron, mengadakan kempen untuk mengembalikan Permaisuri yang Digulingkan.

Pada tahun 1694, Jang Ok-jeong kehilangan perhatian Raja.[4] Raja bertambah jijik dengan kerakusan puak Nam-in dan keluarga Jang yang selalu berkuasa. Baginda juga merasa menyesal dengan tindakan terburu-buru semasa Gisa Hwanguk. Di dalam kerajaan, usaha Nam-in untuk membersihkan Seoin atas tuduhan merancang untuk mengembalikan Ratu yang Dibuang menjadi telah menikam diri.

Tahun-tahun kemudian[sunting | sunting sumber]

Raja mengusir Jang Hui-jae, abang Jang Ok-jeong, dan pemimpin parti Nam-in. Baginda secara rasmi menurunkan Jang Ok-jeong ke posisi sebelumnya, Hui-bin, dan baginda mengembalikan Ratu yang Digulingkan sebagai permaisuri dan membawanya kembali ke istana. Kejadian ini disebut Gapsul Hwanguk (갑술환국). Puak Nam-in tidak akan pernah pulih dari pembersihan politik ini.

Puak Soron menyokong Yi Yun, Putera Mahkota Hwiso yang merupakan anak Jang Hui-bin, sementara puak Noron menyokong Yi Geum, Putera Yeonying yang merupakan anak lelaki Choi Suk-bin.

Pada tahun 1701, Ratu Inhyeon meninggal kerana penyakit yang tidak diketahui. Diduga, Sukjong mendapati Jang Hui-bin bersekongkol dengan pawang untuk menyihir Permaisuri dengan ilmu hitam dan bermegah atas kemangkatannya.[5] Puak Soron memohon kepada Raja untuk menunjukkan belas kasihan dan menunjukkan bahawa baginda ialah ibunda kepada Putera Mahkota.

Tidak berganjak dengan rayuan, Raja menjatuhkan hukuman mati kepada Jang Hui-bin, ibundanya, saudaranya, dan semua sahabatnya. Baginda juga membunuh pemimpin Soron (puak politiknya) sebagai tindak balas; 1700 orang mati akibat kejadian itu.[3] Baginda turut membuang pegawai istana yang memintanya untuk tidak menghukum Jang Hui-bin.[6]

Pada hari ke-7 bulan ke-10 pada tahun ke-27 pemerintahannya (7 November 1701), Sukjong mengeluarkan keputusan yang melarang gundik menjadi permaisuri. Pada 9 November (hari ke-9 bulan lunar ke-10) 1701, Jang Hui-bin menjalani hukuman mati dengan racun di Chwi Seon Dang, kediaman kerajaannya di dalam Istana Changdeok. Baginda berumur 42 tahun.

Jang Hui-bin terkenal dengan keserakahannya akan kekuasaan dan kedudukan permaisuri. Ada yang berpendapat bahawa baginda ialah mangsa perjuangan politik pada masa itu. Sebagai anggota parti Soron yang kalah, baginda mungkin sengaja digambarkan dalam pandangan yang negatif. Sebagai contoh, ada yang mendakwa bahawa baginda melukai Yi Yun, Putera Mahkota Hwiso, sehingga tidak mungkin baginya menghasilkan pewaris. Sebenarnya, Jang Hui-bin sangat menginginkan anaknya dapat menjadi pewaris dan menjadi raja, jadi baginda mungkin tidak akan menyerang anaknya dengan cara seperti itu.

Baginda dikebumikan di makam Daebinmyo di Seooreung[7][8] (Alamat: 334-92, Seooreung-ro, Deogyang-gu, Goyang-si, Gyeonggi-do). Pada mulanya dimakamkan di Munhyeong-ri Opo-myeon Gwangju-gun Gyeonggi-do, baginda kemudiannya dipindahkan ke Daebinmyo pada bulan Jun 1969. Tablet peringatannya diabadikan di Daebingung di Chilgung atau "Istana 7 Selir Diraja".

Sebagai ibu Putera Mahkota, baginda diberi gelaran selepas kematian "Damping Besar Istana, Damping Besar Prefektur Oksan dari suku Jang" (대 빈궁 옥산 부대 빈 장씨 大 嬪 玉山 府 大 嬪 張氏, Daebingung Oksan-Budaebin Jangssi).

Makam Jang: Daebinmyo[sunting | sunting sumber]

Daebinmyo ialah makam jenis myo. Baginda awalnya dimakamkan di Munhyeong-ri Opo-myeon Gwangju-gun Gyeonggi-do tetapi dipindahkan ke lokasinya sekarang pada bulan Jun 1969, kerana pemerintah berusaha untuk memperluas kota dan makamnya menghalangi. Makam Jang Hui-bin, Daebinmyo, dipindahkan di makam Seooreung tempat Myeongreung berada (명릉; reung merujuk kepada makam Raja dan Ratu) dan berisi makam Raja Sukjong, Permaisuri Inhyeon, dan Permaisuri Inwon. Di belakang makam itu terdapat batu besar dan sebatang pokok pain telah menembus batu untuk tumbuh. Terdapat spekulasi bahwa ini mengungkapkan bahawa ki (tenaga) Jang Hui-bin masih kuat. Beberapa laman web Korea melaporkan bahawa memandangkan Jang Hui-bin ialah wanita yang kuat, terdapat kepercayaan bahawa jika gadis muda yang menginginkan teman lelaki mengunjungi makam Jang Hui-bin dan memberi penghormatan, mereka akan segera mendapat cinta.[9]

Gelaran[sunting | sunting sumber]

  • 1659 - 1686: Jang Ok-jeong (장옥정)
  • 1686 - 1688: Yang Mulia Damping Diraja Jang Suk-won (장 숙원), gundik raja peringkat ke-8 (muda ke-4)
  • 1688: Yang Amat Mulia Damping Diraja Mulia Jang So-ui (장 소의), gundik raja peringkat ke-3 (kanan ke-2)
  • 1688: Yang Teramat Mulia Damping Diraja Mulia Jang Hui-bin (장 희빈), gundik raja peringkat 1 (kanan pertama)
  • 1688 Mei - 1694: Duli Yang Maha Mulia Permaisuri Bu-ok, Permaisuri Dinasti Joseon
  • 1694 - 1701: Yang Maha Mulia Damping Diraja Agung Jang Hui-bin (장 희빈)

Dalam budaya popular[sunting | sunting sumber]

  • Dilakonkan oleh Kim Ji-mee dalam filem tahun 1961 Jang Hui-bin.[10]
  • Dilakonkan oleh Nam Jeong-im dalam filem tahun 1968 Femme Fatale, Jang Hee-bin.[11]
  • Dilakonkan oleh Youn Yuh-jung dalam siri TV MBC 1971 Jang Hui-bin.[12]
  • Dilakonkan oleh Lee Mi-sook dalam siri MBC 1981 Women of History: Jang Hui-bin.
  • Dilakonkan oleh Jun In Hwa dalam siri TV MBC 1988 500 Years of Joseon Dynasty: Queen In Hyeon.
  • Dilakonkan oleh Jung Sun-kyung pada tahun 1995 siri TV SBS Jang Hee Bin.
  • Dilakonkan oleh Kim Hye-soo dalam siri KBS2 TV Royal Story: Jang Hui-bin. [13]
  • Dilakonkan oleh Lee So-yeon dalam siri TV MBC 2010 Dong Yi.[14]
  • Dilakonkan oleh Choi Woo-ri dalam siri TVN 2012, Queen and I.
  • Dilakonkan oleh Kim Tae-hee dan Kang Min-ah dalam siri TV SBS 2013 Jang Ok-jung, Living by Love.[15]
  • Diparodikan oleh ahli kumpulan pop Shinhwa dalam rancangan anekaragam jTBC Shinhwa Broadcast episod 25 Ogos 2012.[16]
  • Dilakonkan oleh Oh Yeon-ah dalam siri TV SBS Jackpot 2015

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Suk-won is the 8th ranking title for a King's concubine.
  2. ^ "네이버 학술정보". Academic.naver.com. Dicapai pada 26 October 2017.
  3. ^ a b Hulbert, Homer B. (Homer Bezaleel) (26 October 2017). "The history of Korea". Seoul, Methodist Pub. House. Dicapai pada 26 October 2017 – melalui Internet Archive.
  4. ^ (Book East Asia: A Cultural, Social, and Political History, 3rd pag. 255
  5. ^ The Memoirs of Lady Hyegyeong Page 246
  6. ^ Lee, Bae-young (20 October 2008). Wome in Korean History. Ewha Womans University Press. m/s. 109–111. ISBN 978-8973007721.
  7. ^ "Daebinmyo Tomb at Seooreung Tombs - Exploring Korea". Exploringkorea.com. 4 August 2011. Dicapai pada 26 October 2017.[pautan mati kekal]
  8. ^ "Archived copy". Diarkibkan daripada yang asal pada 2 February 2014. Dicapai pada 2014-01-26.CS1 maint: archived copy as title (link)
  9. ^ "King Sukjong and Jang Hee Bin's Tombs". Dramasrok.com. 8 June 2010. Dicapai pada 26 October 2017.
  10. ^ "Lady Jang (Janghuibin) (1961)". Korean Movie Database. Dicapai pada 2013-01-26.
  11. ^ "Femme Fatale, Jang Hee-bin (Yohwa, Jang Hee-bin) (1968)". Korean Movie Database. Dicapai pada 2013-01-26.
  12. ^ '죽지 않는' 장희빈 벌써 9명, 김태희가 뒤 이을까. OhmyNews (dalam bahasa Korea). 22 September 2012. Dicapai pada 2013-01-26.
  13. ^ "TV Dramas - Actresses Line up for Award Ceremony Takeover". The Chosun Ilbo. 29 December 2003. Dicapai pada 2013-04-02.
  14. ^ Lee, Ga-on (7 May 2010). "Han Hyo-joo says she "hold fast" to her role in Dong Yi". 10Asia. Dicapai pada 2013-01-26.
  15. ^ Ho, Stewart (8 October 2012). "Kim Tae Hee Cast in Her First Historic Drama, Jang Ok Jung as Joseon Dynasty's Infamous Lady Jang Hee Bin". EnewsWorld.mnet.com. CJ E&M. Diarkibkan daripada yang asal pada 27 December 2012. Dicapai pada 2013-01-23.
  16. ^ Hong, Grace Danbi (24 August 2012). "Shinhwa Transforms into Royal Concubines for Shinhwa Broadcast". EnewsWorld.mnet.com. CJ E&M. Dicapai pada 2012-12-16.[pautan mati kekal]


Jang Hui-bin
Suku Indong Jang
Gelaran Diraja
Didahului oleh
Permaisuri Inhyeon
dari suku Yeoheung Min
Permaisuri Joseon
1688 – 1694
Diikuti oleh:
Permaisuri Inhyeon
dari suku Yeoheung Min