The Lion Guard

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Hulubalang Singa)
The Lion Guard
Juga dikenali sebagai
Hulubalang Singa
GenrePengembaraan

Komedi-Drama

Datang-Dewasa (Coming-of-age)
Dibangunkan oleh
Ford Riley
PengarahHowy Parkins
Pelakon suara
Lagu pembukaan"Call of the Guard" dipersembahkan oleh Koir The Lion Guard
Lagu penutup"Here Comes the Lion Guard" dipersembahkan oleh Beau Black "The Power of the Roar" (Musim 3) written by Ford Riley and Beau Black
performed by Michael Luwoye
Penggubah
Negara asalAmerika Syarikat
BahasaInggeris
Bilangan musim3
Bilangan episod74 (Senarai episod)
Penerbitan
Penerbit eksekutifFord Riley
Tempoh siaransekitar 22 minit
Syarikat penerbitan
Disney Television Animation

Mercury Filmworks (Servis Animasi)

Syarikat pengedaran
Disney–ABC Domestic Television
Penyiaran
Saluran asal
Siaran asal15 Januari 2016 (2016-01-15) – 3 November 2019 (2019-11-03) (Amerika Syarikat)
Pautan luar
Laman sesawang

The Lion Guard ("Hulubalang Singa") ialah sebuah siri animasi televisyen Amerika Syarikat yang dikembangkan oleh Ford Riley[2] yang berdasarkan filem 1994 Disney, The Lion King. Siri ini pertama kali disiarkan dengan filem televisyen yang berjudulkan Hulubalang Singa: Kembalinya Ngauman (bahasa Inggeris: The Lion Guard: Return of the Roar) di Disney Channel pada 22 November 2015[3] dan mula disiarkan sebagai siri TV pada 15 Januari 2016 di Disney Junior dan di Disney Channel.[4] Siri ini merupakan siri televisyen kedua yang berdasarkan The Lion King dengan Timon & Pumbaa sebagai yang pertama (1995–1999). Hulubalang Singa merupakan susulan kepada The Lion King dan berlaku semasa jurang masa dalam filem 1998, The Lion King II: Simba's Pride.[5]

Siri ini diperbaharu untuk musim kedua pada Mac 2016,[6] dan musim ketiga ditempah pada setahun kemudian.[7]

Plot[sunting | sunting sumber]

Siri ini berpusat sekitar Kion, anak jantan kepada Raja Simba dan Ratu Nala, adik kepada Kiara dan putera Tanah Megah, yang, sebagai anak kedua kepada Raja Singa, menjadi ketua bagi pasukan Hulubalang Singa, sekumpulan haiwan yang melindungi Tanah Megah (Pride Lands) dan mempertahankan Lingkaran Kehidupan (atau : Kitaran Kehidupan) (Circle of Life). Kion, bersama dengan sahabat-sahabatnya Bunga si bejar madu, Beshte si badak air, Fuli si citah, dan Ono si bangau, menjaga keselamatan dan perlindungan Tanah Megah dengan selamat dan daripada haiwan yang tidak menghormati Lingkaran Kehidupan.

Watak[sunting | sunting sumber]

Rencana utama: Senarai watak dalam The Lion King

Hulubalang Singa[sunting | sunting sumber]

  • Kion (disuarakan oleh Max Charles, suara nyanyian oleh Aaron Daniel Jacob dalam musim 3 kecuali untuk "Battle for the Pride Lands") ialah seekor Singa yang merupakan anak kedua Simba dan Nala, cucu Mufasa, adik Kiara, Putera Tanah Megah dan ketua Hulubalang Singa serta ahlinya yang paling garang. Dia bertindak sebagai protagonis utama siri ini. Dia sering berseru "Hevi kabisa!" Ungkapan slogannya dan Hulubalang Singa ialah (Bahasa Inggeris : "Till the Pride Lands end, Lion Guard defend!") Menjelang penghujung tayangan perdana musim 3 "Battle for the Pride Lands," Kion mendapat parut di mata kirinya kerana dipatuk oleh Ushari si ular tedung sebelum mengalahkan Scar. Kion dan Hulubalang Singa kemudian pergi mencari Pohon Kehidupan untuk menyembuhkannya. Setelah sampai ke Pohon Kehidupan, Kion bertemu dengan pelindung pohon itu, Night Pride, yang membimbingnya semasa proses pemulihannya. Dia dan ketua Night Pride Rani jatuh cinta semasa perjalanannya dan mereka menjadi penguasa pohon kehidupan dalam siri akhir.
  • Bunga (disuarakan oleh Joshua Rush) ialah seekor Bejar Madu yang merupakan anggota paling berani Pengawal Singa. Dia ialah anak saudara angkat Timon dan Pumbaa serta kawan baik Kion. Dia sering berseru "Un-Bunga-lievable!" Seruan pertempurannya ialah "Zuka Zama!" Pada musim ketiga dia bertemu dengan bejar madu bernama Binga, dan mereka jatuh cinta.
  • Fuli (disuarakan oleh Diamond White) ialah seekor "cheetah" yang merupakan anggota terpantas Hulubalang Singa, satu-satunya anggota wanita (sebelum Anga), kawan Kion dan orang kedua dalam perintah. Dia juga haiwan betina pertama yang pernah berkhidmat dalam Hulubalang seperti yang disebut dalam musim 2 khas The Rise of Scar. Laungan pertempurannya ialah "Huwezi!" Dalam musim ketiga, dia mengembangkan perasaan romantis untuk "cheetah" jantan bernama Azaad.
  • Ono (disuarakan oleh Atticus Shaffer) ialah seekor Bangau yang merupakan kawan Kion. Ono adalah orang yang paling tajam penglihatan Hulubalang Singa sehingga matanya rosak semasa menyelamatkan Bunga dalam "Battle for the Pride Lands." Ono dengan hormatnya melepaskan peranan asalnya kepada Anga, walaupun Kion mengekalkan Ono sebagai sebahagian daripada Hulubalang Singa dengan memberinya peranan baharu sebagai ahli paling bijak, kerana pengetahuan luas Ono tentang semua jenis haiwan, alam sekitar dan banyak lagi. Dia sering berseru "Hapana!" Dalam Musim 3, dia juga sering menggumam "Nowaza" setiap kali dia cuba berfikir, selalunya apabila dia cuba mengingati lokasi pada peta ke Pohon Kehidupan. Dia adalah anggota termuda Hulubalang Singa.
  • Beshte (disuarakan oleh Dusan Brown) ialah seekor Badak Air yang merupakan ahli terkuat Hulubalang Singa dan rakan Kion. Keramahannya meluas kepada semua orang, kerana dia bertindak seperti abang kepada ahli kumpulannya yang lebih muda, kawan kepada haiwan dari semua spesies yang berbeza, dan pelindung Tanah Megah pada umumnya. Dia sering berseru "Poa!" Laungan pertempurannya ialah "Twende Kiboko!"
  • Anga (disuarakan oleh Bryana Salaz) ialah seekor helang yang mengambil alih sebagai penglihatan yang paling tajam dari Ono. Laungan pertempurannya ialah "Anga Lenga!"

Alumni The Lion King[sunting | sunting sumber]

Watak-watak daripada filem-filem The Lion King berikut muncul dalam siri ini:

  • Simba (disuarakan oleh Rob Lowe[1]): Seekor singa yang merupakan anak kepada Mufasa, pasangan kepada Nala, anak saudara kepada Scar, dan bapa kepada Kion dan Kiara. Ia merupakan Raja Tanah Megah. Simba dan Bunga mengongsi sejarah mengenai hidup dengan Timon dan Pumbaa.[8]
  • Nala (disuarakan oleh Gabrielle Union[1]): Seekor singa betina yang merupakan pasangan kepada Simba dan ibu kepada Kion dan Kiara. Ia merupakan Ratu Tanah Megah.[8]
  • Kiara (disuarakan oleh Eden Riegel[1]): Seekor anak singa yang merupakan anak kepada Simba dan Nala, cucu kepada Mufasa, kakak kepada Kion, Puteri Tanah Megah, dan bakal ratu.
  • Timon (disuarakan oleh Kevin Schon[1]): Sahabat meerkat penggurau kepada Simba dan Pumbaa.[9] Timon merupakan bapa saudara angkat kepada Bunga. Schon dahulunya menyuarakan Timon dalam Timon & Pumbaa.[8]
  • Pumbaa (Pumba) (disuarakan oleh Ernie Sabella[1]): Sahabat babi hutan baik hati kepada Simba dan Timon.[9] Pumbaa merupakan bapa saudara angkat kepada Bunga. Sabella kembali dengan peranannya daripada The Lion King dan terbitan-terbitan turunannya.
  • Rafiki (disuarakan oleh Khary Payton[10]): Seekor mandril tua bijaksana yang berkhidmat sebagai pawang untuk singa-singa Batu Megah.[8]
  • Zazu (disuarakan oleh Jeff Bennett[1]): Enggang paruh merah dan majordomo Simba yang membekalkan berita melalui laporan pagi tentang Tanah Megah.
  • Mufasa (disuarakan oleh James Earl Jones dalam "Hulubalang Singa: Kembalinya Ngauman", Gary Anthony Williams dalam episod-episod ikutan[1]): Bapa kepada Simba dan datuk sebelah bapa kepada Kion dan Kiara yang terbunuh dalam filem asli oleh rempuhan gnu yang dirancang oleh adiknya Scar. Sejak kematiannya, ia terus hidup sebagai semangat yang memberi Kion nasihat mengenai cara untuk mengharungi sebarang kesusahan. Jones kembali memainkan peranannya daripada The Lion King.
  • Scar (disuarakan oleh David Oyelowo[11]): Bapa saudara Simba yang telah tiada, datuk saudara kepada Kion dan Kiara, dan adik kepada Mufasa. Scar pernah menjadi ketua Hulubalang Singa, sehingga dia menyalahgunakan kuasanya. Kion tanpa sengaja menyeru Scar, yang muncul sebagai nyalaan daripada gunung berapi selepas Kion menggunakan Ngauman Pusaka dengan kemarahan.
  • Singa Tanah Luar: Sekumpulan singa yang setia kepada Scar. Selepas rancangan perampasan yang gagal oleh Singa Tanah Luar ikutan kematian Scar, Simba mengusir mereka ke Tanah Luar, ke tempat mereka mencuba merampas wilayah tempat tinggal kawanan Jasiri. Kion mengalahkan mereka dengan Ngauman Pusaka yang mencampak mereka ke kawasan busut anai-anai Tanah Luar, tempat asal mereka.
    • Zira (disuarakan oleh Nika Futterman): Seekor singa betina yang merupakan ibu kepada Kovu, Nuka, dan Vitani dan ketua Singa Tanah Luar. Ia merupakan pengikut setia dan sekutu rapat Scar. Selepas rancangan perampasan yang gagal ikutan kematian Scar, Zira dan mereka yang terlibat diusir ke Tanah Luar dengan keluarga oleh Simba.
    • Kovu (disuarakan oleh Jason Marsden): Seekor anak singa yang merupakan pengganti terpilih bagi Scar, anak jantan bongsu kepada Zira, sahabat dan bakal pasangan kepada Kiara, bakal menantu kepada Simba, bakal ipar kepada Kion, dan adik kepada Nuka dan Vitani. Marsden dahulunya menyuarakan Kovu remaja dalam The Lion King II: Simba's Pride.
    • Nuka (disuarakan oleh Andy Dick): Seekor singa remaja yang merupakan anak sulung kepada Zira, abang kepada Kovu dan Vitani, dan anggota Singa Tanah Luar. Dick kembali dengan peranannya daripada The Lion King II: Simba's Pride.
    • Vitani (disuarakan oleh Lacey Chabert): Anak singa betina yang merupakan anak kepada Zira dan saudari kepada Nuka dan Kovu. Chabert kembali dengan peranannya daripada The Lion King II: Simba's Pride.

Watak sokongan[sunting | sunting sumber]

  • Tiifu (disuarakan oleh Sarah Hyland) dalam Return of the Roar, musim 1 dan The Rise of Scar; (Bailey Gambertoglio) dalam musim 2) ialah rakan singa Kiara dan ahli Simba's Pride yang agak lebih waras daripada teman tetapnya Zuri.
  • Zuri (disuarakan oleh Madison Pettis) ialah seorang lagi rakan singa Kiara dan ahli Simba's Pride yang tidak suka menjadi kotor.
  • Makini (disuarakan oleh Landry Bender) ialah mandrill muda yang menjadi perantis Rafiki. Dia adalah salah seorang daripada beberapa watak yang tahu bahawa Kion bercakap dengan semangat Mufasa. Dalam Musim 3, dia pergi bersama Hulubalang Singa ke Pohon Kehidupan. Berikutan pemergian Ratu Janna, Makini dinobatkan sebagai Mjuzi Diraja Rani.
  • Hulubalang Singa Vitani – Sekumpulan singa betina yang diketuai oleh adik perempuan Kovu, Vitani yang merupakan anggota paling garang yang mengambil peranan sebagai Hulubalang Singa semasa Kion & Hulubalang Singanya tiada, kerana perjalanan mereka ke Pohon Kehidupan.
  • Shabaha (disuarakan oleh Fiona Riley) ialah ahli Paling Berani dalam Hulubalang Singa Vitani, yang terkenal dengan tahap gilanya. Gaya pertarungannya serupa dengan Bunga, tetapi keberanian Bunga membuatkannya hilang akal, Shabaha membuatkannya sedikit lengah dan sering ketawa gila di tengah-tengah cabaran. Ungkapan kata beliau ialah "Bila hofu!".
  • Kasi (disuarakan oleh Savannah Smith) ialah ahli Terpantas dalam Hulubalang Singa Vitani, yang terkenal mempunyai tahap ketenangan Fuli. Walaupun tanpa kelebihan kepantasan cheetah Fuli, Kasi mempunyai stamina yang lebih malar kerana dia seekor singa dan ketangkasan sebahagiannya kerana badannya yang kurus. Slogannya ialah "Haraka, haraka!".
  • Imara (disuarakan oleh Rachel Crow) ialah ahli paling kuat Hulubalang Singa Vitani, memandangkan ketabahannya. Dengan badan yang gempal, dia terbukti hampir sama kuatnya dengan Beshte. Slogannya ialah "Misuli!".
  • Tazama (disuarakan oleh Sophie Reynolds) ialah Penglihatan Tertajam dalam Hulubalang Singa Vitani. Walaupun tidak boleh terbang seperti Anga atau Ono, Tazama mampu melihat dalam kegelapan dan mempunyai beberapa tahap kebijaksanaan Ono. Slogannya ialah "Hiyo kali!".
  • Klan Jasiri ialah puak dubuk mesra yang tinggal di Outlands. Tidak seperti puak Janja, Jasiri dan puak dubuknya menghormati Kitaran Kehidupan (Circle of Life) dan kebanyakannya mencari makanan. Apabila Jasiri mengetahui daripada Kion bahawa Scar telah kembali, dia dan klannya membentuk penentangan dubuk untuk membantu Hulubalang Singa dan membantu mengalahkan Scar. Selepas tayangan perdana musim 3 Battle for the Pride Lands, Jasiri dan puak Janja telah bersatu dan memerintah Outlands dengan Jasiri.
  • Jasiri (disuarakan oleh Maia Mitchel) ialah dubuk yang tinggal di Outlands yang merupakan ketua klan dan sekutu Kion. Pada musim 2, selepas mengetahui tentang kepulangan rohani Scar ke Outlands, Jasiri membentuk Penentangan Hyena, terdiri daripada seluruh klannya dalam usaha untuk menggulingkan Scar sebagai ketua Outlands. Dalam musim 3, Jasiri menerima Janja dan puaknya sebagai ahli ketawanya dan selepas kekalahan dan kemusnahan Scar, Jasiri menjadi ketua Outlands.
  • Madoa (disuarakan oleh Maisie Klompus) ialah seekor dubuk yang merupakan kakak kepada Jasiri dan merupakan sebahagian daripada klannya.
  • Tunu (disuarakan oleh Crimson Hart) ialah anak dubuk dan abang kepada Wema yang merupakan sebahagian daripada klan Jasiri.
  • Wema (disuarakan oleh Fiona Hart) ialah anak dubuk dan adik kepada Tunu yang merupakan sebahagian daripada klan Jasiri.
  • Makuu (disuarakan oleh Blair Underwood) ialah buaya yang dahulunya penjahat yang merupakan ketua pengapungan buaya, berubah daripada caranya yang menyusahkan.
  • Klan Janja ialah puak dubuk jantan yang tinggal di Outlands. Pada mulanya, mereka tidak menghormati Kitaran Kehidupan (Circle of Life), tetapi selepas dikhianati dan hampir dibunuh oleh Scar, mereka bergabung tenaga dengan musuh Scar untuk membantu memusnahkannya sekali dan untuk selama-lamanya. Selepas pemusnahan Scar dan kematian Ushari, puak Janja dan Jasiri bergabung sebagai satu dan memerintah Outlands dengan Jasiri sambil mengekalkan Outlander yang lain dalam barisan.
  • Janja (disuarakan oleh Andrew Kishino) pada mulanya adalah dubuk yang licik, sombong, dan ganas yang merupakan ketua puak yang semuanya lelaki, kemudian dubuk yang peramah dan setia.
  • Cheezi (disuarakan oleh Vargus Mason) ialah dubuk yang bersemangat yang merupakan salah seorang kaki kanan Janja.
  • Chungu (disuarakan oleh Kevin Schon) ialah dubuk yang tidak cerdik dengan badan yang lebih berat sedikit daripada dubuk lain yang merupakan seorang lagi kaki kanan Janja.
  • Nne (disuarakan oleh Beau Black) ialah seekor dubuk tompok yang licik dan pintar.
  • Tano (disuarakan oleh Dee Bradley Baker) ialah seekor dubuk berbintik yang landai tetapi licik dan pintar.
  • Kawanan Mzingo ialah parlimen burung nasar yang tinggal di Outlands dan bersekutu dengan puak Janja dan kemudiannya puak Jasiri berikutan kekalahan Scar.
  • Mzingo (disuarakan oleh Greg Ellis) ialah burung hering pengira yang merupakan ketua parlimen. Dia kadang-kadang berkhidmat sebagai pengintip dan peninjau Janja. Kemudian pada musim 3, dia melakukan pembaharuan sebagai rakan dan sekutu Jasiri.
  • Mwoga (disuarakan oleh Cam Clarke) ialah burung nasar yang bodoh dan kekok yang menjadi pengintip parlimen.
  • Azaad (disuarakan oleh Behzad Dabu) ialah seekor cheetah yang sombong yang ditemui Hulubalang Singa di ngarainya semasa perjalanan mereka ke Pohon Kehidupan. Dia kemudiannya membantu mereka ke Pohon Kehidupan tempat dia melawat sebelum ini dan membimbing mereka menyusuri laluan terpantas ke Tanah Megar (Pride Lands) di mana dia kemudian bertemu dengan Simba dan Nala. Dia juga cintakan Fuli.
  • Askari (disuarakan oleh Michael Luwoye) ialah seekor singa dan ketua Hulubalang Singa Pertama yang merupakan anak kedua daripada raja dan ratu yang tidak disebutkan namanya dan saudara jauh Mufasa, Simba, dan Kion. Semangatnya mengajar Kion tentang bagaiman cara bunyi ngauman itu berfungsi semasa perjalanan Kion ke Pohon Kehidupan.
  • Night Pride ialah sebuah pasukan singa Asia yang melindungi Pokok Kehidupan.
  • Rani (disuarakan oleh Peyton Elizabeth Lee, suara nyanyian oleh Lana McKissack) ialah ketua Night Pride dan minat cinta Kion. Selepas kematian neneknya, Rani menjadi Ratu Pohon Kehidupan. Pada penghujung siri, dia berkahwin dengan Kion. Ungkapan slogannya dan Night Pride ialah "Dengan kekuatan & rasa hormat, Night Pride melindungi!".
  • Baliyo (disuarakan oleh Hudson Yang) ialah adik kepada Rani. Laungan pertempurannya ialah "Ladai".
  • Surak (disuarakan oleh Lou Diamond Phillips) ialah anak Janna dan bapa saudara Rani dan Baliyo. Seruan pertempurannya ialah Jogina.
  • Nirmala (disuarakan oleh Miki Yamashita) ialah penyembuh Night Pride. Dialah yang membimbing Kion dalam proses pemulihannya. Ungkapan slogannya ialah "Aramakaro".
  • Janna (disuarakan oleh Shohreh Aghdashloo) ialah bekas ratu Night Pride, ibu kepada Surak, dan nenek kepada Rani dan Baliyo. Dia meninggal dunia pada usia tua dalam (Long Live The Queen) "Hidup Ratu". Dalam "Return to the Pride Lands," hantunya dilihat bersama hantu Mufasa dan Askari apabila Kion mengahwini Rani dengan Hulubalang Singanya bersetuju untuk membantu Night Pride melindungi Pohon Kehidupan.
  • Binga (disuarakan oleh Fiona Riley) ialah bejar madu yang meminati keseronokan.Dia juga cintakan Bunga.

Antagonis[sunting | sunting sumber]

  • Ushari (disuarakan oleh Christian Slater) ialah seekor ular tedung Mesir pemarah yang pernah tinggal di Tanah Megah dan akan diganggu setiap kali Hulubalang Singa berada berdekatan dengannya. Dalam musim 2 khas The Rise of Scar, Ushari bertukar menjadi penjahat selepas dipijak oleh Hulubalang Singa berkali-kali dan bersekutu dengan Janja untuk membangkitkan Scar dan mengambil alih Pride Lands, yang berjaya pada penghujung acara istimewa itu, kemudiannya sepanjang musim 2 dan permulaan musim 3, Scar merancang untuk memperbaharui tenteranya untuk membalas dendam terhadap Simba dan Kion. Menjelang akhir "Battle for the Pride Lands," dia menggigit Kion, mengakibatkan parut pada mata kiri Kion. Tidak lama selepas ini, Ushari telah dilanggar Bunga dan terjatuh di gunung berapi Outlands.
  • Pek Reirei ialah pek keluarga serigala yang tinggal di Outlands.
  • Reirei (disuarakan oleh Ana Gasteyer) ialah seekor serigala yang bijak, licik dan manipulatif yang merupakan ibu bapa keluarga.
  • Goigoi (disuarakan oleh Phil LaMarr) ialah seekor serigala yang malas dan bodoh yang merupakan pasangan Reirei.
  • Dogo (disuarakan oleh Jacob Guenther) ialah seekor anak anjing serigala yang merupakan salah seorang anak lelaki Reirei dan Goigoi; dia mempunyai mata biru, manakala anak anjing yang lain mempunyai mata coklat.
  • Dogo's Siblings (disuarakan oleh Jacob Guenther dan Dee Bradley Baker) ialah sekumpulan serigala muda atau dewasa yang merupakan anak lelaki Reirei dan Goigoi serta abang kepada Dogo.
  • Kijana (disuarakan oleh Amber Hood) ialah anak anjing serigala yang merupakan anak perempuan Reirei dan Goigoi serta kakak kepada Dogo.
  • Makucha's Leap ialah sekumpulan harimau bintang yang tinggal di Backlands. Selepas mendengar daripada Makini teruja bercakap semua tentang Pokok Kehidupan dan haiwan yang jarang ditemui, Makucha menggunakan maklumat itu untuk diam-diam mengikut Pengawal Singa ke Pokok Kehidupan supaya dia, dan kemudian dua ahlinya, boleh menjamu haiwan yang jarang ditemui itu. Apabila mereka tiba di Pohon Kehidupan, Makucha dan sekutunya terpesona oleh Raungan Orang Tua.
  • Makucha (disuarakan oleh Steve Blum) ialah harimau bintang berwarna krim yang licik dan licik dari Backlands yang gemar memburu haiwan yang jarang ditemui. Walaupun dia pernah muncul dalam episod siri itu sebelum ini, Makucha menjadi antagonis utama musim 3 dan membuat matlamat baharu, secara diam-diam mengikut Pengawal Singa ke Pokok Kehidupan supaya dia boleh menjamu haiwan yang jarang ditemui. Dia mendapat sekutu di sepanjang jalan. Apabila dia tiba di Pohon Kehidupan, Makucha dan sekutunya terpesona oleh Raungan Orang Tua.
  • Fahari (disuarakan oleh Nolan North) ialah harimau bintang berwarna krim dan ahli lompatan Makucha.
  • Jiona (disuarakan oleh Ace Gibson) ialah harimau bintang berwarna krim dan ahli lompatan Makucha.
  • Kiburi's Float ialah sekumpulan buaya yang merupakan bekas ahli apungan Makuu yang mengingkari arahan Makuu dan dibuang negeri kerana perbuatan jahat mereka.
  • Kiburi (disuarakan oleh Common) ialah seekor buaya yang sombong yang merupakan ketua pelampung.
  • Tamka (disuarakan oleh Nolan North) ialah buaya yang terlalu yakin dan tidak cerdik yang merupakan ahli pelampung.
  • Nduli (disuarakan oleh Jorge Diaz) ialah seekor buaya optimis yang merupakan ahli pelampung.
  • Kumpulan Shupavu adalah kumpulan skink yang berkawan dengan Ushari dan berkhidmat sebagai pengintipnya.
  • Shupavu (disuarakan oleh Meghan Strange) ialah seorang skink merah yang merupakan ketua kumpulan.
  • Njano (disuarakan oleh Ford Riley) ialah skink kuning dengan lidah biru yang merupakan ketua kedua kumpulan.
  • Nyeusi (disuarakan oleh Dee Bradley Baker) ialah kulit hitam yang menyelinap yang merupakan ahli kumpulan itu.
  • Waza ialah seorang skink biru yang pemerhati yang merupakan ahli kumpulan itu.
  • Nyata ialah skink ungu pantas yang merupakan ahli kumpulan itu.
  • Kenge (disuarakan oleh Kristofer Hivju) ialah biawak pemantau yang sangat besar dan ganas serta kenalan Ushari yang tidak suka dipanggil "kecil" atau ia akan menimbulkan kemarahannya. Gigitan berbisanya - kepada semua orang kecuali Bunga - menyebabkan lumpuh sementara.
  • Chuluun (disuarakan oleh Kimiko Glenn) ialah harimau salji yang licik dan licik. Pertama kali ditemui oleh Pengawal Singa di pergunungan dalam episod "Ghost of the Mountain," Chuluun akhirnya dikalahkan buat kali pertama apabila Pengawal Singa melawannya bersama sekumpulan panda merah. Selepas kekalahannya, dia bertemu Makucha dan menyertainya untuk mengikuti Pengawal Singa ke Pohon Kehidupan.
  • Ora's Bank ialah kumpulan naga Komodo yang ditemui oleh Pengawal Singa di sebuah pulau dalam episod "Pulau Naga", Ora dan dua anteknya yang tidak dinamakan akhirnya ditewaskan selepas Kion menggunakan Roar untuk melarikan diri dari pulau itu. Tetapi Pengawal Singa tidak tahu bahawa Ora, dan kemudiannya, dua orang pembantunya, telah terselamat dan bergabung dengan Makucha dan Chuluun untuk mengikuti Pengawal Singa ke Pohon Kehidupan.
  • Ora (disuarakan oleh Andrew Kishino) ialah seekor naga Komodo yang ganas yang merupakan ketua banknya.
  • Komodo Dragon (disuarakan oleh Ford Riley) ialah Komodo Dragon yang tidak dinamakan yang merupakan salah satu daripada dua antek Ora.

Episod[sunting | sunting sumber]

Gambaran keseluruhan siri[sunting | sunting sumber]

Musim Episod Tarikh siaran asal
Amerika Syarikat Asia Tenggara
Pertama Terakhir Pertama Terakhir
1 28 22 November 2015 (2015-11-22) 21 April 2017 (2017-04-21) 20 Mac 2016 9 Julai 2017
2 30 7 Julai 2017 (2017-07-07) 22 April 2019 (2019-04-22) 3 September 2017 27 Julai 2019
3 20 3 Ogos 2019 (2019-08-03) 3 November 2019 (2019-11-03) 8 November 2019 30 Jun 2020

Terbitan turunan[sunting | sunting sumber]

Sebuah siri pendek yang dipanggil It's UnBungalievable yang membintangkan Bunga dan Ono ditayangkan pertama kali di Disney Junior dan di Disneynature di 9 Januari 2016. Dalam siri ini, Bunga dan Ono memilih dua haiwan untuk bertanding dalam pertandingan seperti "Who's Quicker?" ("Siapa yang Lebih Pantas?"), "Who Has Better Hair?" ("Siapa yang Mempunyai Bulu Lebih Baik?"), dan "Who's Hungrier?" ("Siapa yang Lebih Lapar?"). Siri ini menonjolkan rakaman haiwan aksi langsung yang disediakan oleh Disneynature.[12]

  1. "Who's Quicker?" ("Siapa yang Lebih Pantas?")
  2. "Who's Mightier?" ("Siapa yang Lebih Kuat?")
  3. "Who Has Better Hair?" ("Siapa yang Mempunyai Bulu Lebih Baik?")
  4. "Who's Hungrier?" ("Siapa yang Lebih Lapar?")
  5. "Who's the Better Babysitter?" ("Siapa Pengasuh Lebih Baik?")
  6. "Who's Cuter?" ("Siapa yang Lebih Comel?")
  7. "Who's Sillier?" ("Siapa yang Lebih Lucu?")
  8. "Who's Louder?" ("Siapa yang Lebih Lantang?")
  9. "Who's Brainier?" ("Siapa yang Lebih Bijak?")
  10. "Who's a Better Flyer?" ("Siapa Penerbang Lebih Baik?")

Siaran[sunting | sunting sumber]

Seperti di Amerika Syarikat, Hulubalang Singa: Kembalinya Ngauman ditayangkan pertama kali pada 22 November 2015 di Disney Channel di Kanada, sementara siri ditayangkan pertama kali pada 17 Januari 2016 di Disney Junior, dua hari selepas tayangan perdana di Amerika Syarikat.[13][14] Di United Kingdom dan di Ireland, Hulubalang Singa: Kembalinya Ngauman ditayangkan pertama kali di Disney Junior pada 8 Februari 2016 sementara siri ditayangkan pertama kali pada 13 April 2016.[15][16] Di Australia dan di New Zealand, perintis siri ditayangkan pertama kali pada 6 Februari 2016 dan siri mula disiarkan pada 28 Februari di Disney Junior.[17] Di Asia Tenggara pula, Hulubalang Singa: Kembalinya Ngauman pertama kali ditayangkan pada 20 Mac 2016 di Disney Channel dan pada 11 April 2016 di Disney Junior dan siri ini pula ditayangkan pertama kali pada 17 April 2016 di blok Disney Junior di Disney Channel.[18][19] Siri ini disiarkan di TVNZ di New Zealand dan di 7flix di Australia.

Media rumah[sunting | sunting sumber]

Keluaran DVD[sunting | sunting sumber]

Diedarkan oleh Walt Disney Studios Home Entertainment.

Judul Tarikh pengeluaran Episod Tambahan
The Lion Guard: Return of the Roar[20] 23 Februari 2016 101–102: "The Lion Guard: Return of the Roar"
  • Video muzik persembahan "Here Comes the Lion Guard" oleh Beau Black
  • Klip beg galas Hulubalang Singa bercakap
The Lion Guard: Unleash the Power[21] 20 September 2016
  • 109: "Fuli's New Family"
  • 104: "Bunga the Wise"
  • 107: "Eye of the Beholder"
  • 111: "Follow That Hippo!"
  • 110: "The Search for Utamu"
  • 105: "Never Judge a Hyena by Its Spots"
Kalung Kuasa Lion Guard
The Lion Guard: Life in the Pride Lands[22] 10 Januari 2017
  • 103: "The Rise of Makuu"
  • 108: "The Kupatana Celebration"
  • 115: "Bunga and the King"
  • 116: "Never Roar Again"
  • 117: "The Imaginary Okapi"
  • Video muzik: "A Trail to Hope", "Teke Ruka Teleza"
  • Tayangan singkat It's UnBungalievable
  • Lima Gelang Tangan Garda Singa

Runut bunyi[sunting | sunting sumber]

The Lion Guard (Music from the TV Series)
Runut bunyi oleh
Pelbagai seniman
Dilancarkan pada8 Januari 2016
TempatAmerika Syarikat Edit the value on Wikidata
GenreKanak-kanak, pop, world, runut bunyi
Panjang34:43
BahasaBahasa Inggeris Edit the value on Wikidata
SyarikatWalt Disney
PengedarDisney+ Edit the value on Wikidata
PengarahHowy Parkins (en) Terjemah Edit the value on Wikidata
PenerbitDon Hahn (en) Terjemah Edit the value on Wikidata
Kronologi Pelbagai seniman
The Lion King 1½ Edit the value on Wikidata The Lion Guard Edit the value on Wikidata
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini
The Lion Guard (Music from the TV Series)[23]
No.TajukPerformer(s)Masa
1."Call of the Guard (The Lion Guard Theme)"The Lion Guard Chorus1:03
2."A Beautiful Day (Ni Siku Nzuri)"Beau Black2:16
3."Zuka Zama"Bunga1:57
4."Tonight We Strike"Janja, Mzingo & Hyenas1:56
5."Kion's Lament"Kion3:24
6."Here Comes the Lion Guard"Beau Black2:28
7."We're the Same (Sisi Ni Sawa)"Kion & Jasiri2:33
8."Outta the Way"Janja, Cheezi & Chungu2:00
9."Duties of the King"Simba & Zazu2:01
10."Bunga the Wise"Timon, Pumbaa & Bunga1:41
11."My Own Way"Fuli2:18
12."Jackal Style"Reirei2:10
13."Panic and Run"Janja, Cheezi, & Chungu1:34
14."It Is Time"Beau Black3:01
15."Call of the Guard (Full Version)"The Lion Guard Chorus4:21
16."Bird of a Thousand Voices"Tamaa1:40
Jumlah masa: 34:43


Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b c d e f g h "Lion King spinoff voice cast includes Rob Lowe, Gabrielle Union, James Earl Jones, and more - EW.com". Entertainment Weekly's EW.com.
  2. ^ "Disney's The Lion King to Continue with The Lion Guard". ComingSoon.net.
  3. ^ Beck, Jerry (9 Oktober 2015). "Disney's "The Lion Guard: Return Of The Roar" Set For Nov. 22 Debut". Animation Scoop. Indiewire. Dicapai pada 9 Oktober 2015.
  4. ^ Wagmeister, Elizabeth (9 Disember 2015). "Disney's 'Lion King' Revival Series 'The Lion Guard' to Premiere in January". Variety. Dicapai pada 10 Disember 2015.
  5. ^ Brett, Susan (8 Februari 2016). "EXCLUSIVE INTERVIEW: Disney's The Lion Guard creator Ford Riley talks new Lion King sequel". TVdaily.com. Diarkibkan daripada yang asal pada 2016-08-23. Dicapai pada 21 Ogos 2016. Italic or bold markup not allowed in: |publisher= (bantuan)
  6. ^ Steinberg, Brian (4 Mac 2016). "Disney Junior Renews 'Lion Guard,' Orders 'Vampirina,' 'Puppy Dog Tails'". Variety. Dicapai pada 4 Mac 2016. Italic or bold markup not allowed in: |publisher= (bantuan)
  7. ^ Calvario, Liz (15 Mac 2017). "Disney Junior Renews 'Mickey and the Roadster Racers' & 'The Lion Guard'". Deadline.
  8. ^ a b c d McCarthy, Tyler (12 Ogos 2015). "'Lion King' Sequel Series 'The Lion Guard' To Debut On Disney With Several Original Characters Recast". International Business Times. Dicapai pada 15 September 2015.
  9. ^ a b "Lion King spin-off The Lion Guard: Return of the Roar sneak peek - EW.com". Entertainment Weekly's EW.com.
  10. ^ Beck, Jerry (12 Ogos 2015). "FIRST LOOK: Disney Channel's "The Lion Guard"". Animation Scoop. Indiewire. Diarkibkan daripada yang asal pada 2015-08-15. Dicapai pada 14 Ogos 2015.
  11. ^ http://ew.com/tv/2017/06/21/david-oyelowo-scar-the-lion-guard/
  12. ^ Dickson, Jeremy (8 Januari 2015). "Disney's The Lion Guard gets short-form spinoff". kidscreen.com. Dicapai pada 27 April 2016.
  13. ^ "Disney's The Lion Guard: Return Of The Roar Primetime Television Movie Event Premieres Sunday, November 22 on Disney Channel" (Siaran akhbar). Toronto: Corus Entertainment. 9 Oktober 2015. Dicapai pada 26 Oktober 2015.
  14. ^ "Disney Junior's The Lion Guard, an Animated Series Featuring the Adventures of Kion — Simba and Nala's Second-Born Cub Debuts Sunday, January 17 at 11:30 a.m. ET/PT" (Siaran akhbar). Toronto: Corus Entertainment. 10 Disember 2015. Dicapai pada 5 Februari 2016.
  15. ^ "The Lion Guard: Return of the Roar". TV Guide UK. Dicapai pada 6 Februari 2016.
  16. ^ "The Lion Guard debuts 13th April 2016 on Disney Junior". Primary Times. Dicapai pada 5 Februari 2016.
  17. ^ "The Lion Guard: the circle of life continues". Foxtel Insider. Foxtel. 4 Februari 2016. Dicapai pada 5 Februari 2016.
  18. ^ "The Lion Guard: Return of the Roar". Disney Asia Tenggara. Diarkibkan daripada yang asal pada 2016-03-31. Dicapai pada 7 April 2016.
  19. ^ "The Lion Guard: Series Premiere". Disney Asia Tenggara. Diarkibkan daripada yang asal pada 2016-04-06. Dicapai pada 7 April 2016.
  20. ^ "'The Lion Guard: Return of the Roar' on DVD with Exclusive Gift on February 23 - Stitch Kingdom". Stitch Kingdom.
  21. ^ Lambert, David (10 Jun 2016). "The Lion Guard - 'Unleash The Power': Disney's Press Release for the First DVD!". tvshowsondvd.com. Dicapai pada 12 Jun 2016.
  22. ^ "The Lion Guard – Life in the Pride Lands on Disney DVD January 10th". dapsmagic.com. 2 November 2016. Dicapai pada 3 November 2016.
  23. ^ "The Lion Guard (Music from the TV Series) by Various Artists". iTunes Store. Dicapai pada 7 Januari 2016.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]