Humanoid

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Honda ASIMO adalah contoh robot humanoid.

Humanoid (//; dari bahasa Melayu manusia dan -oid "menyerupai") atau robot manusia ialah sesuatu yang mempunyai rupa yang menyerupai manusia tanpa sebenarnya menjadi satu. Penggunaan istilah terawal, pada tahun 1870, merujuk kepada orang asli di kawasan yang dijajah oleh orang Eropah. Menjelang abad ke-20, istilah ini menggambarkan fosil-fosil yang serupa dengan morfologi, tetapi tidak sama dengan kerangka manusia.[1]

Secara umum, istilah ini boleh merujuk kepada apa-apa ciri atau penyesuaian diri yang jelas, seperti mempunyai pembelaan anterior yang berlawanan (iaitu ibu jari), visi spektrum-penglihatan binokular (iaitu mempunyai dua mata), atau biomekanik tumbuhan-bipedalisme (iaitu keupayaan untuk berjalan di tumit dan metatarsal dalam kedudukan tegak). Media cereka sains kerap mempersembahkan bentuk hidup makhluk luar angkasa sebagai humanoid sebagai hasil sampingan teori evolusi konvergen.

Dalam robotik[sunting | sunting sumber]

Sebuah robot humanoid adalah robot yang adalah berdasarkan struktur manusia umum, seperti robot yang berjalan di dua kaki dan mempunyai atas tubuh, atau sebuah robot yang telah dua senjata, dua kaki dan kepala. Robot humanoid tidak semestinya kelihatan meyakinkan seperti orang yang nyata, sebagai contoh robot humanoid ASIMO mempunyai topi keledar bukannya muka.

Satu android (lelaki) atau gynoid (perempuan) adalah robot manusia yang direka untuk kelihatan seperti orang yang sebenar, walaupun kata-kata ini sering dilihat sebagai sinonim dengan manusia.

Walaupun terdapat banyak robot humanoid dalam cerita-cerita fiksyen, beberapa robot humanoid sebenar telah dibangunkan sejak tahun 1990-an, dan beberapa robot android nyata manusia yang telah dibangunkan sejak tahun 2002.

Begitu juga dengan robot, avatar maya juga boleh dipanggil humanoid apabila menyerupai manusia.

Dalam mitologi[sunting | sunting sumber]

Dewa-dewa sering membayangkan dalam bentuk manusia (juga dikenal sebagai "antropoteisme"), kadang-kadang seperti hibrid (terutama dewa dari agama Mesir Kuno).

Serpihan oleh penyair yunani Xenophanes menerangkan kecenderungan ini,

... Lelaki membuat dewa dengan imej mereka sendiri; orang-orang Ethiopia hitam dan sempit, orang-orang dari Thracians mempunyai mata biru dan rambut merah.[2]

Dalam animisme secara umum, roh-roh yang bawaan dalam objek tertentu (seperti nymphs Yunani) biasanya digambarkan dalam bentuk manusia, contohnya. semangat pokok (Dryads), hutan (faun hibrid), telaga atau saluran air (Nereids, Necks), dan lain-lain.

Dalam cereka sains[sunting | sunting sumber]

Berkenaan dengan makhluk luar angkasa dalam fiksyen, istilah humanoid yang paling biasa digunakan untuk merujuk kepada makhluk asing dengan rancangan badan yang umumnya seperti manusia, termasuk pendirian tegak dan bipedalisme, serta kecerdasan.

Kebanyakan makhluk asing dalam filem fiksyen televisyen dan sains dipersembahkan sebagai humanoid. Ini biasanya dikaitkan dengan kekangan anggaran, kerana pelakon manusia lebih mudah menggambarkan orang asing seperti manusia.[perlu rujukan]

Dalam ufologi[sunting | sunting sumber]

Dalam bidang ufologi, humanoid merujuk ke mana-mana mendakwa makhluk luar angkasa yang menculik manusia mangsa, seperti Greys,[4] Reptilian,[5] Nordik, dan Marikh.

Dalam fantasi[sunting | sunting sumber]

Dalam suasana fantasi istilah humanoid digunakan untuk merujuk kepada makhluk fantastik seperti manusia, seperti kerdil, peri, gnome, separuh, goblin, troll, orc atau raksasa, dan Bigfoot. Dalam beberapa kes, seperti versi lama permainan Dungeons and Dragons, perbezaan dibuat antara demi-manusia, yang relatif sama dengan manusia, dan humanoid, yang memperlihatkan perbezaan yang lebih besar dari manusia. Haiwan yang manusia juga ditunjukkan dalam fantasi. Humanoid juga digunakan dalam beberapa filem seram tua, contohnya dalam Creature from the Black Lagoon, dibuat pada tahun 1954 oleh Jack Arnold.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ humanoid, n. and adj. Oxford University Press. |access-date= requires |url= (bantuan)|access-date= memerlukan |url= (bantuan)
  2. ^ Diels, B16,Die Fragmente der Vorsokratiker, 1903, pp.38–58 (Xenophanes fr. B16, Diels-Kranz, Kirk/Raven no. 171 [= Clem. Alex. Strom. Vii.4]
  3. ^ Diels, B16,Die Fragmente der Vorsokratiker, 1903, pp.38–58 (Xenophanes fr. B16, Diels-Kranz, Kirk/Raven no. 171 [= Clem. Alex. Strom. Vii.4]
  4. ^ Bryan, C.D.B (1995). Close Encounters of the Fourth Kind. Alfred A. Knopf, Inc.
  5. ^ Lewis, Tyson; Richard Kahn (Winter 2005). "The Reptoid Hypothesis: Utopian and Dystopian Representational Motifs in David Icke's Alien Conspiracy Theory". Utopian Studies. 16 (1): 45–75.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]