Humiliation

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Humiliation
Humiliation beraksi pada 2019
Latar belakang
Berasal dariKuala Lumpur, Malaysia
GenreDeath metal
Tahun aktif2009 - sekarang
Syarikat rakaman
Nebiula Production
Pengkarya berkait
Nightshaders, Diman, Oppressive
Laman sesawang
humiliation.my
AhliBee-Bee
Matt
Shah
Afe
Mudon

Humiliation merupakan sebuah kumpulan muzik death metal yang berasal dari Kuala Lumpur, Malaysia. Mereka hanya mempunyai 4 album sahaja iaitu Face the Disaster dan Dawn of Warfare yang dilancarkan melalui label Nebiula Production, album 7" Brink of Defeat yang dilancarkan melalui Gempita Records dan albumSeek to Survive yang dilancarkan melalui Ultra Hingax Production.

Biografi[sunting | sunting sumber]

Pada bulan Mei 2009, disebabkan oleh keghairahan muzik metal, band yang dinamakan Humiliation yang wujud di bawah bendera genre death metal.

Kumpulan yang berpangkalan di tengah-tengah Kuala Lumpur (ibu kota Malaysia) bermula dengan 4 anggota iaitu Bear Bee (vokal), Matt (gitar), Afe (bass) & Mudon (dram). Humiliation merangkumi Old Skool Death Metal yang dipengaruhi oleh band (untuk menamakan beberapa contoh) seperti Benediction, Massacre, Bolt Thrower dan lain-lain.

Dari sudut muzikal, Humiliation memainkan tempo pertengahan bersama-sama dengan bunyi berat dan gitar solo yang minima. Untuk lirik-lirik, idea-idea berhubung dengan tema pertempuran perang dan kemanusiaan yang urusan abadi di dunia dan kekal kerana ia adalah seperti panjang sebagai manusia hidup.

Hampir satu masa lalu bulan idea pemijahan lirik dan mengamalkan lagu-lagu sendiri, Humiliation memasuki studio rakaman mulai Jun 2009 untuk memenuhi impian kugiran ini mempunyai pelepasan debut sendiri. Sesi rakaman pergi setengah-setengah sebagai ahli band perlu pandai membahagi dengan kehidupan harian mereka. Akhirnya, band ini melepasi halangan tersebut dan berjaya siap pada September 2009 dan selepas itu diikuti oleh pencampuran. Proses menguasai ketika itu dicapai pada Oktober 2010 di Amerika Syarikat.

Akhirnya, pada bulan November 2009, Humiliation melancarkan album sulung Face the Disaster (CD EP) yang diterbitkan di bawah label Nebiula Production. Siaran media ini yang terdiri daripada 4 lagu tempo sederhana berat yang bersedia untuk berdarah Old Skool Death Metal telinga hamba!

Selepas Face the Disaster dirilis, Humiliation menyangka bahawa kugiran ini memerlukan kepada mempunyai pemain gitar tambahan untuk band persembahan secara langsung berat gitar gema. Afe telah mencadangkan Shah (pemain gitar) untuk menduduki jawatan itu kerana dia tidak mempunyai komitmen dengan mana-mana band yang lain pada masa itu. Band yang berasal Shah kepada gerombolan. Dan menjelang akhir bulan November 2009, barisan Humiliation Bear Bee (vokal), Matt (gitar), Shah (gitar), Afe (bass) & Mudon (drum)

Peluang untuk bermain secara langsung muncul pada bulan Disember 2009 di gig amal untuk menderma metalhead yang bermasalah (Sham War66 RIP). Sejak itu, Humiliation telah dijemput untuk bermain di beberapa gig tempatan Malaysia bersama-sama dengan tindakan tempatan dan antarabangsa.

Ketika bermain di gig, band ini mendapati masa untuk mengarang lagu-lagu baru dan mempunyai keberanian untuk tampil dengan album debut panjang penuh. Pada bulan April 2010, Humiliation memasuki studio sekali lagi dan kali ini, band ini mencatatkan 10 lagu-lagu baru yang masih dalam urat Old Skool Death Metal!

Dengan Pengenalan dan Outro, ini 12 trek penuh album debut Humiliation Dawn of Warfare secara rasmi yang dikeluarkan pada 1 Julai 2010 dan bertujuan untuk meletupkan Old Skool Death Metal telinga hamba!

Selepas pengeluaran album debut panjang penuh mereka, band ini memainkan persembahan beberapa sebelum mereka mendapat tawaran untuk melepaskan vinyl 7 "EP. Band ini mula berlatih dan kemudian pada Oktober 2011, mereka memasuki studio sekali lagi untuk merakam 3 lagu untuk siaran baru. Tarikh keluaran rasmi untuk Brink of Defeat adalah pada 1 Julai 2011.

Sementara menunggu pengumuman Brink of Defeat Humiliation memasuki studio sekali lagi pada Mac 2011. Dengan 12 lagu-lagu baru band ini hanya berharap mereka dapat terus meneruskan pertempuran yang mereka mula. Malangnya, tiap-tiap dalam pertempuran besar perlu pengorbanan. Sebelum pelepasan album penuh 2, Shah (Gitar) memutuskan untuk meninggalkan kehinaan dan dia meminta untuk mencari pengganti baginya.

Ia adalah sukar bagi Shah (Gitar) meninggalkan band ini tetapi dia mempunyai komitmen lain yang dia perlu untuk memenuhi. Band menghormati keputusan beliau dan berharap segala-galanya yang akan bekerja untuk dia. Walaupun dengan seorang lelaki turun, penghinaan tahu untuk meneruskan dan mengambil keputusan untuk mencari ahli band baru. Carian apabila Aie (Gitar) bersetuju untuk menyertai band ini.

Jadi, dengan tiada memegang band kembali mereka melepaskan panjang 2 album penuh mereka Seek to Survive pada 23hb September 2011 dengan harapan untuk membawa Old Skool Death Metal kepada kemuliaan.

Anggota[sunting | sunting sumber]

Anggota terkini
  • Bear Bee - vokal
  • Matt - gitar
  • Aie - gitar
  • Afe - bass
  • Mudon - dram
Bekas anggota
  • Shah - gitar

Diskografi[sunting | sunting sumber]

Album studio

From Strength to Strength (2012)

Turbulence from the Deep (2013)

Battalion (2014)

Under the Siege of Invasion (2015)

Honourable Discharge (2016)

No Escape (2017)

Regiment (2018)

Parallel Chains of Command (2019)

XI: Triumphant (2020)

Conflagration (2023)

Conflict. Over Verge Intrusion. Detest (2021)

EP

Pautan Luar[sunting | sunting sumber]