Hutchison Asia Telecom Group

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Hutchison Asia Telecom Group
Nama dahuluHutchison(bekas syarikat tersenarai) Telecommunications International
Jenis/bentuk sahAnak syarikat
Ibu pejabatHong Kong
Kawasan perkhidmatanIndonesia
Sri Lanka
Vietnam
KeluaranMudah alih dan telekomunikasi talian tetap.
Syarikat indukCK Hutchison Holdings
Hutchison Asia Telecom Group
Cina Tradisional: 和記亞洲電訊集團
Cina Ringkas: 和记亚洲电讯集团
short name
Tulisan Tradisional: 和電亞洲
Tapak webwww.ckh.com.hk/en/businesses/hat.php
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Hutchison Asia Telecom Group or HAT, ialah konglomerat multinasional yang berpangkalan di Hong Kong CK Hutchison Holdings.[1] Bahagian ini menyediakan perkhidmatan telekomunikasi ke beberapa negara Asia. Bahagian ini dahulunya diperbadankan sebagai Hutchison Telecommunications International Limited, dikenali sebagai Hutchison Telecom atau HTIL ringkasnya. Ia sebuah syarikat luar pesisir di Kepulauan Cayman dan sebuah syarikat tersenarai di Stock Exchange of Hong Kong. Ia mengendalikan perkhidmatan telekomunikasi mudah alih GSM, 3G dan 4G di Indonesia, Sri Lanka dan Vietnam di bawah jenama 3, Hutch dan Vietnamobile.

Hutchison Telecommunications International dahulunya ialah syarikat tersenarai dengan penyenaraian utama di Bursa Saham Hong Kong (bekas kod saham: 2332) dan Saham depositari Amerika yang disebut di New York Stock Exchange. Pada Mei 2010, Hutchison Telecom menjadi anak syarikat milik penuh Kumpulan Hutchison Whampoa yang berpangkalan di Hong Kong dan sahamnya telah dinyahsenarai.[2][3] Pada tahun 2009, Hutchison Telecom turut mengeluarkan sebahagian daripada aset mereka sebagai syarikat tersenarai berasingan Hutchison Telecommunications Hong Kong Holdings, yang termasuk 3 Hong Kong dan Hutchison Global Communications.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ hermes (2019-09-11). "Hutchison menimbang perjanjian telekomunikasi Indonesia dengan Axiata". The Straits Times. Dicapai pada 2020-02-11.
  2. ^ "Terima kasih kerana melawat tapak". Hong Kong: Hutchison Telecommunications International. 2010 [circa]. Diarkibkan daripada eng/global/home.htm yang asal Check |url= value (bantuan) pada 5 Februari 2011.
  3. ^ scmp.com/article/712364/hutchison-telecom-step-closer-going-private "Hutchison Telecom melangkah lebih dekat untuk menjadi private" Check |url= value (bantuan). South China Morning Post. Hong Kong. 24 April 2010. Dicapai pada 6 Disember 2018.