Hyeokgeose dari Silla

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Hyeokgeose
赫居世
혁거세
هيوكڬوسي
Raja Silla
Tempoh57 BC – 4 AD
Didahului olehTiada
Diikuti olehNamhae
Keputeraan69 SM
Kemangkatan4 M (usia 73)
PemakamanSareung
PasanganPuan Besar Aryeong
AnakandaNamhae dari Silla
Nama penuh
Bak Hyeokgeose
Tarikh zaman name and 
Tiga Kerajaan: 57 SM – 668 M
DinastiDinasti Silla
BondaPuan Besar Saso
Hyeokgeose dari Silla
Hangul박혁거세 거서간
Hanja西
Perumian SemakanBak Hyeokgeose Geoseogan
McCune–ReischauerPak Hyŏkkŏse Kŏsŏgan

Hyeokgeose dari Silla (Jawi: هيوكڬوسي; 69 SM – 4 Masihi, memerintah 57 SM – 4 M), juga dikenali dengan nama penuh peribadinya sebagai Bak (Park, Pak) Hyeokgeose (朴 赫 居 世), ialah raja pengasas Silla, salah satu Tiga Kerajaan Korea. Baginda ialah leluhur bagi semua suku Bak (Park) di Korea. Nama-nama lain dalam catatan sejarah Jepun termasuk Inai no Mikoto (Jepun: 稻飯命), Inai no Mikoto (Jepun: 稻飮命), Hiko Inai no Mikoto (Jepun: 彦稲飯命) dalam 日本 書 紀 dan Inai no Mikoto (Jepun: 稻氷命) dalam 古 事 記.[1]

Legenda pengasasan[sunting | sunting sumber]

Samguk Sagi dan Samguk Yusa menyatakan penubuhan Silla oleh Hyeokgeose.

Pelarian Gojoseon tinggal di lembah Gyeongsang-do, Korea Selatan, di enam kampung bernama Yangsan (Hangul: 양산촌 Hanja: 楊山村), Goheo (Hangul: 고허촌 Hanja: 高墟村), Jinji (Hangul: 진지촌 Hanja: 珍支村), Daesu (Hangul: 대수촌 Hanja: 大樹村), Gari (Hangul: 가리촌 Hanja: 加利村), dan Goya (Hangul: 고야촌 Hanja: 高耶村).[2]

Pada 69 SM, ketua-ketua enam chiefdom berkumpul untuk membincangkan pembentukan kerajaan dan memilih seorang raja. Di hutan, di sumur bernama Najeong di Yangsan, cahaya aneh muncul dari langit, dan seekor kuda putih tertunduk. Ketua Sobeolgong dari Goheo menemui sebiji telur besar di sana. Seorang budak lelaki keluar dari telur tersebut, dan ketika dimandikan, tubuhnya memancarkan cahaya dan burung dan binatang pula menari.

Sobeolgong membesarkannya, dan enam ketua menghormatinya. Panglima menjadikannya raja ketika baginda berumur 13 tahun. Negeri itu diberi nama Seorabeol.

Setelah menjadi raja, baginda berkahwin dengan Puan Besar Aryeong, yang dikatakan lahir dari tulang rusuk naga.

Hyeokgeose ialah anak kepada Puan Besar Saso yang berasal dari keluarga diraja Cina dan berpindah ke konfederasi Jinhan.[3][4][note 1]

Konteks sejarah[sunting | sunting sumber]

Legenda ini mencerminkan perkembangan ketika tahap negara-kota, iaitu enam orang ketua yang mewakili kumpulan pelarian Gojoseon. Kisah ini menunjukkan kekuasaan suku Bak atas penduduk asli, dan mungkin menunjukkan pemujaan kuda dan matahari.

Tarikh penubuhannya dipersoalkan secara meluas hari ini, kerana Samguk Sagi ditulis dari sudut pandang Silla, yang mendakwa keunggulan dan kemegahan Silla mengatasi Goguryeo dan Baekje. Silla dalam pemikiran tradisional ini dianggap pertama kali didirikan, diikuti oleh Goguryeo, dan kemudian Baekje.[perlu rujukan] Bukti arkeologi, bagaimanapun, melukiskan gambaran yang berbeza, dan dianggarkan Goguryeolah yang tertua daripada ketiga-tiga buah kerajaan tersebut, dengan Silla berkembang seiring dengan Baekje atau muncul sesudahnya.

Pemerintahan[sunting | sunting sumber]

Menurut Samguk Sagi, Hyeokgeose dan permaisurinya mengembara pada 41 SM, membantu orang-orang tempatan meningkatkan hasil tuaian mereka. Mereka memuji Hyeokgeose dan permaisurinya sebagai Dua Orang Suci atau Dua Orang Wali (Hangul: 이성 Hanja: 二聖).

Pada tahun 37 SM, Hyeokgeose membina Geumseong (Hangul: 금성 Hanja: 金城) di ibu kota (sekarang Gyeongju), dan pada tahun 32 SM, baginda membangun istana kerajaan di dalamnya.

Komanderi Lelang Cina menyerang pada tahun 28 SM tetapi dilihat bahawa orang-orang menikmati timbunan biji-bijian dan tidak mengunci pintu mereka pada waktu malam, memanggil Silla sebagai bangsa yang bermoral dan kemudiannya mundur.

Pada 20 SM, raja konfederasi Mahan menuntut penghormatan dan ufti. Silla menghantar Hogong, yang merupakan menteri Silla. Raja tersebut murka kerana Silla menghantar Hogong dan bukan penghormatan. Hogong mengkritik sikap tidak sopan raja dengan bersungguh-sungguh. Raja tersebut murka kepadanya dan berusaha membunuhnya, tetapi orang bawahan dekatnya menghentikan raja, dan beliau diizinkan untuk kembali ke Silla.

Pada 20 SM, Hyeokgeose juga mengirim utusan setelah kemangkatan raja Mahan pada tahun 19 SM. Pada 5 SM, Okjeo Timur (sebuah negeri kecil di utara, yang kemudian ditaklukkan oleh Goguryeo) mengirim utusan, dan Hyeokgeose memberikan 20 ekor kuda kepadanya.

Kemangkatan dan penggantian[sunting | sunting sumber]

Hyeokgeose memerintah selama lebih kurang 60 tahun, dan menetapkan landasan untuk sebuah kerajaan yang akan menyatukan sebahagian besar Semenanjung Korea pada tahun 668.[5]

Hyeokgeose terus menguasai kerajaannya dan merupakan salah satu daripada beberapa penguasa Park yang memiliki kekuasaan penuh ke atas Silla. Baginda mangkat pada usia 73 tahun, dan dimakamkan di Sareung, utara Dameomsa (selatan Namcheon). Hyeokgeose digantikan oleh putera sulungnya Namhae.

Warisan[sunting | sunting sumber]

Walaupun tidak banyak yang diketahui tentang Hyeokgeose, banyak warisan dan peringatannya masih bertahan hingga hari ini. Salah satunya adalah keturunannya yang banyak, klan Park Korea, yang dianggap sebagai kumpulan orang ketiga terbesar dengan nama keluarga yang sama. Semua suku Park di Korea boleh dikesan keturunan mereka kepada raja pertama Silla, Bak Hyeokgeose. Warisan lain ialah kerajaan yang didirikannya. Fakta bahawa baginda mendirikan kerajaan Silla tetap dihormati dan dipertimbangkan oleh suku Gyeongju Gim (Kim) (김, 金) dan suku Wolseong Seok (석, 昔) sepanjang sejarah Silla.

Keluarga[sunting | sunting sumber]

N/A사소부인
Saso
혁거세 거서간
Hyeokgeose
알영부인
Aryeong
남해 차차웅
Namhae

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

 

  1. ^ "新良貴 彦波瀲武鸕鷀草葦不合尊男 稻飯命之後也. 是出於 新良國王 稻飯命. 出於 新羅國王者 祖令, 新良貴 於新良國卽爲國主 稻飮命者新羅國王之祖也". 新撰姓氏錄. 815. Dicapai pada 2019-06-12.
  2. ^ 박혁거세, 朴赫居世, Naver Encyclopedia
  3. ^ "Encyclopedia of Korean Culture 사소 娑蘇". Encyclopedia of Korean Culture.
  4. ^ "국어국문학자료사전 사소 娑蘇". 국어국문학자료사전.
  5. ^ The Academy of Korean studies

Catatan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Templat:Wikisourcelang-inlineSamguk Yusa (Memorabilia of the three Kingdoms), volume 5, clause 7.

    神母本中國帝室之女。名娑蘇。早得神仙之術。歸止海東。久而不還。父皇寄書繫足云。隨鳶所止為家。蘇得書放鳶。飛到此山而止。遂來宅為地仙。故名西鳶山。神母久據茲山。鎮祐邦國。靈異甚多。 〈Sacred mother was called SaSo and she was born in Chinese royal family. She got sacred power and came to Hae Dong (해동/Korea), lived there and stayed there for long time. Her tied a letter to the feet of kite and told her “Let’s make a house where the kite stops”. Once she read letter and release a kite, a kite flew to Mt. Seondo (West mountain of Gyeongju/慶州) and stopped there. She decided to live there and became Xian (仙) of the land. That mountain was named as West Kite mountain and Sacred mother of SaSo stayed there as her base for quite long time and rule the country. There are a lot of miracles around that mountain as well.〉

Hyeokgeose dari Silla
Tarikh keputeraan: 69 SM Tarikh kemangkatan: 4
Gelaran pemerintah
Gelaran baharu Pemerintah Silla
57 BC – 4
Diikuti oleh:
Namhae