Hyundai Asan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Hyundai Asan
Hangul현대아산 (주)
Hanja現代峨山 (株)
Perumian SemakanHyeondae Asan
McCune–ReischauerHyŏndae Asan

Hyundai Asan ialah cabang konglomerat Korea Selatan Hyundai Group dan pelabur utama di Korea Utara. Syarikat ini menguruskan sejumlah projek, termasuk resort di Kawasan Pelancongan Gunung Kumgang dan operasi bangunan jalan/kereta api. Ia juga terlibat dalam projek Taman Perindustrian Kaesong.

Pemecahan Hyundai[sunting | sunting sumber]

Kumpulan Hyundai yang dikendalikan keluarga, yang dahulu merupakan Chaebol terbesar di Korea Selatan, dibahagikan kepada tiga sub-kumpulan setelah krisis kewangan Asia. Chung Mong-hun terlibat dalam perebutan kuasa dengan abang sulungnya, Chung Mong-koo, yang mengetuai bahagian lain dari Kumpulan Hyundai, syarikat automotif Hyundai Motor Company.

Tuduhan rasuah[sunting | sunting sumber]

Hyundai Asan telah menghadapi tuduhan sebagai kenderaan kerana memindahkan AS $ 100 juta secara haram  kepada Korea Utara dari pemerintahan bekas Presiden Korea Selatan Kim Dae-jung. Wang itu sepatutnya digunakan untuk meyakinkan pemimpin Korea Utara Kim Jong-il untuk menghadiri sidang kemuncak antara Korea pada tahun 2000. Hyundai Asan sedang membina taman perindustrian, jalan rentas sempadan dan landasan keretapi di Korea Utara. Kelewatan projek, kerana kesulitan politik, memberi tekanan kepada syarikat. Ketua Hyundai Asan, Chung Mong-hun, menghadapi tuduhan rasuah dan penggelapan. Chung diadili dengan tuduhan memanipulasi rekod perakaunan syarikat untuk menyembunyikan pemindahan rahsia dan menggelapkan lebih dari dua belas juta dolar dana syarikat untuk membayar rasuah. Pada 4 Ogos 2003 beliau membunuh diri dengan melompat dari pejabatnya di tingkat 12.[1]

Perkembangan terkini[sunting | sunting sumber]

Taman Perindustrian Kaesong sedang dibangunkan di Korea Utara, dengan penyertaan yang direncanakan oleh 250 syarikat Korea Selatan, yang mempekerjakan 100,000 orang Korea Utara, pada tahun 2007. Tiga syarikat mula beroperasi pada bulan Mac 2005, dalam fasa percubaan taman.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Brooke, James (August 4, 2003). "Indicted Hyundai Executive Plunges to Death in Seoul". The New York Times. Dicapai pada August 6, 2009.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]