III. Kerületi TUE

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
III. Kerületi TUE
Nama penuhIII. Kerületi Torna és Vívó Egylet
Diasaskan1887
StadiumHévízi úti Stadion, Budapest
PengerusiPengerusi
LigaBLSZ III
Tapak sesawangLaman kelab
Warna tuan rumah
Warna tempat lawan

III. Kerületi TUE - dikenali sebagai III. Kerületi TVE - ialah sebuah kelab bola sepak Hungarian yang berpangkalan di Óbuda di daerah III (kerületi) di Budapest. Ia diasaskan pada 24 Januari 1887. Warna-warna kelab biru dan putih. Kelab itu bermain di bahagian ketiga (III) di stadium rumah, maka Hévízi út.

Dalam perlawanan akhir musim 1930-1931 kelab Piala Hungarian, kemudian bermain sebagai III. Kerületi TVE, mereka mengalahkan Ferencvárosi TC 4−1.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Kejayaan di era moden adalah pada tahun 1996, apabila pasukan itu memenangi bahagian kedua dan dengan itu telah dinaikkan pangkat ke liga utama; yang NBI. Pada tahun hadapan pasukan dari Óbuda telah diturunkan tetapi berjaya kemunculan semula segera yang juga berlangsung semata-mata satu tahun.

Pada tahun 2000 III. Kerületi bergabung dengan Csepel SC dan berpindah ke pasukan pertama Pulau Csepel. Sejak dua tahun akan datang kelab itu bermain di bawah nama Csepel SC. Pasukan belia menginap di Óbuda.

Bahagian bola sepak Csepel dibubarkan selepas musim 2001/02 dan pada tahun 2003 membentuk semula bola sepak senior di kelab itu kini dikenali sebagai IN. Kerületi INI, kembali di daerah III. Pasukan itu bermula pada bahagian keempat yang kelab itu memenangi tanpa ditewaskan. Sejak itu pasukan telah bermain di divisyen tiga Hungary (2007).

Rujukan[sunting | sunting sumber]

Pautan luar[sunting | sunting sumber]


Jika anda melihat rencana yang menggunakan templat {{tunas}} ini, gantikanlah ia dengan templat tunas yang lebih spesifik.