IKon (kumpulan muzik)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari IKON (kumpulan muzik))
iKon
iKon pada bulan April 2023
Dari kiri ke kanan : Song, Jay, Chan, Ju-ne DK, Bobby
Latar belakang
Berasal dariSeoul, Korea Selatan
Genre
Tahun aktif2015–sekarang
Syarikat rakaman
Pengkarya berkait
Ahli
  • Jay
  • Song
  • Bobby
  • DK
  • Ju-ne
  • Chan
Bekas ahli
  • B.I

iKon (Hangul: 아이콘), digayakan sebagai iKON, ialah kumpulan muzik lelaki yang dibentuk pada 2015 oleh syarikat YG Entertainment. Terdiri daripada orang enam ahli: Jay, Song, Bobby, DK, Ju-ne dan Chan. Pada asalnya mempunyai tujuh orang ahli, B.I meninggalkan kumpulan ini pada bulan Jun 2019.

Pada mulanya diperkenalkan dalam rancangan survival realiti WIN: Who is Next sebagai "Team B" bersama dengan kumpulan muzik Winner (sebagai "Team A" ketika itu), kumpulan itu terus muncul dalam rancangan survival realiti tahun 2014 Mix & Match yang menentukan ahli terakhir iKon. Album studio debut mereka Welcome Back (2015) memulakan debut di puncak Korea Selatan Goan Album Chart dan menampilkan single nombor satu "My Type", "Apology " dan "Dumb & Dumber", serta sepuluh perseorangan teratas "Rhythm Ta", "Airplane" dan "Anthem". Album ini merupakan satu kejayaan komersial, menjual lebih 260,000 salinan di Asia, dan lagu-lagunya secara kolektif terjual lebih 4.8 juta salinan, membawa kumpulan itu menerima banyak pujian daripada rancangan anugerah muzik utama Asia.

Dari tahun 2016 hingga 2017, iKon mengeluarkan single "#WYD" dan "New Kids: Begin" dan memulakan Jelajah Asia pertama mereka dan beberapa lawatan Jepun. Pada tahun 2018, album studio kedua mereka Return melahirkan single nombor satu "Love Scenario", yang mengungguli Goan Digital Chart selama enam minggu yang memecahkan rekod. Album mini ketiga mereka, I Decide telah dikeluarkan pada 6 Februari 2020. Album mini keempat mereka Flashback (2022), mencipta rekod peribadi baharu untuk jualan sehari dan seminggu tertinggi.

iKon meninggalkan YG Entertainment pada bulan Disember 2022, berikutan tamatnya kontrak mereka dengan agensi itu,[1] and signed with 143 Entertainment.[2] Kumpulan itu mengeluarkan album studio ketiga mereka Take Off pada 4 Mei 2023.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

2013–2014: Prapenampilan sulung dan pembentukan[sunting | sunting sumber]

Sebelum pembentukan ikon, ketua kumpulan B.I ditampilkan bersama dalam lagu 2009 MC Mong "Indian Boy" (Jejaka India).[3] Beliau membuat bersama MC Mong di Konsert SBS Dream 2009 dan juga rancangan You Hee-yeol's Sketchbook. Penyanyi vokal, Ju-ne juga membuat prapenampilan sulung pada usia 13 tahun di rancangan Star King. Beliau kemudiannya menyertai rancangan realiti K-pop Star pada 2011.[4][5] Pada 3 Januari 2011, B.I dan Jay menyertai syarikat YG Entertainment (YGE) sebagai pelatih, sebelum Bobby yang menyertai mereka seminggu kemudian; mereka bertiga berlatih bersama selama setahun.

Pada 2013, B.I, Jay dan Bobby bersama-sama dengan pelatih baru Ju-ne, DK dan Song bersaing sebagai "Pasukan B" di dalam rancangan realiti kendalian Mnet WIN: Who is Next, di mana mereka akan bersaing dengan pelatih-pealtih lain dalam "Pasukan A" untuk berpeluang membuat penampilan pertama sebagai kumpulan muzik yang akan dipanggil sebagai "Winner". Program tersebut melibatkan tiga pusingan persembahan dan undian awam, setelah itu Pasukan B tewas kepada Pasukan A.[6][7] Dalam rancangan tersebut, Pasukan B melancarkan dua buah lagu iaitu "Just Another Boy" (Hanya Jejaka Lain) dan "Climax" (Klimaks) untuk album mini Final Battle pada 28 Oktober 2013.[8]

Pada Jun 2014, Pasukan B muncul dalam rancangan realiti Mix & Match, program susulan daripada WIN: Who is Next. Tujuan rancangan itu adalah untuk menentukan barisan terakhir bagi kumpulan muzik baru yang dinamakan "iKON". Menurut ketua pegawai eksekutif (CEO) YGE, Yang Hyun-suk, nama kumpulan itu mempunyai niat untuk menjadikan mereka sebagai 'ikon untuk Korea'.[7] Sementara, Booby, B.I dan Jay telah dipastikan menjadi ahli untuk kumpulan itu, ahli-ahli Pasukan B yang lain perlu bersaing dengan tiga pelatih baru iaitu Jung Jin-hyung, Yang Hong-suk dan Jung Chan-woo.[9] Dalam episod terakhir rancangan, kesemua ahli Pasukan B berjaya, dengan tambahan ahli baru Jung Chan-woo. Menurut laporan, 150,000 peminat telah memohon untuk menyertai persembahan terakhir dalam rancangan televisyen tersebut.

Selepas kejayaan program Mix & Match, ahli-ahli ikon mengadakan perjumpaan peminat di Korea, Jepun dan China. Pada September 2014, kira-kira 40,000 peminat Jepun telah memohon untuk mendapatkan 2,000 tiket di perjumpaan peminat di Osaka Tojima River Forum manakala lebih daripada 50,000 peminat China mencuba nasib untuk perjumpaan peminat di Beijing.[10] Pada 15 Disember 2014, ikon membuat persembahan pembukaan di konsert Japan Dome Tour 2014-2015 X BIGBANG.[11][12] Pada 28 Januari 2015, Billboard menyenaraikan kumpulan iKON sebagai salah satu daripada "Artis K-Pop 5 Teratas untuk Diperhatikan pada 2015", dan mereka satu-satunya kumpulan yang masih belum membuat penampilan sulung yang tersenarai.[13]

2015: Debut dan Welcome Back[sunting | sunting sumber]

Selepas beberapa kali penangguhan, penampilan sulung rasmi iKON diumumkan melalui laman sesawang YG Entertainment (YGE) adalah pada 16 September 2015. Turut didedahkan bahawa album penampilan sulung mereka Welcome Back akan dilancarkan dalam dua bahagian. Album bahagian pertama (dikenali sebagai Debut Half Album, "Album separa penampilan sulung") dirancang untuk keluar pada 1 Oktober dengan enam buah lagu manakala album bahagian kedua (Debut Full Album, "Album penuh penampilan sulung") pula yang terdiri daripada 12 buah lagu dikeluarkan pada 2 November.[14] Ketua kumpulan B.I dikreditkan sebagai penerbit dan penggubah bersama untuk kesemua runut di dalam album dengan beliau dan ahli Bobby menyumbang untuk seni kata lagu pada semua runut, serta Junhoe dalam pembuatan single utama "Rhythm Ta".[15]

iKON debut dengan 'pra-single' "My Type" yang dikeluarkan bersama-sama dengan video muzik pada 15 September 2015. Dalam masa 24 jam selepas dikeluarkan, muzik video "My Type" telah ditonton lebih daripada 1.7 juta kali di YouTube.[16] Walaupun iKON hanya akan debut secara rasmi pada 1 Oktober 2015, mereka menerima piala kemenangan pertama mereka dalam program muzik pada 26 September 2015, iaitu di MBC Show! Music Core.[17] Pada 24 September, "My Type" memenangi "triple crown" di carta Gaon dengan mencapai nombor 1 pada carta digital, muat turun dan streaming untuk minggu ke-39 tahun 2015.[18] Pada 18 September, single ini menduduki posisi nombor 1 di tangga video muzik laman streaming muzik Cina seperti Muzik QQ dan Youku. iKON juga menjadi topik terhangat di Weibo di mana nama mereka dikabarkan telah dicari sebanyak 1,3 bilion kali.

Pelancaran Kempen Dunia Hangat NEPA, bulan September 2015

Debut Half Album dikeluarkan pada 1 Oktober secara digital. Kumpulan ini mengadakan konsert pertamanya, Showtime, pada 3 Oktober di Gimnastik Olimpik Seoul yang menempatkan 13,000 peminat.[19] Konsert debut mereka disiarkan secara langsung melalui aplikasi 'V' Naver dan disaksikan oleh lebih daripada 500,000 penonton.[20] Pada akhir konsert, iKON mengumumkan bahawa 'iKONIC' akan menjadi nama rasmi kelab peminat mereka.

Pada 4 Oktober, hari selepas pertunjukan konsert, kumpulan ini mengadakan persembahan pertama di SBS Inkigayo dengan menyanyikan lagu "Rhythm Ta" dan "Airplane". Pada hari yang sama, iKON menerima piala kemenangan ketiga mereka dalam pertunjukan muzik dengan lagu "My Type". Pada 8 Oktober, iKON memenangi kemenangan lain dengan lagu "Rhythm Ta" pada Mnet M! Countdown.[21] Menurut Gaon Charts, iKON menduduki tangga jualan album mingguan dengan Welcome Back pertama untuk tempoh 4-10 Oktober.[22]

Pada bulan Oktober, iKON memulakan siri penjumpaan peminat di Jepun bertajuk "iKONTACT" di Tokyo, Aichi, Fukuoka dan Osaka, serta dihadiri oleh 26.600 peminat.[23] Pada akhir bulan, iKON meraih MelOn All-Kill Popularity Award [24] dan Debut Half Album - Welcome Back telah terjual sebanyak 82.208 salinan.[25] Pada 28 Oktober, diumumkan bahawa pengeluaran album penuh akan ditangguhkan manakala dua single digital tambahan dikeluarkan pada 16 November.

Dua single digital, "Apology" dan "Anthem", dikeluarkan pada 16 November. "Apology" mengambil posisi nombor 1 di tangga lagu digital Gaon untuk minggu ke-48 tahun 2015.[26] Pada 24 Disember, tiga single baru bertajuk "Dumb & Dumber", "What's Wrong?" dan "I Miss You So Bad" dikeluarkan.

2016: Debut Jepun, Jelajah Asian arena lagu baru[sunting | sunting sumber]

iKon untuk LG Corporation

Pada 13 Januari 2016, kumpulan ini membuat debut Jepun dengan versi Jepun dari album mereka Welcome Back, album ini terjual 61.508 salinan pada minggu pertama rilisnya, dan berada pada nombor ketiga di carta Mingguan Oricon,[27] memperolehnya Anugerah Artis Baru dan Anugerah Artis Baru Terbaik dalam 58th Japan Record Award.[28] Dengan edisi Korea, album ini terjual lebih daripada 100,000 salinan di Jepun pada akhir 2016.[29]

Pada 17 Mac 2016, YG Entertainment mengumumkan bahawa iKon akan mengadakan Asia Tour iKoncert 2016: Showtime Tour pertama mereka dengan tarikh di Taiwan, China, Hong Kong, Thailand, Singapore, Malaysia dan Indonesia. Pada 1 Julai, agensi mereka mengumumkan lawatan arena Jepun kedua kumpulan ini yang berjudul iKon Japan Tour 2016. Jelajah ini akan mengunjungi lima bandar untuk keseluruhan 14 konsert dengan kehadiran 150,000 peminat. Kemudian, syarikat itu mengumumkan penambahan dua pertunjukan yang akan diadakan di Tokyo kerana permintaan tiket lebih banyak sehingga meningkatkan jumlah kehadiran kepada 176,000 orang dari enam bandar. Penyiapan jelajah kedua menjadikan jumlah kehadiran konsert kumpulan ini pada tahun debutnya seramai 322,000. [30] Pada 14 November, YGEX mengumumkan jelajah kedua iKon Japan Tour pada tahun 2017 kerana kejayaan lawatan arena, dan untuk mengunjungi Yokohama Arena untuk pertama kalinya. Jelajah kedua mengumpulkan 120,000 peminat dari tiga bandar, untuk meningkatkan kehadiran lawatan itu kepada 296,000 daripada 25 pertunjukan.[31][32]

Pada 30 Mei, kumpulan ini mengeluarkan single digital "#WYD" (singkatan dari "What You Doing"). Lagu ini muncul di tangga ketiga di Gaon Digital Chart. Pada 10 Ogos, perilisan Dumb & Dumber single Jepun pertama iKon diumumkan. Single ini dilancarkan pada 28 September dengan versi CD + DVD dan versi CD. Ia berada di tangga pertama di Oricon Daily Single Album Chart dan Oricon Weekly Single Album Chart.

Kumpulan ini mengambil bahagian dalam program survival tarian Cina Heroes of Remix pada pertengahan 2016, bersama Psy sebagai mentor mereka.[33][34] Mereka adalah artis yang paling berjaya dalam pertunjukan, memenangi tiga minggu, dan mendapat ulasan yang baik untuk persembahan mereka.[35][36] Tetapi kerana isu Terminal High Altitude Area Defense (THAAD), kumpulan ini telah diedit keluar sepenuhnya dari episod terakhir rancangan ini. [37] Dengan edisi Korea, album ini terjual lebih daripada 100,000 naskhah di Jepun pada akhir 2016.

2017: Jelajah Dome Jepun Dome dan Siri New Kids[sunting | sunting sumber]

Pada 11 Februari 2017, diumumkan bahawa iKon akan memulakan jelajah dome pertama mereka, dengan dua pertunjukan akan berlangsung di Kyocera Dome dan Seibu Prince Dome, dengan 90,000 peminat dijangka datang.[38] Ini menjadikan mereka kumpulan terpantas yang mengadakan konsert di dome Jepun sejak debut.[39] Pada 18 Jun, 22 konsert tambahan di lapan bandar Jepun diumumkan oleh YGEX, dengan 233,000 peminat dijangka hadir, menjadikannya jelajah arena terpanjang dan terbesar yang diadakan oleh kumpulan itu di Jepun.[40][41]

Pada 2 Mac 2017, YG Entertainment mengesahkan bahawa iKon telah memulakan penggambaran dua video muzik untuk album baru mereka, yang akan dikeluarkan pada bulan April.[42] semasa penggambaran video muzik, Chanwoo cedera di pergelangan kakinya dan akibatnya penggambaran video muzik ditangguhkan. [43] Telah disahkan bahawa mereka akan mengeluarkan siri album baru dengan bernama New Kids, yang akan dilancarkan secara berterusan sepanjang tahun 2017. Siri ini bermula pada 22 Mei, dengan album single bertajuk New Kids: Begin.[44]

2018–2019: menyelesaikan siri New Kids B.I meninggalkan kumpulan[sunting | sunting sumber]

iKon melancarkan album studio kedua mereka dan yang kedua dari siri album empat bahagian kumpulan itu, bertajuk Return pada 25 Januari 2018. Single utama, "Love Scenario", digambarkan sebagai reaksi lembut, namun relatif optimis untuk putus, dengan melodi litar yang memandu lagu tarian berirama. Album studio kedua mereka menampilkan 12 buah lagu yang semuanya ditulis bersama atau lirik lagu oleh ahli B.I dan Bobby. Artis lain termasuk Psy, Big Bang's Taeyang, dan Epik High's Tablo juga berperanan dalam membuat lagu bersama-sama dengan penerbit YG Entertainment, termasuk Choice37 dan Teddy Park.[45] "Love Scenario" mendahului di Gaon Weekly chart selama enam minggu, menjadikan iKon sebagai artis pertama yang mencapai tonggak ini. Ia juga menduduki tempat teratas dalam Gaon digital chart untuk tahun 2018. Kumpulan ini dinobatkan sebagai artis teratas pada separuh pertama 2018 oleh Genie Music, kerana mereka mendahului carta muzik harian selama 35 hari.[46]

iKon akan mengadakan jelajah Asia dan akan mengunjungi lapan bandar. Ini menandakan jelajah Asia kedua kumpulan selepas 2016 iKoncert 2016: Showtime Tour mereka, pada masa itu mereka melakukan lawatan intensif selama dua tahun di Jepun kerana mereka mengumpulkan sekitar 800,000 peminat .[47][48][49][50] Jelajah ini akan mengunjungi Australia untuk pertama kalinya, dengan dua pertunjukan di Sydney dan Melbourne.[51] iKon melengkapkan siri album New Kids empat bahagian mereka dengan mengeluarkan album mini pertama dan kedua mereka,New Kids: Continue dan New Kids: Final pada bulan Ogos dan Oktober 2018.[52][53]

Pada 12 Jun 2019, B.I mengumumkan keluar daripada kumpulan itu dan menamatkan kontrak eksklusifnya dengan YG Entertainment, berikutan dakwaan dadah.[54]

2020–2021: I Decide dan Kingdom: Legendary War[sunting | sunting sumber]

iKon mengeluarkan album mini ketiga mereka I Decide pada 6 Februari 2020 dengan single utama "Dive". Album mini itu, yang merupakan keluaran pertama kumpulan itu sejak pemergian ketua kumpulan B.I pada tahun 2019, memulakan kerjaya di nombor tiga di Gaon Album Chart[55]

Pada 3 Mac 2021, iKon kembali dengan single digital baharu "Why Why Why".[56] Permulaan. pada bulan April 2021, iKon bertanding dalam siri pertandingan realiti Kingdom: Legendary War bersama lima kumpulan lelaki K-pop yang lain.[57] Pada episod akhir rancangan itu, kumpulan itu mempersembahkan "At Ease" (열중쉬어) yang ditulis bersama dan digubah bersama oleh rakan label Mino daripada Winner. "At Ease", bersama-sama lagu peserta lain untuk episod akhir, kemudiannya dimuatkan dalam album mini istimewa bertajuk Kingdom Finale: Who Is the King?.

2022-kini: Flashback, meninggalkan YG Entertainment dan Take Off[sunting | sunting sumber]

iKon comeback dengan album mini keempat mereka Flashback pada 3 Mei 2022 dengan single utama "But You".[58] Pada bulan Julai, kumpulan ini mengadakan iKon Japan Tour 2022 di Kobe dan Tokyo, di mana hampir semua pertunjukan habis terjual.[59][60] Pada 30 Disember 2022, selepas tujuh tahun, ahli iKon meninggalkan YG Entertainment selepas kontrak mereka selesai.[1]

Pada 1 Januari 2023, semua ahli iKon menandatangani kontrak dengan 143 Entertainment dan mengumumkan rancangan untuk mengeluarkan album baharu pada bulan April.[61] Pada 7 Mac 2023, 143 Entertainment mengumumkan bahawa iKon akan memulakan jelajah dunia, 2023 iKon World Tour "Take Off", dengan persembahan di pelbagai negara di seluruh Asia, Eropah dan Amerika Utara.[62][63] Pada 18 April 2023, telah disahkan bahawa album studio ketiga iKon, Take Off akan dikeluarkan pada 4 Mei.[64]

Ahli[sunting | sunting sumber]

Nama Perihalan lain
Pentas Penuh
Jay
(제이)
Kim Jin-hwan
(김진환 · 金振煥)
  • Tarikh lahir: (1994-02-07) 7 Februari 1994 (umur 30)
  • Tempat lahir: Wilayah Pentadbiran Sendiri Khas Jeju, Korea Selatan
  • Pendidikan: Diploma kesetaraan umum (Peperiksaan kelayakan) Korea Selatan
  • Peranan: Penyanyi vokal
Song
(송)
Song Yun-hyung
(송윤형 · 宋允亨)
  • Tarikh lahir: (1995-02-08) 8 Februari 1995 (umur 29)
  • Tempat lahir: Bandar Hanam, Wilayah Gyeonggi, Korea Selatan
  • Pendidikan: Sekolah Tinggi Seni Hiburan Hanlim
  • Peranan: Penyanyi vokal
Bobby
(바비)
Kim Ji-won
(김지원 · 金知元)
  • Tarikh lahir: (1996-12-21) 21 Disember 1996 (umur 27)
  • Tempat lahir: Bandaraya Khas Seoul, Korea Selatan
  • Pendidikan: Diploma kesetaraan umum (Peperiksaan kelayakan) Korea Selatan
  • Peranan: Ketua nyanyian rap
DK
(디케이)
Kim Dong-hyuk
(김동혁 · 金東赫)
  • Tarikh lahir: (1997-01-03) 3 Januari 1997 (umur 27)
  • Tempat lahir: Bandaraya Seoul, Korea Selatan
  • Pendidikan: Diploma kesetaraan umum (Peperiksaan kelayakan) Korea Selatan
  • Peranan:Ketua Tarian, Penyanyi vokal
Ju-ne
(주네)
Koo Jun-hoe
(구준회 · 具俊會)
  • Tarikh lahir: (1997-03-31) 31 Mac 1997 (umur 27)
  • Tempat lahir: Bandaraya Seoul, Korea Selatan
  • Pendidikan: Diploma kesetaraan umum (Peperiksaan kelayakan) Korea Selatan
  • Peranan: Ketua nyanyian vokal
Chan
(찬)
Jung Chan-woo
(정찬우 · 鄭粲右)
  • Tarikh lahir: (1998-01-26) 26 Januari 1998 (umur 26)
  • Tempat lahir: Bandaraya Yongin, Wilayah Gyeonggi, Korea Selatan
  • Pendidikan: Diploma kesetaraan umum (Peperiksaan kelayakan) Korea Selatan
  • Peranan: Penyanyi vokal, ahli termuda

Bekas ahli[sunting | sunting sumber]

Nama Perihalan lain
Pentas Penuh
B.I
(비아이)
Kim Han-bin
(김한빈 · 金韓彬)

Diskografi[sunting | sunting sumber]

Album Korea

  • Welcome Back (2015)
  • Return (2018)

Album Jepun

  • New Kids (2019)
  • Flashback [+ I Decide] (2022)

Filemografi[sunting | sunting sumber]

  • Heroes of Remix (2016, JSTV)
  • iKon Idol School Trip (2017, JTBC)
  • iKon TV (2018, YouTube & JTBC)
  • iKon Heart Racing Youth Trip (2018, Olleh TV)
  • YG Future Strategy Office (2018, Netflix)[65][a]
  • Kingdom: Legendary War (2021, Mnet)
  • Icon of Taste: One Summer Night (2021,Wavve) [66]
  • iKON ON AIR (2022, YouTube)[67]

Jelajah[sunting | sunting sumber]

Utama[sunting | sunting sumber]

  • iKoncert: Showtime Tour (2016)
  • Japan Tour (2016–17)
  • Japan Dome Tour (2017)
  • Japan Tour (2018)
  • Continue Tour (2018–19)
  • iKon Japan Tour 'FLASHBACK' (2022)

Jelajah bersama[sunting | sunting sumber]

  • YG Family – Power World Tour (sebagai Pasukan B) (2014)

Persembahan pembukaan[sunting | sunting sumber]

  • Big Bang – Japan Dome Tour X (2014–15)

Nota[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Kameo pada Episod 4.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

  • Laman sesawang rasmi:

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b Song, Min-joo (December 30, 2022). "강동원, 아이콘도 YG엔터 떠난다...'탈 YG' 열풍? [공식]" [Kang Dong-won and iKON are also leaving YG Entertainment... 'Leave YG' craze? [Formula]] (dalam bahasa Korea). TV Report. Dicapai pada December 30, 2022 – melalui Naver.
  2. ^ Yeo, Gladys (January 3, 2023). "iKON sign with 143 Entertainment, to reportedly release new album in April". NME. Dicapai pada January 3, 2023.
  3. ^ Ham Sang-beob (21 Jun 2013). "YG, 서바이벌 거쳐 새 남자그룹 데뷔.. 팀 명칭 'WINNER'". www.newstomato.com (dalam bahasa Korea). News Tomato. Dicapai pada 15 Januari 2018.
  4. ^ "YG Entertainment To Hold Reality Show To Determine Which Boy Band They Will Debut Next, Label CEO Yang Hyun Suk Says". Kpopstarz (dalam bahasa Inggeris). 21 Jun 2013. Dicapai pada 13 Januari 2017.
  5. ^ "'WIN' Team B Members Present Impressive Resumes". Kpopstarz (dalam bahasa Inggeris). 18 September 2013. Dicapai pada 13 Januari 2017.
  6. ^ Lee Ji-young (25 Oktober 2013). "'WIN' 강승윤 속한 A팀, 최종 우승…'WINNER'로 데뷔". Nate News: My Daily (dalam bahasa Korea). Nate News: My Daily. Dicapai pada 26 Oktober 2013.
  7. ^ a b Park So-young. "아이콘, YG가 키우는 무서운 '호랑이 새끼들'[YG 가을공습③]" (dalam bahasa Korea). OSEN. Diarkibkan daripada yang asal pada 2015-10-26. Dicapai pada 18 Oktober 2015.
  8. ^ Oh Se-hun (28 Oktober 2013). "'YG WIN' A·B팀 음원 발매, 데뷔 경쟁 이어 차트 경쟁 돌입". entertain.naver.com (dalam bahasa Korea). Sports Donga melalui Naver. Dicapai pada 15 Januari 2018.
  9. ^ Jackson, Julie (3 September 2014). "YG to mix and match to create boy band iKON". www.koreaherald.com (dalam bahasa Inggeris). The Korea Herald. Dicapai pada 16 Mac 2015.
  10. ^ Kim Seung-hyun (12 Oktober 2014). "'믹스앤매치' 중국 달궜다…팬미팅-글로벌 투표 성료". entertain.naver.com (dalam bahasa Korea). Xsports News melalui Naver. Dicapai pada 15 Januari 2018.
  11. ^ Lee Woo-young (25 September 2014). "iKON to open Big Bang's Japan concert tour". www.koreaherald.com (dalam bahasa Inggeris). The Korea Herald. Dicapai pada 15 Januari 2018.
  12. ^ ygunited (16 November 2014). "BIGBANG's 2nd Five Dome Tour Begins: iKON Opens". YG United (dalam bahasa Inggeris). Diarkibkan daripada yang asal pada 2015-02-22. Dicapai pada 22 Februari 2015.
  13. ^ Benjamin, Jeff (28 Januari 2015). "Top 5 K-Pop Artists to Watch in 2015". www.billboard.com (dalam bahasa Inggeris). Billboard. Dicapai pada 15 Januari 2018.
  14. ^ Kim Ga-young (8 September 2015). "아이콘, 11월 12곡 담긴 'DEBUT FULL ALBUM' 발매…파격 행보". entertain.naver.com (dalam bahasa Korea). TV Report melalui Naver. Dicapai pada 18 Januari 2018.
  15. ^ Park Hyun-taek (8 September 2015). "[초점IS] 아이콘 데뷔 스케줄 공개, '9·10·11월 점령' 당찬 포부". news.join.com (dalam bahasa Korea). Jungang Ilbo. Dicapai pada 18 Januari 2018.
  16. ^ "iKON's 'warm-up' single 'My Type' MV surpasses 1 million views! | allkpop.com". www.allkpop.com. Dicapai pada 15 Oktober 2015.
  17. ^ "iKON Gets Very 1st Win With "My Type" on "Music Core," Performances by CNBLUE, Red Velvet, and More". Soompi. Dicapai pada 15 Oktober 2015.
  18. ^ "iKON got triple crown on Gaon chart upon their debut". YG LIFE. Dicapai pada 15 Oktober 2015.
  19. ^ "iKON holds a concert right after their debut… All tickets are sold out upon the opening of the sale". YG LIFE. Dicapai pada 15 Oktober 2015.
  20. ^ "Japan's Six Major Sports Newspapers wrote "SHOWTIME" was a Complete Success". YG LIFE. Dicapai pada 15 Oktober 2015.
  21. ^ "iKON Takes 1st Win For "Rhythm Ta" Through "M!Countdown," Performances from Taeyeon, Ailee, Oh My Girl, and More". Soompi. Dicapai pada 15 Oktober 2015.
  22. ^ "국내 대표 음악 차트 가온차트!". gaonchart.co.kr. Dicapai pada 15 Oktober 2015.
  23. ^ "iKON, successfully finishing their first Japan fan meeting.. singing 'RHYTHM TA' with 26,000 fans". YG Life. Dicapai pada 28 Oktober 2015.
  24. ^ "Melon 4th Week of October, 2015". MelOn. Diarkibkan daripada yang asal pada 2016-03-03. Dicapai pada 23 November 2015.
  25. ^ "국내 대표 음악 차트 가온차트!". gaonchart.co.kr. Dicapai pada 12 November 2015.
  26. ^ "iKON's "APOLOGY" took No.1 on two of Gaon's weekly charts". YG Life. Dicapai pada January 13, 2017.
  27. ^ "週間 CDアルバムランキング - 2016年01月25日付- Full Album Welcome Back (Week 2 - January)". Oricon Style (dalam bahasa Japanese). Oricon Inc. Dicapai pada January 20, 2016.CS1 maint: unrecognized language (link)
  28. ^ "58th Japan Record Awards". Tokyo Broadcasting System Television. Dicapai pada November 17, 2016.
  29. ^ Cumulative sales for "Welcome Back" in Japan (8,269 Half album + 91,749 full album):
  30. ^ "iKON、2度目の全国アリーナツアー開始 新人では異例の数字叩き出す". modelpress. Dicapai pada September 12, 2016.
  31. ^ "iKON, finale for Japan arena encore tour… "Preparing for comeback with double title tracks"". YG Life. Dicapai pada March 22, 2017.
  32. ^ "iKON(アイコン)、大好評のアリーナツアーを受けアンコール公演開催決定!". TSUTAYA. Dicapai pada November 14, 2016.
  33. ^ "[Music Talk Talk] Whatcha Doin iKON? Busy in China!". YG Life. Dicapai pada January 13, 2017.
  34. ^ "아이콘, 中 히트곡 다시 부르기…대륙 홀릴 준비 끝". TV Report. Dicapai pada January 13, 2017.
  35. ^ "iKON重温经典致敬张国荣 李斯艾菲现场激吻". People. Diarkibkan daripada yang asal pada 2019-07-02. Dicapai pada January 13, 2017.
  36. ^ "iKON Scores Third Victory Thanks to Accurate Cantonese Pronunciation". YG Life. Dicapai pada January 13, 2017.
  37. ^ "South Korean stars who are part of Chinese TV program 'The Remix' not shown on last episode". YIBADA. Dicapai pada January 13, 2017.
  38. ^ "iKON、海外アーティスト史上最速でドームツアー決定「覚悟してください!」". Excite Japan. February 11, 2017. Diarkibkan daripada yang asal pada February 11, 2017. Dicapai pada February 11, 2017.
  39. ^ "iKON 初ドーム公演決定! 雑草軍団の念願かなった". DailySportsOnline. February 11, 2017. Dicapai pada February 11, 2017.
  40. ^ "BIGBANGの系譜を継ぐ大型新人iKON(アイコン)、初のドームツアー埼玉・メットライフドーム公演!さらに追加公演も発表!". Hwaiting. June 18, 2017. Diarkibkan daripada yang asal pada 2017-08-29. Dicapai pada June 19, 2017.
  41. ^ "iKON JAPAN DOME TOUR 2017 追加公演". YGEX. June 18, 2017. Dicapai pada June 19, 2017.
  42. ^ "[Exclusive] iKON to Shoot MVs for its New Album for Three Consecutive Weeks". YG Life. Dicapai pada March 22, 2017.
  43. ^ "[Exclusive] iKON's CHANWOO, Injured during a Music Video Shoot". YG Life. Dicapai pada March 22, 2017.
  44. ^ ""Releasing series albums"… The concept for iKON's comeback is "NEW KIDS"". YG Life. Dicapai pada May 17, 2017.
  45. ^ "iKon 'Return' with New Album & 'Love Scenario' Single". Billboard. Dicapai pada January 25, 2018.
  46. ^ "[DA:차트] 아이콘·모모랜드, 2018 상반기 최고 남녀그룹". Naver News. Dicapai pada June 27, 2018.
  47. ^ "iKON メンバー感涙、大阪城ホールにてサプライズ尽くしの日本ツアーファイナル". excite. Dicapai pada March 16, 2016.
  48. ^ "아이콘, 日투어 31만 3천명 동원…고베서 대미 장식". Dicapai pada November 13, 2017.
  49. ^ "iKON、熱狂のツアーファイナルでファンに接近 Wアンコールまで全力25曲<セットリスト>". Model Press. Dicapai pada October 27, 2016.
  50. ^ "iKON、アンコール公演<iKON JAPAN TOUR 2016~2017>開催決定". Japan Music Network. Dicapai pada November 14, 2016.
  51. ^ "iKON Adds 'Australia' as Tour Location Beyond Asia… First Concerts in Sydney·Melbourne For the First Time". YG Life. Dicapai pada September 14, 2018.
  52. ^ "iKON Makes a Dramatic Return With Haunting New Single 'Killing Me'". Billboard. August 2, 2018.
  53. ^ "iKON completes 'New Kids' series with 'Goodbye Road'". Kpop Herald. October 1, 2018.
  54. ^ Kelley, Caitlin (June 13, 2019). "B.I Quits K-pop Group iKON Following Drug Allegations". Forbes. Dicapai pada March 27, 2023.
  55. ^ "'6인조' 아이콘, 24개국 아이튠즈 1위 돌풍". 이데일리 (dalam bahasa Korea). February 7, 2020. Dicapai pada February 8, 2020.
  56. ^ "아이콘, 콘셉트 티저 공개...3월 3일 컴백 [공식입장]". iMBC (dalam bahasa Korea). February 17, 2021. Dicapai pada February 17, 2021.
  57. ^ Kim, Eun-ae (January 28, 2021). "[단독] 비투비·아이콘·SF9, '킹덤' 출연 최종확정..왕좌 쟁탈전 펼친다". Naver (dalam bahasa Korea). Naver. Osen. Dicapai pada March 1, 2021.
  58. ^ Jang, Woo-young (April 18, 2022). "아이콘, 5월 3일 컴백…네 번째 미니앨범 'FLASHBACK' 예고". Naver (dalam bahasa Korea). Naver. OSEN. Dicapai pada April 18, 2022.
  59. ^ Hwang, Hye-jin (July 4, 2022). "아이콘, 日 투어 성공적 스타트..고베 3회 공연 전석 매진" [iKon's successful Japanese tour starts... All seats sold out for the 3rd concert in Kobe] (dalam bahasa Korea). Newsen. Dicapai pada July 4, 2022 – melalui Naver.
  60. ^ https://m.k-odyssey.com/news/newsview.php?ncode=1065575260259685. Missing or empty |title= (bantuan)
  61. ^ Hwang Mi-hyun (January 1, 2023). "[단독] 아이콘, 143엔터 전원 재계약 '4월 신보'…前소속사 YG 배려 팀명 그대로" [[Exclusive] iKON, 143 Enter all renewed contract 'April New Release'... Former agency YG Caring team name as it is]. News1 (dalam bahasa Korea). Dicapai pada January 1, 2023.
  62. ^ Daniel Anderson (March 7, 2023). "iKON ready to 'Take Off' with tour stops in Asia, Europe and North America". Yahoo! News. Dicapai pada April 25, 2023.
  63. ^ Surej Singh (March 27, 2023). "iKON reschedule some dates of 'Take Off' world tour". NME. Dicapai pada April 25, 2023.
  64. ^ Hong Yoo (April 18, 2023). "iKON to release 3rd full-length album 'TAKE OFF' on May 4". Korea Herald.
  65. ^ "'YG전자' 승리가 이끈 YG 셀프디스, B급유머 폭발..박봄·남태현 등장(종합)[Oh!쎈 리뷰]". OSEN (dalam bahasa Korea). October 5, 2018. Dicapai pada October 5, 2018.
  66. ^ Jee Min-kyung (August 12, 2021). "아이콘, 20일 단독 여행 리얼리티 '취향의 아이콘' 첫 방송 [공식]" [First broadcast of iKON's solo travel reality 'Icon of Taste' on the 20th [Official]]. OSEN (dalam bahasa Korea). Naver. Dicapai pada August 12, 2021.
  67. ^ Ji Min-kyung (March 16, 2022). "아이콘, 자체 제작 예능 'iKON ON AIR' 론칭..22일 첫 방송 [공식]" [iKON launches self-produced entertainment 'iKON ON AIR'... First broadcast on the 22nd [Official]] (dalam bahasa Korea). OSEN. Dicapai pada March 16, 2022 – melalui Naver.