Khalil al-Quqa

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Ibrahim Quqa)

Khalil Ibrahim al-Abed al-Quqa (Abu Iyas) (1948-2005) (خليل ابراهيم العبد القوقة (ابو اياس)) adalah seorang pendakwah dan pendidik Islam, dan pemimpin besar dalam Gerakan Penentangan Islam (Hamas). Beliau adalah orang kedua dalam gerakan itu selepas pengasasnya Syeikh Ahmed Yassin , dan penubuhan gerakan Islam di pedalaman Palestin , dan penubuhan Persatuan Islam di Gaza , dan beliau dipuji kerana menghidupkan semula generasi Islam di Gaza khususnya dan Tebing Barat selepas ia diceroboh oleh pemikiran sekular dan komunis pada tahun enam puluhan dan tujuh puluhan.

Dia dilahirkan pada pertengahan Mac 1948, di kampung Hamama, di daerah Al-Majdal, Ashkelon, dalam Garisan Hijau, tetapi dia tidak menyempurnakan tahun pertamanya dalam pelukannya. Ini adalah kerana perpindahan yang dialami rakyat Palestin dalam Nakba Palestin pada tahun 1948 Masihi, yang membawa kepada perpindahan keluarganya yang soleh dari kampung mereka yang tenang untuk menetap di kem pelarian Shati di Gaza, dan dia mendapat pendidikan di sekolah UNRWA, dan lulus dari Institut Perguruan di Ramallah .

Dia dibesarkan dalam keluarga yang sederhana, bekerja dalam profesion nelayan, selepas dia diusir secara tidak adil dari rumah dan wangnya, jadi dia menderita kekejaman suaka, kepahitan penghijrahan, dan kesunyian jauh dari rumah dan wang, tetapi pengharapannya kepada Tuhan sangat besar, jadi dia meminta pertolongan daripada-Nya terhadap penindasan penindas dan rancangan perancang, supaya dia dapat menyesuaikan diri dengan keadaannya. sukar untuk hari esok yang lebih baik.

Beliau menjadi guru Bahasa Arab di UNRWA selepas menamatkan pengajian di Institut Perguruan. Dia mempunyai peranan dalam menubuhkan Masjid Utara dan kemudian Persatuan Islam di kem Al-Shati bersama Syeikh Ahmed Yassin, kerana dia dianggap sebagai tangan kanannya pada tahun lapan puluhan, serta salah seorang daripada mereka yang mempunyai peranan penting dalam meletakkan asas Universiti Islam dan penubuhannya di Gaza dan memelihara akhlak Islamnya selepas beberapa percubaan Beberapa pihak menukar nama mereka. Beliau berkhidmat sebagai presiden pertama Persatuan Islam, yang diasaskan untuk memasukkan golongan muda di bawah panji-panji Islam, dan mempunyai peranan dalam menamatkan generasi pemimpin yang terpengaruh dengannya, termasuk Ismail Haniyeh dan Saeed Siam.

Dia telah ditangkap beberapa kali oleh tentera Israel, dan Israel menghantarnya ke Lubnan pada 11 April 1988, dan dia berpindah ke Tunisia, kemudian ke Mesir, dan akhirnya ke Emiriah Arab Bersatu.

Walaupun kehidupan material yang sukar yang menimpa keluarganya yang mulia, dia memberi perhatian yang besar kepada sains dan pembelajaran. Beliau belajar sekolah rendah, persediaan dan menengah di sekolah-sekolah Semenanjung Gaza sehingga memperoleh sijil sekolah tinggi dari Universiti Al-Azhar di Gaza pada tahun 1966, dan kemudian memperoleh diploma bahasa Arab dari Institut Perguruan di Ramallah pada tahun 1968. Selepas bahawa, beliau telah dilantik sebagai guru bahasa Arab di sekolah-sekolah UNRWA sehingga beliau dibuang negeri pada tahun 1988 Masihi. Kemudian dia memperoleh BA dalam bahasa Arab dari Universiti Beirut di Lubnan pada ... Akhirnya, dia menyelesaikan semua persiapan undang-undang untuk mendapatkan ijazah sarjana dari Universiti Ouzai di Lubnan, tetapi dia tidak dapat berbuat demikian; Kerana larangan keselamatan Lubnan.

Dia berkahwin dengan Puan Nima Mahmoud Hussein al-Ghoul (adik kepada bekas Menteri Kehakiman Palestin - Faraj Mahmoud al-Ghoul) pada Mac 1973, dengannya dia mempunyai empat anak lelaki dan lapan anak perempuan

Menggariskan matlamat dan ciri-ciri pentas melalui penyertaan Syeikh Ahmed Yassin dalam penubuhan Masjid Al-Shamali di kem Al-Shati di Gaza, dan kemudian Masyarakat Islam menjadi inkubator utama dalam membesarkan anak muda di atas asas Islam yang betul melalui mana mereka dapat memahami sifat konflik di bumi Palestin, yang menyokong proses Konfrontasi dengan pendudukan Israel adalah yang tertinggi, dan ia memerlukan kesabaran dan ketabahan yang panjang. Atas sebab ini, Al-Quqa tidak berputus asa dan tidak kekurangan cara yang sah dalam mengumpulkan orang muda, mengatur mereka, dan membesarkan mereka dalam iman berdasarkan Kitab Allah dan Sunnah Nabi Muhammad SAW. seminar pendidikan, syarahan pembangunan dan mobilisasi jihad, di samping semua aktiviti sukan yang disediakan seperti ( bola sepak , bola tampar , pingpong , renang ,...) yang diadakan dengan teratur dan teratur bagi menyediakan minda yang cerah dan badan yang kuat.

Penyertaan dalam penubuhan Persatuan Islam di Gaza pada tahun 1976 dengan tujuan untuk menghafal Al-Qur’an, mempromosikan budaya Islam, membantu fakir dan miskin, menjaga anak yatim, dan membina badan yang kuat melalui pelbagai aktiviti sukan.


Beliau meninggal dunia pada 26 Oktober 2005 (23 Ramadan) di Emiriah Arab Bersatu; Akibat keracunan darah pada usia 57 tahun, dia membelanjakannya untuk membela Palestin yang adil dan menyebarkan seruan Islam yang bertolak ansur