Iguanodon

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Iguanodon
Julat zaman: 126–113 Ma
I. bernissartensis dipasang dalam postur berkaki empat moden, Institut Sains Semula Jadi Diraja Belgium, Brussel
Pengelasan saintifik
Alam:
Filum:
Kelas:
Superorder:
Order:
Keluarga:
Genus:
Iguanodon

Mantell, 1825
Spesies
  • I. anglicus Holl, 1829 (nomen dubium)
  • I. bernissartensis Boulenger, 1881
  • I. galvensis

Iguanodon (bermaksud 'gigi-iguana'), dinamakan pada tahun 1825, ialah genus dinosaur iguanodontian. Walaupun banyak spesies telah diklasifikasikan dalam genus Iguanodon, bermula dari Zaman Jurasik lewat hingga Zaman Cretaceous awal Asia, Eropah, dan Amerika Utara, antara kira-kira 126 dan 122 juta tahun dahulu. Iguanodon ialah herbivor yang besar dan besar, berukuran sehingga 9–11 meter (30–36 kaki) panjang dan 4.5 tan metrik (5.0 tan pendek) dalam jisim badan. Ciri-ciri tersendiri termasuk pancang ibu jari yang besar, yang mungkin digunakan untuk pertahanan terhadap pemangsa, digabungkan dengan jari kelima yang boleh digenggam panjang yang boleh mencari makanan.

Genus ini dinamakan pada tahun 1825 oleh ahli geologi Inggeris Gideon Mantell tetapi ditemui oleh William Harding Bensted, berdasarkan spesimen fosil yang ditemui di England dan diberi nama spesies I. anglicus. Iguanodon ialah jenis dinosaur kedua yang dinamakan secara rasmi berdasarkan spesimen fosil, selepas Megalosaurus.


Jika anda melihat rencana yang menggunakan templat {{tunas}} ini, gantikanlah ia dengan templat tunas yang lebih spesifik.