Ijtimak (astronomi)

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Gabungan Utarid dan Zuhrah muncul di atas Bulan, seperti yang dilihat dari Observatori Paranal di utara Chile.

Dalam astronomi, ijtimak (Jawi: اجتمع), kesebarisan (Jawi: كسباريسن) atau konjungsi (Bahasa Inggeris: conjunction) terjadi apabila dua buah objek samawi atau kapal angkasa mempunyai sama jarak hamal atau garis bujur ekliptik yang sama, biasanya seperti yang diperhatikan dari Bumi.[1][2] Simbol astronomi untuk ijtimak ialah ☌ (dalam Unicode U+260C) dan ditulis tangan link=. Simbol ijtimak tidak digunakan dalam astronomi moden tetapi terus digunakan dalam astrologi.

Apabila dua buah objek selalu kelihatan dekat dengan ekliptik—contohnya dua buah planet, Bulan dengan planet, atau Matahari dengan planet—fakta ini menyiratkan pendekatan yang jelas antara objek-objek seperti yang terlihat di langit. Perkataan yang berkaitan, apuls, adalah pemisahan minimum ketara di langit bagi dua objek astronomi.[3]

Ijtimak melibatkan kedua-dua objek dalam Sistem Suria atau satu objek dalan Sistem Suria dengan objek yang lebih jauh, seperti bintang. Ijtimak adalah fenomena yang jelas disebabkan oleh perspektif pemerhati: dua objek yang terlibat sebenarnya tidak berdekatan satu sama lain di angkasa. Ijtimak antara dua buah objek terang yang dekat dengan ekliptik, seperti dua buah planet terang, boleh dilihat dengan mata kasar.

Kedudukan pemerhati[sunting | sunting sumber]

Ijtimak, sebagai fenomena perspektif, adalah peristiwa yang melibatkan dua jasad astronomi yang dilihat oleh pemerhati di Bumi. Waktu dan perincian hanya sedikit bergantung pada lokasi pemerhati di permukaan Bumi, dengan perbezaan yang paling besar untuk ijtimak melibatkan Bulan kerana jaraknya yang relatif, tetapi walaupun untuk Bulan, waktu ijtimak tidak akan berbeza lebih dari beberapa jam.

Superior dan inferior[sunting | sunting sumber]

Seperti yang dilihat dari planet superior, jika planet yang inferior berada di belah bertentangan Matahari, ia berada dalam kedudukan ijtimak superior dengan Matahari. Ijtimak inferior berlaku apabila kedua-dua planet terletak pada satu garis di sisi yang sama dengan Matahari. Dalam ijtimak inferior, planet superior "beristiqbal" dengan Matahari seperti yang dilihat dari planet inferior.

Istilah "ijtimak inferior" dan "ijtimak unggul" digunakan khususnya untuk planet Utarid dan Zuhrah, yang merupakan planet inferior seperti yang dilihat dari Bumi. Walau bagaimanapun, takrian ini dapat diterapkan pada sebarang planet, seperti yang dilihat dari planet yang lebih jauh dari Matahari.

Planet (atau asteroid atau komet ) dikatakan berijtimak, apabila ia dalam kedudukan ijtimak dengan Matahari, seperti yang dilihat dari Bumi. Bulan dalam kedudukan ijtimak dengan Matahari ketika Bulan Baru.

Ijtimak terkenal[sunting | sunting sumber]

Ijtimak Zuhrah (kiri) dan Musytari (bawah), dengan bulan sabit yang berdekatan, dilihat dari São Paulo, Brazil, pada 1 Disember 2008
Bulan, Zuhrah dan Musytari
Bulan, Musytari (atas), dan Zuhrah (kanan) pada waktu senja dilihat dari Madrid, Sepanyol, pada 20 Jun 2015

1899[sunting | sunting sumber]

Pada awal bulan Disember 1899, Matahari dan planet-planet yag boleh dilihat dengan mata kasar kelihatan tergeletak dalam jalur selebar 35 darjah di sepanjang satah gerhana dilihat dari Bumi. Akibatnya, pada 1-4 Disember 1899, Bulan berijtimak dengan, dalam urutan, Musytari, Uranus, Matahari, Utarid, Marikh, Zuhal dan Zuhrah. Sebilangan besar ijtimak ini tidak dapat dilihat kerana silau Matahari.

1962[sunting | sunting sumber]

Dalam jangka masa 4-6 Februari 1962, dalam rangkaian peristiwa yang jarang terjadi, Utarid dan Zuhrah mencapai kedudukan ijtimak dari pandangan Bumi, diikuti oleh Zuhrah dan Musytari, kemudian oleh Marikh dan Zuhal. Ijtimak berlaku antara Bulan dan, dalam urutan, Marikh, Zuhal, Matahari, Utarid, Zuhrah dan Musytari. Utarid juga dalam kedudukan ijtimak inferior dengan Matahari. Gabungan antara Bulan dan Matahari ketika Bulan baru menghasilkan gerhana matahari penuh yang dapat dilihat di Indonesia dan Lautan Pasifik,[4] yang ketika itu, lima buah planet mata kasar ini dapat dilihat sekitar Matahari di langit.

1987[sunting | sunting sumber]

Utarid, Zuhrah dan Marikh secara terpisah saling berijtimak dengan satu sama lain, dan masing-masing juga berijtimak dengan Matahari, dalam jangka masa 7 hari pada bulan Ogos 1987 dari pandangan Bumi. Bulan juga berijtimak dengan setiap jasad tersebut pada 24 Ogos. Walau bagaimanapun, tidak ada ijtimak yang dapat dilihat kerana silau Matahari.[5]

2007[sunting | sunting sumber]

Ijtimak Bulan dan Marikh berlaku pada 24 Disember 2007, sangat hampir dengan waktu Bulan purnama dan pada masa ketika Marikh bertentangan dengan Matahari. Marikh dan Bulan purnama muncul berdekatan di langit di seluruh dunia, dengan penghijaban Marikh yang berlaku dilihat pencerap di beberapa lokasi yang jauh di utara.[6] Ijtimak yang serupa juga berlaku pada 21 Mei 2016.

2013[sunting | sunting sumber]

Pada akhir bulan Mei, Utarid, Zuhrah dan Musytari melalui satu siri ijtimak untuk beberapa hari.

2015[sunting | sunting sumber]

30 Jun - Venus dan Musytari berkumpul dalam ijtimak planet; jaraknya sekitar 1/3 darjah. Ijtimak itu dijuluki nama "Bintang Baitul Laham."[7]

Ijtimak Zuhrah-Musytari pada 30 Jun 2015

2017[sunting | sunting sumber]

Pada pagi 13 November, Zuhrah dan Musytari berijtimak, yang bermaksud bahawa mereka muncul bersama di langit pagi.

Mars - Jupiter conjunction seen from Morphett Vale, South Australia, when the pair was only 0.25 degrees apart, which is equal to less than a quarter of a finger-width when the finger held at an arm's distance)
Ijtimak Marikh - Musytari dilihat dari Morphett Vale, Australia Selatan

Pada awal pagi 7 Januari, Marikh dan Musytari berijtimak. Pasangan ini hanya sejauh 0.25 darjah antaranya di langit ketika paling dekat.[8]

2020[sunting | sunting sumber]

Talitha Borealis berijtimak dengan komet C / 2020 F3 (NEOWISE) pada 18   Julai 2020 21:30 UTC dengan altitud 17° di atas ufuk utara Berlin (ketinggian gambar = 4°). Di tepi bawah gambar, sedikit kiri dari tengah terdapat bintang jiran Alkaphrah (Kappa Ursae Majoris atau Talitha Australis ). Jarak antara Talitha Borealis dan C/2020 F3 adalah tujuh minit arka.

Sepanjang bulan Februari, Mac, dan April, Marikh, Musytari, dan Zuhal saling berdekatan. Pada 20 Mac, Marikh berijtimak dengan Musytari dan pada 31 Mac, Marikh berijtimak dengan Zuhal. Pada 21 Disember, Musytari berijtimak dengan Zuhal.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Her Majesty's Nautical Almanac Office and United States Naval Observatory (2012). "Conjunction". Glossary, The Astronomical Almanac Online. Diarkibkan daripada yang asal pada 2013-06-15. Dicapai pada 2012-07-08.
  2. ^ Jean Meeus (1991). Astronomical Algorithms. Willman-Bell Inc., Richmond, Virginia.
  3. ^ Her Majesty's Nautical Almanac Office and United States Naval Observatory (2012). "Appulse". Glossary, The Astronomical Almanac Online. Diarkibkan daripada yang asal pada 2013-06-15. Dicapai pada 2012-07-08.
  4. ^ Espenak, Fred (2004). "Total Solar Eclipse of 1962 Feb 05" (GIF image file). NASA Eclipse Web Site. NASA Goddard Space Flight Center. Dicapai pada 12 June 2013.
  5. ^ Meeus, Jean (1983), "Chapter 1, Planetary Phenomena, 1976-2005", Astronomical Tables of the Sun, Moon, and Planets (ed. 1), Richmond, Virginia: Willmann-Bell, Inc., m/s. 1.1–1.35, ISBN 0-943396-02-6
  6. ^ Paulson, Murray D. (2007). "Mars: The 2007 Opposition". Journal of the Royal Astronomical Society of Canada. Royal Astronomical Society of Canada. 101 (6): 242–245. Bibcode:2007JRASC.101..242P.
  7. ^ "Venus and Jupiter Get Bright and Tight in This Week's Sky". nationalgeographic.com. 29 June 2015.
  8. ^ "Mars/Jupiter conjunction on January 7 | EarthSky.org". earthsky.org (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2018-01-11.