Ikebukuro

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Koordinat: 35°43′48″N 139°42′40″E / 35.73000°N 139.71111°E / 35.73000; 139.71111

Pencakar langit Ikebukuro
Stesen Ikebukuro seperti dilihat dari bangunan Sunshine 60
Toyota AMLUX Tokyo [ja]

Ikebukuro (Jepun: 池袋, [ikebɯkɯɾo]) adalah daerah komersial dan hiburan di Toshima, Tokyo, Jepun. Pejabat wad Toshima, stesen Ikebukuro, dan beberapa kedai, restoran, dan gedung serbaneka yang besar terletak dalam had bandar.

Di pusat Ikebukuro adalah stesen kereta api dan kereta bawah tanah, perhimpunan bandar besar yang dikongsi oleh Syarikat Jepun Timur JR Timur, Jalur Seebukuro Seibu dan Garis Tōbu Tōjo. Ia adalah salah satu pusat komuter utama di wilayah Yamanote barat Tokyo. Stesen Ikebukuro adalah stesen paling sibuk ketiga di Jepun, dan dunia.[1]

Di sekitar stesen terdapat Seibu dan kedai serbaneka Tōbu. Seibu, ditulis dengan watak untuk "Barat" dan "Musashi (wilayah)" (Jepun: 西武), ada di hujung timur stesen dan Tōbu, ditulis dengan watak untuk "Timur" dan "Musashi" (Jepun: 東武), ada di hujung barat. Di sebelah timur stesen, di lokasi Penjara Sugamo, berdiri Sunshine 60, yang merupakan bangunan tertinggi di Asia pada masa pembinaannya.

The Sunshine 60 mengandungi pusat membeli-belah yang besar dan popular, yang mengandungi pelbagai tarikan termasuk akuarium, Pusat Pokémon, dan kafe kucing. Bersebelahan dengan Sunshine City, di Meiji-Dori, adalah Bangunan Toyota Amlux yang menempatkan bilik pameran Toyota. Otome Road, pusat otaku budaya dan daerah membeli-belah untuk anime dan manga yang ditujukan untuk wanita, terletak berdekatan. Marui dan Don Quijote juga mempunyai pusat membeli-belah di daerah itu. Peruncit elektronik utama di Ikebukuro ialah Bic Camera. Terdapat daerah kesenangan kecil yang terletak di Nishi-Ikebukuro, mirip dengan Shinjuku Kabukichō.

Perkampungan lama Ikebukuro berdiri di sebelah barat laut stesen. Sebahagian besar kawasan di mana Ikebukuro moden dibina secara historis dikenali sebagai Sugamo. Dalam tempoh Taishō dan Shōwa, harga tanah yang agak rendah menarik perhatian artis dan pekerja asing, yang meminjamkan suasana agak kosmopolitan kepada Ikebukuro. Sehingga 1 Oktober 1932 ketika wad Toshima ditubuhkan, kawasan tersebut merupakan perbandaran bebas dari Ikebukuro - mura (Jepun: 池袋 村).

Tulisan kanji untuk Ikebukuro secara harfiah bermaksud beg kolam. Di luar pintu keluar barat stesen Ikebukuro berhampiran pintu masuk ke Jalur Fukutoshin adalah sebuah plak kecil yang menjelaskan bagaimana kawasan itu dulu mempunyai banyak tasik, maka namanya.

Terdapat patung burung hantu kecil yang terletak berhampiran pusat bandar bernama Ikefukurō-zō (Jepun: いけふくろう像), yang bermaksud patung burung hantu kolam. Ini adalah permainan kata-kata dari makna alternatif "fukuro" seperti "owl" (burung hantu) (walaupun burung hantu diucapkan dengan akhir "oh" panjang, dan bukan "o" pendek dalam kata "fukuro" untuk beg). Patung burung hantu telah menjadi tempat pertemuan yang terkenal di sepanjang garis patung Hachikō yang terletak di luar Stesen Shibuya.

Pekan Cina Tokyo[sunting | sunting sumber]

Ikebukuro adalah rumah bagi banyak etnik Cina yang tiba pada tahun 1980-an, yang menyebabkan pelbagai barang dan perkhidmatan Cina disediakan di daerah ini, yang popular di kalangan pelancong yang berminat dengan budaya Cina. Namun, Ikebukuro Chinatown lebih kecil dan kurang penduduk daripada Yokohama's Chinatown hanya di sebelah selatan Tokyo.[2]

Pendidikan[sunting | sunting sumber]

Sekolah rendah dan sekolah rendah awam dikendalikan oleh Toshima Ward. Sekolah menengah awam dikendalikan oleh Lembaga Pendidikan Kerajaan Metropolitan Tokyo.

Sekolah rendah awam merangkumi:

  • Ikebukuro Elementary School (Jepun: 豊島区立池袋小学校).[3]

Rikkyo Ikebukuro Junior and Senior High School, sebuah sekolah menengah swasta, berada di kawasan ini.

Jenayah dan keselamatan[sunting | sunting sumber]

Kyokuto-kai Sindikat yakuza yang ditunjuk beribu pejabat di Ikebukuro.[4]

Dalam budaya popular[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Master Blaster (2 February 2013). "More Countries Join the New List of 100 Busiest Train Stations, Japan Still Claims 82 of Them - RocketNews24". RocketNews24.
  2. ^ "A Guide to Tokyo Chinatown".
  3. ^ Home page. Ikebukuro Elementary School (豊島区立池袋小学校). Diperolehi pada 10 Oktober 2017.
  4. ^ "2010 Police White Paper Chapter 2 : Furtherance of Organized Crime Countermeasures", 2010, National Police Agency (dalam bahasa Jepun)

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Templat:Toshima Templat:Neighborhoods of Tokyo