Iklim Afrika Selatan

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Afrika Selatan mempunyai beberapa iklim yang berlainan. Ia dipengaruhi oleh beberapa faktor seperti aras ketinggian dan arus laut. Di barat-daya negara ini, iklimnya adalah Mediterranean, di kawasan pendalaman ia beriklim sederhana, dan di timur-laut iklimnya adalah separa tropikal atau "subtropical". Sebahagian kecil kawasan di barat-laut Afrika Selatan bergurun dan beriklim kering. Sebahagian besar negara ini bercuaca sederhana panas dengan hari yang cerah dan malam yang sejuk.

Iklim dan suhu[sunting | sunting sumber]

Dari segi suhu, suhu yang biasa disini ialah antara 17°C hingga 30°C. Misalnya, purata suhu tahunan di Cape Town is 17°C, dan di Pretoria, 17.5°C. Suhu maksimum biasanya melebihi 32°C pada musim panas, dan di beberapa tempat di utara ia boleh mencecah 38°C. Suhu paling tinggi yang penah dicatitkan ialah lebihkurang 48°C, telah berlaku di Northern Cape dan Mpumalanga (sebelum ini dikenali sebagai Eastern Transvaal). Suhu paling rendah telah dicatit 250 km timur-laut bandar Cape Town, dimana purata suhu minimumnya adalah serendah -6.1°C. Rekod salji (hampir 50 cm) berlaku pada Julai 1994 di kawasan pergunungan yang bersempadan dengan Lesotho.

Musim Hujan[sunting | sunting sumber]

Musim hujan biasanya berlaku pada musim panas (November hingga Mac), tetapi di barat-daya, disekeliling Tanjung Harapan, musim hujannya adalah pada musim sejuk (Jun hingga Ogos).

Di barat-laut, hujan tahunannya adalah di bawah paras 200 mm. Manakala di timur Highveld, tempat ini menerima 500 mm hingga 900 mm hujan setiap tahun; kadangkala hujannya melebihi 2,000 mm. Sebahagian besar zon pertengahannya menerima purata lebihkurang 400 mm hujan.