Ikut arah jam

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Ikut arah jam
Lawan arah jam

Putaran dua dimensi boleh berlaku dalam dua arah yang mungkin. Pergerakan mengikut arah jam (Jawi: مڠيكوت اره جم) berjalan ke arah yang sama seperti jarum jam : dari atas ke kanan, kemudian ke bawah dan kemudian ke kiri, dan kembali ke atas. Pengertian putaran atau pusingan yang berlawanan ialah melawan awah jam (Jawi: ملاون اره جم).[1]

Terminologi[sunting | sunting sumber]

Dilihat dari utara, Bumi berputar melawan arah jam atau lawan jam

Istilah mengikut arah jam dan lawan jam hanya boleh digunakan pada gerakan putaran apabila satu sisi satah putaran ditentukan, dari mana putaran diperhatikan. Sebagai contoh, putaran harian Bumi adalah mengikut arah jam apabila dilihat dari atas Kutub Selatan, dan lawan jam apabila dilihat dari atas Kutub Utara (memandangkan "di atas satu titik" ditakrifkan sebagai "lebih jauh dari pusat bumi dan pada sinar yang sama").

Bayang jam matahari mendatar di Hemisfera Utara berputar mengikut arah jam

Jam secara tradisinya mengikuti deria putaran ini kerana pendahulu jam: jam matahari. Jam dengan tangan mula-mula dibina di Hemisfera Utara (lihat Jam), dan ia dibuat berfungsi seperti jam matahari mendatar. Agar jam matahari seperti itu berfungsi di utara khatulistiwa semasa musim bunga dan musim panas, dan utara Garisan Sartan sepanjang tahun, tanda tengah hari bagi jarumnya mesti diletakkan di sebelah utara tiang yang menghasilkan bayang-bayang. Kemudian, apabila Matahari bergerak di langit (dari timur ke selatan ke barat), bayang-bayangnya, yang terhasil pada jam matahari dalam arah yang bertentangan, bergerak dengan deria putaran yang sama (dari barat ke utara ke timur). Inilah sebabnya mengapa jam mesti dilukis dalam jam matahari mendatar dengan cara itu, dan mengapa jam moden mempunyai nombornya ditetapkan dengan cara yang sama, dan jarum mereka bergerak dengan sedemikian rupa. Untuk jam matahari menegak (seperti yang diletakkan di dinding bangunan, jarum berada di bawah tiang), pergerakan matahari adalah dari kanan ke atas ke kiri, dan, oleh itu, bayang-bayang bergerak dari kiri ke bawah ke kanan, iaitu, lawan jam. Kesan ini disebabkan oleh satah jarum telah diputarkan melalui satah gerakan matahari dan dengan itu bayang-bayang diperhatikan dari sisi lain satah jarum dan diperhatikan sebagai bergerak ke arah yang bertentangan. Beberapa jam telah dibina untuk meniru ini. Contoh yang paling terkenal yang masih hidup ialah jam astronomi Münster, yang tangannya bergerak melawan arah jam.

Kadang kala, jam yang tangannya berputar melawan arah jam dijual sebagai sesuatu yang baru. Satu jam Yahudi bersejarah dibina sedemikian di Dewan Perbandaran Yahudi di Prague pada abad ke-18, menggunakan bacaan kanan ke kiri dalam bahasa Ibrani. Pada 2014 di bawah presiden Bolivia Evo Morales, jam di luar Dewan Undangan di Plaza Murillo, La Paz, telah dialihkan kepada gerakan lawan jam untuk mempromosikan nilai orang asli.[2]

Penggunaan[sunting | sunting sumber]

Nat, skru, bolt, penutup botol dan penutup balang diketatkan (dialihkan dari pemerhati) mengikut arah jam dan dilonggarkan (digerakkan ke arah pemerhati) mengikut arah lawan jam mengikut peraturan tangan kanan.

Arah konvensional paksi jasad berputar

Untuk menggunakan peraturan tangan kanan, letakkan tangan kanan yang digenggam longgar di atas objek dengan ibu jari menghala ke arah yang skru, nat, bolt atau penutup ingin digerakkan, dan lencongan jari, dari tapak tangan ke hujung jari, akan menunjukkan cara yang perlu bagi skru, nat, bolt atau penutup diputarkan untuk mencapai hasil yang diingini. Hampir semua objek berulir mematuhi peraturan ini kecuali beberapa pengecualian kidal yang diterangkan di bawah.

Sebab biasa mengikut arah jam bagi kebanyakan skru dan bolt ialah supinasi lengan, yang digunakan oleh orang tangan kanan untuk mengetatkan skru mengikut arah jam, biasanya lebih kuat daripada pronasi yang digunakan untuk melonggarkan.

Kadang kala deria ulir yang berlawanan (kidal, lawan jam, songsang) digunakan untuk alasan yang istimewa. Ulir mungkin perlu diterbalikkan untuk mengelakkan tekanan operasi daripada melonggarkannya. Sebagai contoh, sesetengah kereta dan trak lama. Sesetengah kelengkapan gas adalah kidal untuk mengelakkan salah sambung yang membawa bencana: kelengkapan oksigen adalah menggunakan tangan kanan, tetapi asetilena, propana dan gas mudah terbakar yang lain jelas dibezakan oleh kelengkapan kidal.

Matematik[sunting | sunting sumber]

Dalam trigonometri dan matematik secara amnya, sudut satah diukur secara konvensional mengikut arah lawan jam, bermula dengan 0° atau 0 radian menunjuk terus ke kanan (atau timur), dan 90° menunjuk lurus ke atas (atau utara). Walau bagaimanapun, dalam navigasi, tajuk kompas meningkat mengikut arah jam di sekeliling muka kompas, bermula dengan 0° di bahagian atas kompas (arah utara), dengan 90° ke kanan (timur).

Satu bulatan yang ditakrifkan secara parametrik dalam satah Cartes positif dengan persamaan x = cos t dan y = sin t dikesan lawan jam apabila sudut t meningkat dalam nilai, dari titik paling kanan pada t = 0 . Formulasi alternatif dengan sin dan cos bertukar memberikan jejak mengikut arah jam dari titik paling atas.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "COUNTERCLOCKWISE | meaning in the Cambridge English Dictionary". dictionary.cambridge.org (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2020-06-26.
  2. ^ Sam Jones and Sara Shahriari (June 25, 2014). "Bolivia turns back the clock in bid to rediscover identity and 'southernness'". The Guardian. Dicapai pada June 26, 2014.