Imbasan tomografi berkomputer

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Imbasan CT
Pengimbas CT moden
ICD-10-PCSB?2
ICD-9-CM88.38
MeSHD014057
Kod OPS-3013–20...3–26
MedlinePlus003330

Imbasan (atau Skan) tomografi berkomputer (bahasa Inggeris: computerized tomography atau CT scan) menggabungkan ukuran sinar-X yang diambil dari pelbagai sudut yang berbeza untuk diproses komputer lalu menghasilkan imej ("kepingan" maya) keratan rentas (tomografi, daripada istilah bahasa Yunani gabungan tome "kepingan" dan grafein "menulis") kawasan tertentu objek yang diimbas, membolehkan pengguna untuk melihat di dalam objek yang dikehendaki tanpa memotong ke dalamnya.

Pemprosesan geometri digital digunakan untuk terus menghasilkan isipadu tiga dimensi dalam objek yang dikehendaki melalui siri imej radiografi besar dua dimensi yang diambil sekitar satu paksi putaran.[1] Pengimejan perubatan merupakan penggunaan yang paling biasa untuk tomogafi jenis sinar-X. Imej-imej keratan rentas yang dihasilkan ini digunakan untuk tujuan diagnos dan terapi dalam pelbagai disiplin perubatan.[2]

Proses[sunting | sunting sumber]

Pengimbas CT yang dikeluarkan penutupnya untuk menunjukkan komponen dalamannya. Petunjuk:
T: tiub sinar-X 
D: pengesan sinar-X 
X: pemancar sinar-X 
R: pemusing gantri

Imbasan ini beroperasi dengan menggunakan penjana sinar-X yang berputar mengelilingi objek; pengesan sinar-X diletakkan pada sisi bulatan yang berlawanan dari sumber sinar-X. Gambaran visual data mentah yang diperolehi - dipanggil sinogram - tidak mencukupi untuk ditafsirkan dengan sendirinya. Selepas kesemua data imbasan telah diperolehi, data tersebut mesti diproses menggunakan suatu bentuk tomografi semula yang menghasilkan satu siri imej keratan rentas. Piksel dalam imej yang diperolehi oleh imbasan CT dipaparkan pada skala ketumpatan radioaktif (radiodensity) yang relatif. Piksel itu sendiri adalah dipaparkan menurut mengikut min pengatenuan tisu yang sepadan mengikut skala dari +3071 (paling mengatenuat) hingga -1024 (kurang mengatenuat) mengikut skala Hounsfield. Piksel adalah suatu unit dua dimensi yang berdasarkan saiz matriks dan luas penglihatan. Apabila ketebalan kepingan CT juga dipertimbangkan, unit ini dikenali sebagai Voksel iaitu suatu unit tiga dimensi.

Imej CT dua dimensi konvensional yang diberikan seolah-olah badan pesakit dilihat dari kakinya[3] — sisi sebelah kiri gambar ialah sisi kanan pesakit dan begitulah sebaliknya sementara sisi anterior dan posterior imej menepati kedudukan sisi pesakit yang diimbas. Pertukaran sisi ini mirip sudut pandang doktor ketika memeriksa pesakit. Set data CT nempunyai julat dinamik sangat tinggi yang harus dikurangkan apabila dipaparkan atau dicetak. Ini biasanya dilakukan melalui proses "tetingkap" yang memetakan pelbagai ("tingkap") nilai piksel kepada julat skala kelabu. Sebagai contoh, CT gambar otak biasa dilihat dengan jendela melanjutkan dari 0 HU untuk 80 HU. Piksel yang bernilai lebih rendah daripada 0 dipaparkan sebagai berwarna hitam; nilai yang lebih tinggi daripada 80 dipaparkan sebagai berwarna putih; nilai-nilai dalam jendela dipaparkan sebagai kekuatan kelabu berkadaran kepada posisi dalam jendela. Tingkap digunakan agar paparan mesti dipadankan dengan ketumpatan sinar X objek yang menarik, kepada pemerhatian butiran yang diingini.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Herman, G. T. (2009), Fundamentals of computerized tomography: Image reconstruction from projection, edisi ke-2, Springer
  2. ^ "computed tomography – Definition from the Merriam-Webster Online Dictionary". Dicapai pada 18 Ogos 2009.
  3. ^ "Computerized Tomography chapter". University of Connecticut Health Center. Diarkibkan daripada yang asal pada 4 Mac 2016.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]