Indo-Iran

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
The Sintashta-Petrovka culture (red) expanded into the Andronovo culture (orange) in the 2nd millennium BC, overlapping the Oxus civilization (green) in the south; it includes the area of the earliest chariots (pink).

Orang Indo-Iran, yang juga dikenali sebagai orang Indo-Iran oleh para sarjana, [1] dan kadang-kadang sebagai Arya atau Aryans dari sebutan mereka sendiri, adalah sekumpulan orang Indo-Eropah yang membawa bahasa Indo-Iran, cabang utama keluarga bahasa Indo-Eropah, ke bahagian utama Eurasia pada bahagian kedua milenium ke-3 SM. Mereka akhirnya bercabang menjadi orang Iran dan orang Indo-Arya.

Tata nama[sunting | sunting sumber]

Istilah Arya telah digunakan secara historis untuk menunjukkan orang Indo-Iran, karena Arya adalah sebutan diri dari penutur kuno bahasa Indo-Iran, khususnya orang-orang Iran dan Indo-Arya, yang secara kolektif dikenal sebagai orang Indo-Iran. [2][3] Beberapa sarjana sekarang menggunakan istilah Indo-Iran untuk menyebut kelompok ini, sedangkan istilah "Arya" digunakan untuk mengartikan "Indo-Iran" oleh sarjana lain seperti Josef Wiesehofer,[4] Will Durant,[5] dan Jaakko Häkkinen .[6][7] Ahli genetika populasi Luigi Luca Cavalli-Sforza, dalam bukunya tahun 1994 The History and Geography of Human Genes, juga menggunakan istilah Arya untuk menggambarkan orang Indo-Iran

  1. ^ Naseer Dashti (8 October 2012). The Baloch and Balochistan: A historical account from the Beginning to the fall of the Baloch State. Trafford Publishing. ISBN 978-1-4669-5897-5.