Ingenico

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Ingenico Group S.A.
Jenis/bentuk sahPublic
Didagangkan sebagaiEuronext: ING
CAC Next 20 Component
ISINFR0000125346 Sunting ini di Wikidata
IndustriFinancial services
Ditubuhkan1980; 44 tahun yang lalu (1980)
PengasasJean-Jacques Poutrel and Michel Malhouitre
Ibu pejabatBezons, France
Tokoh pentingNicolas Huss, CEO
KeluaranTerminal Pembayaran
Hasil2,643 million euros in 2018
Bilangan kakitangan7500
Anak syarikatIngenico Payment Services Sunting ini di Wikidata
Tapak webwww.ingenico.com
Facebook: ingenicorussia Twitter: ingenico LinkedIn: ingenico Youtube: UCKphDfEuLdKLYbtFLC6mvYg Sunting ini di Wikidata
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini
Ingenico iCT250
Ogone
Jenis/bentuk sahSubsidiary
ISINFR0000125346 Sunting ini di Wikidata
IndustriFinancial services
Payment Service Provider
Electronic commerce
DitubuhkanBrussels, Belgium (1996)
NasibAcquired by Ingenico and renamed Ingenico Payment Services
Ibu pejabatBezons Sunting ini di Wikidata, Perancis Sunting ini di Wikidata
Tokoh pentingHarold Mechelynck, Founder
Thierry Pierson, Founder
KeluaranPayment terminal Sunting ini di Wikidata
PerkhidmatanPayment Services
Electronic payment
Syarikat indukIngenico
Anak syarikatIngenico Payment Services Sunting ini di Wikidata
Tapak webpayment-services.ingenico.com
Facebook: ingenicorussia Twitter: ingenico LinkedIn: ingenico Youtube: UCKphDfEuLdKLYbtFLC6mvYg Sunting ini di Wikidata
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini
The Ingenico iPP350 is a common card terminal in the United Kingdom

Ingenico adalah sebuah syarikat yang berpangkalan di Perancis, perniagaannya adalah untuk menyediakan teknologi yang terlibat dalam transaksi elektronik yang selamat. Perniagaan tradisionalnya adalah berdasarkan terminal terminal jualan (POS) pembuatan, tetapi ia juga termasuk perisian pembayaran lengkap dan perkhidmatan yang berkaitan, juga perisian untuk pedagangan.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Ingenico Elite 510 terminal and separate keypad

Ingenico ditubuhkan di Perancis oleh Jean-Jacques Poutrel dan Michel Malhouitre pada tahun 1980. Ia beribu pejabat di Bezons.

Pada tahun 2008, selepas bergabung dengan The Ingenium Group, Ingenico menutup pusat R & Dnya di Barcelona. Pusat ini telah membangunkan keluarga EFTPOS dari Ingenico (pemindahan dana elektronik pada titik jualan). Pada tahun 2008, Ingenico memperoleh 55% daripada Fujian Landi, seorang vendor EFTPOS Cina.[1]


Pada tahun 2009, Ingenico bekerjasama dengan dua pesaing terbesarnya, Hypercom dan VeriFone, untuk mencari Secure POS Vendor Alliance, sebuah organisasi bukan keuntungan yang bertujuan meningkatkan kesedaran dan meningkatkan keselamatan industri pembayaran.[2]Ingenico memperoleh pemproses pembayaran Jerman Easycash pada tahun 2009 untuk € 290 juta EUR.


Pada tahun 2011, Ingenico bersepadu Pennies, kotak amal elektronik, ke salah satu dari Chip dan pembayaran PIN terminal mudah alih mereka, membolehkan peruncit untuk menggunakan teknologi Pennies supaya pelanggan mereka boleh menambah mikro derma (1p-99p) rang undang-undang mereka apabila membayar dengan kad.

Pada bulan Julai 2017, Ingenico membeli kumpulan pembayaran Sweden Bambora untuk € 1.5bn.[3]pengambilalihannya membolehkan kumpulan mempercepat pembangunan bahagian Runcitnya melalui saluran langsung ke SMB di negara-negara Nordik dan untuk menerapkan model Bambora yang berjaya di pasaran baru.[4]

Pada bulan Oktober 2017, Ingenico memperluaskan saluran langsung ke runcitnya di Sepanyol dengan pengambilalihan Sistem Pembayaran Elektronik IECISA.[5]

Pada Disember 2017, Ingenico memperoleh Airlink untuk mengembangkan jangkauan Asia.[6]

Pada bulan Ogos 2019, Ingenico Group telah bekerjasama dengan IKEA untuk memudahkan pembayaran digital pada platform e-dagang peruncit di India..[7]

Ogone[sunting | sunting sumber]

Ogone adalah pembekal perkhidmatan pembayaran dalam talian Belgium dan syarikat pengurusan risiko pembayaran yang telah menjadi sebahagian daripada Ingenico sejak tahun 2013.[8] Selepas pengambilalihan, Ingenico menamakan semula Perkhidmatan Pembayaran Ingenico perniagaan. Ogone mengurus dan mengamankan pembayaran dalam talian untuk urus niaga kad tidak hadir (e-dagang, m-dagang, pesanan mel / telefon, pembayaran batch) dan menyediakan perkhidmatan pencegahan penipuan. Ogone, telah dihubungkan melalui pautan yang diperakui dengan lebih daripada 200 bank dan pengambil dan menyediakan kaedah pembayaran antarabangsa, alternatif dan tempatan di lebih 80 buah negara di Eropah, Asia, Amerika Latin dan Timur Tengah dan pada tahun 2014 mempunyai 77,000 pelanggan. Syarikat itu beribu pejabat di Belgium dan mempunyai operasi di India dan pejabat serantau di Belgium, Belanda, Perancis, Jerman, Austria, Switzerland, UK, Emiriah Arab Bersatu dan AS.[9][sumber tak boleh dipercayai?]

Ogone diasaskan sebagai Abssys Consulting pada tahun 1996 oleh Encik Harold Mechelynck dan Encik Thierry Pierson. Pada tahun 2003, Ogone adalah penyedia perkhidmatan pembayaran pertama di Eropah untuk membangunkan, mengintegrasikan dan memperakui "Modul MPI yang selamat 3" (Merchant Plugin Interface), yang membolehkan pembayaran jauh.

Pada bulan Mei 2010 syarikat itu menerima pelaburan majoriti yang tidak didedahkan daripada syarikat-syarikat Summit Partners yang berpangkalan di Amerika Syarikat.[10]Pembelian EBS (E-Billing Solutions) pada September 2011, pada masa itu penyedia pembayaran kedua terbesar di India selepas CC-Avenues, adalah pengambilalihan pertama Ogone dan langkah pertamanya di luar pasaran Eropah..[11]Dengan penambahan asas pelanggan EBS, Ogone menjadi salah satu perkhidmatan pembayaran terbesar di dunia.

Pada 29 Januari 2013, Ingenico mengumumkan satu perjanjian untuk pengambilalihan Ogone.[12]Perjanjian pembelian saham untuk pembelian itu dilaksanakan dua bulan kemudian untuk 360 juta euro.[13][14]

Perkhidmatan Pembayaran Ingenico[sunting | sunting sumber]

Pada 4 Jun 2014 Ogone mengumumkan bahawa Ogone menjadi Ingenico Payment Services, jenama utama Ingenico Group untuk perkhidmatan pembayaran digital.[15]Semua aktiviti akan disusun sekitar tiga jenama utama: Ingenico Smart Terminals, Ingenico Mobile Solutions dan Ingenico Payment Services.Ingenico Payment Services menggabungkan aktiviti-aktiviti pengambilalihan yang dibuat oleh Ingenico sejak beberapa tahun yang lalu, termasuk Ogone, TUNZ, easycash, easycash Solutions Kesetiaan dan AXIS (tidak boleh dikelirukan dengan AxisBank India).

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ "Ingenico takes stake in Chinese eftpos vendor Fujian Landi". Finextra (dalam bahasa Inggeris). 26 Jun 2008.
  2. ^ John Roach (15 Jun 2009), "New Non-Profit To Take On Retailers' Payment Security Woes", Retail Solutions Online
  3. ^ "Subscribe to read". Financial Times. Dicapai pada 21 Disember 2017. Cite uses generic title (bantuan)
  4. ^ "Ingenico Group announces the closing of Bambora\'s acquisition". www.thepaypers.com. Dicapai pada 21 Disember 2017.
  5. ^ 4-traders. "Ingenico Group : expands its Direct-to-retail channel in Spain with the acquisition of IECISA Electronic Payment System | 4-Traders". Dicapai pada 21 Disember 2017.
  6. ^ "Ingenico acquires Airlink to expand its Asian reach". PaymentsSource (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 21 Disember 2017.
  7. ^ "Ingenico Group ties up with IKEA India to enable digital payments". The Economic Times. 23 Ogos 2019. Dicapai pada 16 September 2019.
  8. ^ "Ingenico announces an agreement for the acquisition of Ogone". Ingenico. 29 Januari 2013.
  9. ^ "Ogone sets sights on the US". The Paypers. 10 Februari 2012. Diarkibkan daripada yang asal pada 9 Ogos 2020. Dicapai pada 8 Oktober 2019.
  10. ^ "Summit Partners acquires majority stake in e-payment services firm Ogone". TechCrunch. 17 Mei 2010.
  11. ^ "Ogone Payment Services enters Indian market via EBS acquisition". The Paypers. 23 September 2010. Diarkibkan daripada yang asal pada 9 Ogos 2020. Dicapai pada 8 Oktober 2019.
  12. ^ Mawad, Marie; Rahn, Cornelius (29 Januari 2013). "Ingenico to Buy Ogone for $484 Million in E-Payment Push". Bloomberg.com. Dicapai pada 22 Oktober 2016.CS1 maint: ref=harv (link)
  13. ^ "Ingenico announces the execution of the Share Purchase Agreement for the acquisition of Ogone". Ingenico. 4 Mac 2013. Diarkibkan daripada yang asal pada 7 Mac 2013. Dicapai pada 8 Oktober 2019.
  14. ^ "Ingenico". Diarkibkan daripada yang asal pada 4 Mei 2013. Dicapai pada 8 Oktober 2019.
  15. ^ "Ingenico restructures operations for online and mobile commerce". Finextra. 4 Jun 2014.

Bacaan Lanjut[sunting | sunting sumber]

Pautan Luar[sunting | sunting sumber]