Ingin Ku Miliki

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
"Ingin Ku Miliki"
Single oleh Dayang Nurfaizah
daripada album 20 07
Dilancarkan pada1 Jun 2007
FormatCD
GenreUpbeat R&B, Latin
Panjang-
SyarikatNew Southern Records
PenulisAudi Mok, Nurfatima
PenerbitAudi Mok
Kronologi single Dayang Nurfaizah
""Oh Kasih"
2007"
"Ingin Ku Miliki" ""Hilang"

2007"
sunting · sunting di Wikidata
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Ingin Ku Miliki merupakan sebuah lagu berentak latin yang diberi sentuhan upbeat tempo dalam nuansa R&B yang sudah menjadi makanan penyanyinya Dayang Nurfaizah. Lagu ini cipta khas oleh komposer Audi Mok untuk Dayang ketika penyanyi ini menyertai program realiti One In A Million pada tahun 2006, di mana lagu ini sepatutnya dinyanyikan di peringkat akhir program itu. Setelah setahun diperap, akhirnya lagu ini dirakamkan dalam album solo keenam Dayang yang berjudul 20 07 sekaligus menjadi single pertama.

Lagu ini mendapat siaran meluas dan menjadi lagu hits Dayang selepas agak lama tidak menyanyikan lagu solo. Ia dibantu dengan promosi menerusi drama bersiri Emil Emilda yang disiarkan dalam slot Samarinda di TV3. Rating tinggi yang diraih oleh drama lakonan Aaron Aziz, Sharifah Amani & Noorkhiriah Ahmad Shapie itu secara tidak langsung mempopularkan lagu ini. Ketika Anugerah Industri Muzik ke 15 pada tahun 2008, lagu ini dicalonkan untuk kategori Susunan Muzik Dalam Lagu Terbaik. Lagu Ku Mahu nyanyian Siti Nurhaliza untuk albumnya Hadiah Daripada Hati juga pada tahun 2007 merupakan lagu yang diimprovisasi daripada lagu nyanyian Dayang ini terutama menerusi sentuhan latin dan upbeat tempo, dan ia diterbitkan oleh komposer yang sama iaitu Audi Mok. Dalam filem Dunia Baru The Movie pada tahun 2008, lagu ini dimuatkan sebagai latar dalam sebuah babak di kafe.

Menerusi album 20 07, dua buah lagi track remix dimuatkan iaitu Chaos Club Mix dan Salsa Mix oleh DJ Uno. Lagu ini merupakan salah sebuah lagu Dayang yang diremixkan untuk siaran kelab-kelab malam terkemuka. Selain versi rasmi ini, beberapa remix seperti House Club Mix juga pernah diperdengarkan.