Insentif cukai

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Insentif cukai ialah aspek kod cukai negara yang dirancang untuk memberi insentif atau mendorong kegiatan ekonomi tertentu dengan mengurangkan pembayaran cukai untuk sebuah syarikat di negara tersebut.

Insentif cukai boleh memberi kesan positif dan negatif terhadap ekonomi. Di antara faedah positif, jika dilaksanakan dan dirancang dengan betul, insentif cukai dapat menarik pelaburan ke sebuah negara. Manfaat lain dari insentif cukai termasuk peningkatan pekerjaan, jumlah pemindahan modal yang lebih tinggi, penyelidikan dan pengembangan teknologi, dan juga peningkatan ke kawasan yang kurang maju. Walaupun sulit untuk mengira kesan insentif cukai, mereka dapat, jika dilakukan dengan benar, meningkatkan kesejahteraan ekonomi secara keseluruhan melalui peningkatan pertumbuhan ekonomi dan pendapatan pajak pemerintah (setelah berakhirnya cuti / insentif cukai). Walau bagaimanapun, insentif cukai boleh menyebabkan kesan negatif terhadap keadaan kewangan pemerintah, [1] di antara kesan negatif lain, jika tidak dirancang dan dilaksanakan dengan betul. [2]

Terdapat empat kos khas untuk insentif cukai:

  • kos peruntukan sumber
  • kos pematuhan
  • kos pendapatan
  • kos rasuah.

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ McDonald, B.D.; Decker, J.W.; Johnson, B.A.M. (2020). "You don't always get what you want: The effect of financial incentives on state fiscal health". Public Administration Review. 81 (3): 365–374. doi:10.1111/puar.13163.
  2. ^ Easson, Alex; Zolt, Eric. "Tax Incentives" (PDF). Law Review.