Institut Matematik, Universiti Oxford

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Bangunan Andrew Wiles, rumah Institut Matematik di Universiti Oxford dan mencirikan penjubinan Penrose di tempat masuknya,siap pada tahun 2013.

Institut Matematik adalah jabatan matematik di Universiti Oxford, England. Ia membentukkan satu dari sepuluh jabatan Lembaga Matematik, Fizik dan Sains Hidup di Universiti.

Gambaran keseluruhan[sunting | sunting sumber]

Matematik Oxford termasuk kedua-dua matematik tulen dan gunaan (statistik adalah jabatan yang berasingan) dan merupakan salah satu jabatan matematik terbesar dan paling dihormati di UK dengan kira-kira 90 fakulti.[1] Penyelidikan meliputi pelbagai bidang daripada, misalnya, Algebra dan Teori Nombor kepada aplikasi matematik untuk industri, cuaca dan otak. Ia mempunyai lebih 850 pelajar, lebih 200 pelajar siswazah dan kira-kira 150 pelajar MSc.

Sehingga jangka Michaelmas 2013 Oxford Matematik telah disatukan dan kini ditempatkan di pemotongan itu, tujuan dibina Andrew Wiles Bangunan di Radcliffe Cerap Suku dalam North Oxford, berhampiran asal Balai Cerap Radcliffe. Sir Andrew Wiles, sebuah Royal Society Penyelidikan Profesor di Universiti Oxford, paling dikenali untuk membuktikan Teorem terakhir Fermat.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Bekas bangunan Institut Matematik, dibina pada tahun 1966.

Sebelum ini Institut ini terletak di beberapa bangunan. Yang utama telah dibina pada tahun 1966 dan terletak di hujung utara St Giles' berhampiran persimpangan dengan Banbury Road di utara pusat Oxford.[2] Bangunan institut lama pada asalnya dicadangkan oleh GH Hardy sekurang-kurangnya 30 tahun lebih awal.[3] Di samping itu, Institut mempunyai dua lampiran, yang juga terletak berhampiran dengan pusat Oxford. Dartington House terletak di Little Clarendon Street, dalam jarak berjalan kaki dari institut yang lama, dan Bangunan Gibson terletak di sebelah selatan, di atas tapak yang Rumah sakit Radcliffe.[4]

Profesor[sunting | sunting sumber]

Prof. Sir Roger Penrose OM FRS.

Matematik Oxford mempunyai beberapa "kerusi berkanun" dalam matematik tulen dan gunaan kedua-duanya. Savilian Profesor Geometri adalah Nigel Hitchin, FRS, yang Wallis Profesor dipegang oleh Terry J. Lyons, FRS, Jawatan Profesor Waynflete Matematik Tulen diadakan oleh Ben Green, FRS, Whitehead Profesor Matematik Tulen dipegang oleh Martin Bridson, Profesor Matematik Logik diadakan oleh Boris Zilber, dan Profesor Matematik Tulen dipegang oleh Roger Heath-Brown, FRS. Kerusi-kerusi dalam matematik gunaan adalah: Jawatan Profesor Sedleian Falsafah Semula Jadi yang dipegang oleh Sir John M. Ball, FRS, kerusi Rouse Ball yang diadakan oleh Philip candelas, FRS, yang Profesor Matematik Biologi diadakan oleh Philip K. Maini, Profesor Analisis Berangka diadakan oleh Lloyd N. Trefethen, FRS, Profesor Matematik dan Aplikasi yang dipegang oleh Jon Chapman, Profesor dalam Analisis Persamaan Pembezaan Separa yang diadakan oleh Gui-Qiang Chen, Profesor Matematik Kewangan diadakan oleh Xunyu Zhou, dan Profesor Matematik Pemodelan dipegang oleh Alain Goriely. Sir Roger Penrose adalah seorang ahli terkemuka emeritus Institut. Sir Michael Atiyah merupakan satu lagi ahli terkemuka di antara tahun 1961 dan 1990.[5] Tambahan pula, Profesor Marcus du Sautoy adalah pemegang semasa universiti Kerusi Simonyi bagi Kefahaman Awam Sains.[6]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Comparing top mathematics departments in universities in the UK 2008, University of Manchester, UK.
  2. ^ Mathematical Institute Diarkibkan 2008-12-05 di Wayback Machine, headington.org.
  3. ^ The British Society for the History of Mathematics Gazetteer, University of Warwick, UK.
  4. ^ About Diarkibkan 2009-02-25 di Wayback Machine, Mathematical Institute, University of Oxford, UK.
  5. ^ Michael Atiyah, Some personal reminiscences. In John Fauvel, Raymond Flood, and Robin Wilson (editors), Oxford Figures: 800 Years of the Mathematical Sciences, Oxford University Press, 2000. Chapter 15, pages 257–267. ISBN 0-19-852309-2.
  6. ^ The Simonyi Professorship, University of Oxford, UK.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Koordinat: 51°45′32″N 1°15′35″W / 51.7589°N 1.2597°W / 51.7589; -1.2597