Islam di Georgia

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
(Dilencongkan dari Islam di Georgia (negara))
Masjid di Tblisi.

Islam di Georgia diperkenalkan pada 645 AM ketika tentera dikirim oleh Khalifah Kedua Islam, Umar, menakluki Georgia Timur dan mendirikan pemerintahan Islam di Tbilisi. Kini, umat Islam merupakan sekitar 9.9%,[1] daripada penduduk Georgia.

Sejarah[sunting | sunting sumber]


Emiriah Tbilisi[sunting | sunting sumber]

Orang Arab pertama kali muncul di Georgia pada 645. Ini bukan, bagaimanapun, sampai 735, ketika mereka berjaya membina kawalan yang kuat mereka atas sebahagian besar negara. Pada tahun itu, Marwan II memegang Tbilisi dan banyak negara jiran dan dipasang sana seorang emir Arab, yang akan disahkan oleh Khalifah Baghdad atau, kadang-kadang, oleh ostikan dari Armīniya.

Selama tempoh Arab, Tbilisi (al-Tefelis) tumbuh menjadi pusat perdagangan antara dunia Islam dan Eropah utara. Selain itu, ia berfungsi sebagai kem tentera yang kecil Arab utama dan sebuah wilayah penyangga menghadapi Byzantin dan penguasaan Khazar. Seiring waktu, Tbilisi menjadi sebahagian besar Muslim.

Dinasti Timurid[sunting | sunting sumber]

Antara 1386 dan 1404, Georgia menjadi sasaran pencerobohan oleh pasukan penakluk Turko-Mongol Timur, yang kerajaan luas menggeliat, di terbesar luasnya, dari Asia Tengah ke Anatolia. Pada bahagian pertama daripada sekurang-kurangnya tujuh pencerobohan, Timur menjarah ibu negara Georgia, Tbilisi, dan menangkap raja Bagrat V pada tahun 1386. Pada akhir 1401, Timur menyerbu Kaukasus sekali lagi. Raja Georgia harus menuntut untuk keamanan, dan menghantar saudaranya dengan sumbangan. Timur sedang mempersiapkan untuk konfrontasi besar dengan dinasti Uthmaniyyah dan tampaknya ingin membekukan situasi yang berlaku saat ini di Georgia, sampai dia boleh kembali untuk menangani dengan lebih tegas dan menyeluruh di waktu lapangnya. Dengan demikian, dia berdamai dengan George dengan syarat bahawa raja Georgia memberikan dia dengan pasukan.[2]

Imej pemerintah Georgia Rostom dari Kartli.

Safawi dan Zaman Uthmaniyyah[sunting | sunting sumber]

Dinasti Safawi mengalami konflik terus-menerus dengan Empayar Uthmaniyyah lebih dari kawalan dan pengaruh di Kaukasus. Dari 16 ke abad 18, dinasti Safawi harus berurusan dengan beberapa kerajaan bebas dan kerajaan, kerana Georgia bukan satu negara pada ketika itu. Entiti ini sering mengikuti arah politik yang berbeza. Safawi kepentingan sebahagian besar diarahkan pada Timur (kerajaan Kartli dan Kakheti) dan Selatan (kerajaan Samtskhe-Saatabago), sementara Georgia Georgia Barat di bawah pengaruh Ottoman. Kerajaan ini bebas menjadi pengikut dari Parsi selepas 1518.

Pada tarikh 29 Mei 1555, dinasti Safawi dan Empayar Uthmaniyah menyimpulkan perjanjian di Amasya dimana Transkaukasia dibahagikan di antara keduanya. Georgia barat dan bahagian barat Georgia Selatan jatuh ke Dinasti Uthmaniyah, sementara TimurGeorgia dan bahagian (terbesar) selatan Georgia jatuh ke Iran, sehingga membuat Kartli lagi sebahagian daripada Empayar Safawi. Pada tahun 1703, Vakhtang VI menjadi penguasa kerajaan Kartli. Pada 1716, beliau menerima Islam dan penguasa Safawi menegaskan dirinya sebagai Raja Kartli. Namun, pada masa yang menentukan Vakhtang diperintahkan untuk menghentikan kempen ketenteraan, yang mengarah Vakhtang untuk menggunakan orientasi pro-Rusia orientasi, walaupun Rusia gagal menawar dia bantuan ketenteraan yang dijanjikan.

Demografi[sunting | sunting sumber]

Muslim mendirikan 9.9%,[1] (atau 463,062), dari penduduk Georgia.

Ada dua utama Muslim kumpulan di Georgia. Umat Islam di Georgia adalah Sunni Hanafi dan tertumpu di Republik Autonomi Adjara Georgia bersempadan dengan Turki. Etnik Azerbaijan yang Muslim lebih banyaknya Syiah 'Ashariyah Ithna dan tertumpu di sepanjang sempadan dengan Azerbaijan dan Armenia.

Orang Islam Georgia yang terkemuka[sunting | sunting sumber]

Gambar sebuah masjid di Tbilisi dari awal 1900an.

Pautan luar[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ a b Religion and education in Europe: developments, contexts and debates, By Robert Jackson, pg.67
  2. ^ Sicker, Martin (2000), The Islamic World in Ascendancy: From the Arab Conquests to the Siege of Vienna, p. 155. Praeger, ISBN 0275968928.
  3. ^ Shah ʹAbbas & the arts of Isfahan, by Anthony Welch, pg. 17
  4. ^ A history of the Georgian people, By William Edward David Allen, pg. 153
  5. ^ The decline and fall of the Ottoman Empire By Alan Palmer, pg. 52
  6. ^ İsmail Hâmi Danişmend, Osmanlı Devlet Erkânı, Türkiye Yayınevi, İstanbul, 1971, p. 60.