Israel Rodríguez

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.

Israel Rodríguez Sánchez, lahir di Puerto Rico pada Ogos 29, 1974, dan seorang siswazah B.A. dan M.A. Sekolah Komunikasi Universiti Puerto Rico (UPR), adalah seorang wartawan Puerto Rico yang aktiviti-aktiviti profesional telah menyeberangi ke akademia.

Salah satu wartawan politik untuk El Nuevo Día,[1] Surat khabar harian Puerto Rico, sejak Januari 2005 Rodríguez juga telah menjadi profesor di UPR di Sekolah Komunikasi Río Piedras, di mana beliau bukan sahaja mengajar komunikasi kursus tetapi juga menganjurkan forum kewartawanan. Walaupun dia hanya pada awal 30-an, beliau sudah dianggap sebagai mentor kepada pelajar-pelajar kewartawanan serta wartawan muda, tunas.

Berdiri di-bilik-satunya forum yang diadakan di UPR pada bulan Oktober 2007 dan dianjurkan dan sederhana olehnya menampilkan dua ahli politik pulau atas --- Senat Presiden Kenneth McClintock dan Perwakilan [Jorge Colberg]] seperti juga tiga menonjol wartawan, termasuk peguam Magdalys Rodríguez, El Nuevo dia perunding, serta TV wartawan dan pengulas radio Rafael Lenin López dan radio wartawan Maribel Hernández.

Buku pertama beliau mengenai Puerto Rico kewartawanan,Escándalo politik y Periodismo en Puerto Rico, telah diterbitkan pada bulan November, 2007. Beliau adalah bekerjasama dengan peguam dan bekas wartawan Magdalys Rodríguez pada buku pada menjalankan kuasa di Dewan Undangan Puerto Rico.

Beliau kini yang sedang bercuti dari El Nuevo dia dan UPR semasa dia selesai doktor falsafah di Universidad Complutense dalam Madrid, Sepanyol, di mana dia kini tinggal.

Rujukan[sunting | sunting sumber]


Templat:PuertoRico-bio-stub