Istana Siak Sri Inderapura

Daripada Wikipedia, ensiklopedia bebas.
Istana Siak
Istana Siak Sri Inderapura
Map
Maklumat umum
JenisIstana
LokasiJalan Sultan Syarif Kasim, Siak, Riau, Indonesia
Koordinat0°47′41″N 102°02′56″E / 0.794810°N 102.048985°E / 0.794810; 102.048985
Pembinaan bermula1889
Disiapkan pada
1893
PemilikKesultanan Siak
Butiran teknikal
Keluasan tingkat
1000 m²
Laman sesawang
http://siakkab.go.id/istana-siak/

Istana Siak Sri Indrapura, Istana Siak, Istana Asserayah Hasyimiah[1] atau Istana Matahari Timur adalah sebuah istana Kesultanan Siak yang terletak 120 kilometer (75 mi) hulu Sungai Siak di Pekanbaru, Daerah Siak, Provinsi Riau di pulau Sumatera, Indonesia.

Kompleks istana ini mempunyai keluasan sekitar 32.000 meter persegi yang terdiri dari 4 istana iaitu Istana Siak, Istana Lima, Istana Padjang, dan Istana Baru. Setiap istana termasuk pekarangan ia sendiri mempunyai kawasan seluas 1,000 meter persegi.[2] Istana ini kini diubah menjadi muzium.

Sejarah[sunting | sunting sumber]

Istana ini dibina pada tahun 1889 semasa zaman sultan ke-11 yang memerintah Kesultanan Siak, Syarif Hasyim Abdul Jalil Syarifuddin. Seni bina istana mempunyai pengaruh Eropah yang menggabungkan unsur-unsur Melayu dan Moor secara harmoni. Sultan Syarif mengembara ke Belanda dan Jerman dengan seberapa perabot yang ada dibawa dari Eropah.

Terdapat mitos yang berkaitan dengan pengasasan tapak di mana dikatakan bahawa sementara Sultan dan para pembesarnya membincangkan projek itu, tiba-tiba muncul seekor naga putih di permukaan sungai Siak. Kehadiran naga itu ditafsirkan sebagai tanda berkat dan penuh tuahnya projek ini untuk kebesaran kerajaan SIak. Oleh sebab itu, baginda sultan menjadikannya naga tersebut simbol rasmi kerajaan sehingga tugu-tugu pekarangan istana turut dihiasi dengan perhiasan berupa naga.[3]

Seni bina[sunting | sunting sumber]

Istana Siak mempunyai seni bina Melayu, Arab dan Eropah. Bangunan ini terdiri daripada dua tingkat. Tingkat bawah dibahagikan kepada enam ruang sidang: Ruang tamu, ruang tamu kehormatan, ruang tamu lelaki, ruang tamu untuk wanita, satu bilik di sebelah kanan adalah ruang sidang, juga digunakan untuk bilik parti. Lantai atas dibahagikan kepada sembilan bilik, berfungsi untuk menenangkan Sultan serta tetamu istana.

Di bahagian atas bangunan terdapat enam patung helang sebagai simbol keberanian. Di halaman istana juga masih dapat dilihat lapan meriam yang tersebar ke berbagai sisi istana istana, maka di sebelah kiri istana terdapat sebuah bangunan kecil yang digunakan sebagai penjara sementara. Ruang sidang, "Balairung Sari" dan perkuburan diraja juga merupakan sebahagian dari kompleks istana.

Isi[sunting | sunting sumber]

Komet, satu-satunya peti nyanyi buatan Jerman besar yang masih berfungsi

Istana ini mengandungi objek upacara diraja, seperti mahkota berlapis emas yang ditetapkan dengan berlian, takhta keemasan dan benda-benda preibadi Sultan Syarif Qasyim dan isterinya.

Suatu peti nyanyi besar dinamakan "Komet" berusia selama beberapa abad dan dikatakan hanya telah dibuat dua salinan di dunia. Komet masih berfungsi, dan digunakan untuk memainkan karya oleh komposer-komposer klasik seperti Beethoven, Mozart dan Strauss.

Lihat juga[sunting | sunting sumber]

Rujukan[sunting | sunting sumber]

  1. ^ Silvia Galikano (01 Agustus 2015). "Istana Matahari Timur, Bukti Kejayaan Kerajaan Siak di Riau". detiktravel. Dicapai pada 16 April 2017. Check date values in: |date= (bantuan)
  2. ^ "Megahnya Istana Siak yang Bikin Geleng-Geleng Kepala". Detik. Dicapai pada 14 July 2018.
  3. ^ "The Legacy of the Siak Sultanate". Jakarta Globe. Dicapai pada 14 July 2018.